Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 8 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 74
    Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

2 wandkasten voor mijn handgereedschap

Beste mensen,

Het moment is daar !!! Ik ga dan eindelijk eens beginnen aan een set wandkasten voor mijn handgereedschap. De plek stond al zeker 2 jaar vast maar steeds was er een ander project wat voor ging blijkbaar. In mijn werkplaats zit een raam en aan weerszijden komen deze kasten te hangen.

Aan de rechterkant komt het "houtdraai"deel . Draaibeitels, chucks, meetgereedschap enz

Aan de linkerkant komt mijn gescheiden verzameling handgereedschap. Schaven,beitels,zagen enz

De kasten worden ongeveer 500x800x1900mm. Houtsoorten : amerikaanse esdoorn (Hard Maple) en een onbekende padoek soort met een zeer bijzondere tekening. Deze soorten vormen de eigenlijke kast. De binnenkant maak ik voor een deel demontabel zodat ik in de toekomst nog kan schuiven want ik verwacht dat mijn verzameling gereedschap wel zou gaan groeien. (Spijtig he )

De kasten krijgen 1 enkele deur aangezien 2 deuren voor mij erg onhandig is. Qua scharnieren ben ik er nog niet helemaal uit. Ik neig naar "gewone" messing scharnieren maar ik sluit de pianoscharnieren ook niet uit.

Ik had het idee om de deuren "push-to-open"te maken maar hier moet ik me nog even in verdiepen.

Vandaag het "padoek"geschaafd op de nieuwe vandiktebank van Tamar Tonnema (www.tonnema.nl). Nog bedankt mede hout-fanaat!!! Het is mooi om te merken dat houtbewerkers onderling elkaar kunnen helpen.

Morgen ga ik het esdoorn uitzoeken uit eigen voorraad en kan gaan we beginnen!!!!

Re: 2 wandkasten voor mijn handgereedschap

Spannend !!!!! Vergeet je mij niet te skypen ? Wil alles weten en zien !!!!!

hey rick
    ik kijk er naar uit .
    Naar het eindresultaat .
    Jou kennende is dit weer in no time klaar en zal het er weer geweldig uit zien .
    groetjes en succes van leroy

Na het debacle van de Elfstedentocht is toch ook nog goed nieuws te melden
    Ik kan niet wachten op de foto's

hoi het push to open systeem kun je eens bekijken in de on-line catalogus van Hettich
    http://web2.hettich.com/hbh/catalog/...04A9642A046143

groeten
    Stefke

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

@Leroy : tja, ik heb blijkbaar een bepaald werktempo. Nu heb ik dit al een enorm stuk verlaagd de afgelopen 18 maanden maar toch lijkt het soms alsof het ene na het andere werkstuk eruit floept....

@Armadaman : Ja, het is erg jammer dat de 11-steden niet doorgaat...

@Stefke "bedankt voor de tip, ik had al eens iets van Hettich gezien inderdaad

het duitse Blum heeft ook zeer kwalitief sluitwerk en scharnier met soft close functie

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Machtig mooi zo'n project. Gisteravond heb ik de tekening nog eens bekeken en toch weer een paar kleine aanpassingen gemaakt.... Ik ben bang dat dit nog wel even zou blijven gebeuren.

Dit is het "padoek " . Hier maak ik de panelen van, het frame wordt gemaakt van Amerikaans Esdoorn.

Verder heb ik nog eens gekeken naar de verdeling in de kast en hoe ik dit het makkelijkste flexibel kan laten. In de nieuwste editie van Furniture & Cabinetmaking stonden mooie strips die te koop zijn bij oa isaaclord.co.uk...
    Morgen maar eens vragen bij wat bevriende meubelmakers...

Attached files

dat is erg mooi hout!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SamPonette
    het duitse Blum heeft ook zeer kwalitief sluitwerk en scharnier met soft close functie
    Blumotion (soft close) en Tipon (push to open) gaan niet samen. En misschien zou hij dat wel willen. Overigens zijn het wel mooi scharnieren, de soft close kan je uitzetten.

Mooi hout hoor. De Binnenkort ga ik aan het bureau en 't palissander beginnen. Een stukje palissander even geolied. Machtig mooi hout man!

Forum Rechten