Ironcad

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Beste forumgenoten,

het is me gelukt... Ironcad begint eindelijk zinnige tekeningen op te leveren na vele uren geïnvesteerd te hebben. Ik ben er dan ook wel een beetje trots op. (zitten nog wel een paar foutjes in)

om eerlijk te zijn vind ik het tot nu toe een nogal onhandig pakket, maar dit is het eerste pakket wat goeie tekeningen kan maken die voldoen aan het niveau wat ik nodig heb. met sketchup (waarbij het tekenen 40X makkelijker is) gaat dat niet.

nu nog de rest van alle functionaliteiten doorkrijgen van het pakket. ik denk dat ik nog geen 10% van het pakket heb gezien.

(de koffer is mijn aankomende project)

Attached files KOFFER 1.1.PDF (66.5 KB)
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Leuk koffertje, hoe ga je het handvat/hengsel maken?

En ga je de zwaluwstaart doorzagen? dan zou ik die wat breder maken zodat de zaagsnede gecompenseerd wordt en alle staarten uiteindelijk even groot zijn.


(ArieProduction gaat voorlopig verder met schetsen op losse velletjes papier)
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Zo die tekening ziet er goed uit, ik ben zelf ook net begonnen eens een cad pakket te leren en ben er nu wel achter hoeveel tijd het gaat kosten om zoiets te kunnen maken.
Dus gefeliciteerd dat je al zo ver bent!
Leer je het cad tekenen voor de tekening alleen of ga je bepaalde ontwerpen ook via een cnc machine (laten) maken?
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Hoi Guido,
Ja, mooie tekening hoor! Schrok een beetje van je opmerking dat Sketchup zo eenvoudig is. Ik vond het al knap lastig om daar een beetje een behoorlijke vorm uit te krijgen maar goed.....

Vraagje: Heb me vandaag ook ingeschreven voor de opleiding meubelmaken aan het HMC Amsterdam, maandag een voorlichtingsavond gehad en vandaag alle papierwerk rond gemaakt.

Maar de vraag is: Heeft het zin om nu alvast iets van ironcad te leren? Of wordt dat op de opleiding tijdig aangeleerd? En hoe is het niveau? Ik zou het graag willen beheersen zodat ik ook een zaaglijst kan laten afdrukken. Enne, ben jij misschien ergens iets tegengekomen (of weet je dat via de opleiding) waar je ironcad kunt leren, buiten school om? Heb al gegoogeld maar dat levert tot nu toe niks op.
Loop misschien een beetje op de zaken vooruit maar zou graag bij thema 2 gereedschapskist iets anders willen doen dan het standaard en wil dat graag in een tekening kunnen laten zien. Hahaha, als ik het nu zo schrijf dan moet ik wel lachen om mijn eagerness. Maar goed, ik heb er ook zo'n zin in!!

Bart
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
@ArieProduction: Ik weet nog niet zeker hoe ik het hengsel ga maken. dat is afhankelijk van mijn "opdrachtgever".
Ik had inderdaad rekening gehouden met de zaagsnede. Ik wilde het ontwerp tekenen zoals de body uiteindelijk zal worden.

@arthur: dit is inderdaad wat ik wil maken van dat vlekkerige palisander. ook gaat er best wel prijzig hang en sluitwerk in dus ik moet echt een goede en mooie plank vinden.

@Kjelt: vooralsnog ben ik alleen bezig met ironcad om goede "tekeningen" te maken. cnc toepassingen ben ik nog niet mee bezig. (geen idee ook of ironcad daar iets mee kan)

@Bart: Maak je geen zorgen. Ik vond sketchup in het begin ook knap lastig. Ironcad vraagt om een andere werkwijze en aanpak. verder is het veel complexer (meer mogelijkheden) en daardoor minder intuitief. maar als het je lukt ... dan heb je ook wat.
Je kan proberen Ironcad te leren voordat je begint. Maar het is niet een verplicht vak voor de opleiding. Maar als je toch zou willen afwijken van de voorgekookte opdrachten dan is het altijd leuk om je eigen ontwerpen op de pc te maken.
Ik zit nu in het eerste jaar en ben nu de afgelopen 2 weken pas begonnen met het tekenblok: Ironcad. hiervoor hebben we een tekenblok gehad waarin we het tekenen hebben geleerd met het handje. Dat inzicht is trouwens wel veel belangrijker dan het tekenen op de computer.
Je kan via de school een tijdelijke studentenlicentie krijgen voor ironcad 10 (of je die nu al kan krijgen weet ik niet). handleidingjes worden dan ook geleverd en op de ironcad site staat een starting guide die ook erg leerzaam is.
En ik herken je enthousiasme. :D
 

harm

Actieve deelnemer
5 mei 2009
25
0
Vraagje: Ik zal op het HMC ook gaan werken met IronCad en wil het programma nu alvast een beetje leren kennen, heb jij het programma gewoon gekocht of bestaan er ook gratis studentenversies?
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Nette tekening hoor!
Als of je het op school geleerd hebt ;)
wat is dat voor stukje inlay?

Irocad ken ik persoonlijk niet maar het ziet er uit als een simpele versie van Acad :?
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
harm zei:
Vraagje: Ik zal op het HMC ook gaan werken met IronCad en wil het programma nu alvast een beetje leren kennen, heb jij het programma gewoon gekocht of bestaan er ook gratis studentenversies?
Het HMC heeft een licentie voor alle studenten op het netwerk staan. deze is dan een jaar geldig. dus zodra je kan inloggen op de pc's dan kan je de licentie op een usb stick zetten en thuis gebruiken.
Als je windows vista bent dan ben je op het moment de sigaar. ze zijn een oplossing aan het bedenken maar de versie waar wij een licentie voor krijgen werkt (nog) niet op windows vista.

@Hubert: bij opdracht van de koffer zit een voorwaarde dat je iets figuur achtigs met je fineer moet doen. mijn idee was om een bedrijfsnaam in fineer uit te snijden/zagen en zo mee te fineren. binnenkort ga ik daar maar eens kijken of me dat lukt aangezien mijn figuurzaag pas geleden is binnengekomen. (nu nog ronde zaagjes vinden... baptist toch?)
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Hoi Guido,
Dit is een erg mooi kistje!!
Nu nog ff naar Hajenius om voor inhoud te zorgen...

Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe jou deze opleiding bevalt tot nu toe. Je bent er nu een jaar mee bezig en wat vind jij er van?
Ik ga sowieso beginnen eind augustus, maar hoor graag de mening van een ander.

grtn Bart
 

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
Houten Klaas zei:
Hoi Guido,
Dit is een erg mooi kistje!!
Nu nog ff naar Hajenius om voor inhoud te zorgen...

Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe jou deze opleiding bevalt tot nu toe. Je bent er nu een jaar mee bezig en wat vind jij er van?
Ik ga sowieso beginnen eind augustus, maar hoor graag de mening van een ander.

grtn Bart




En ik ben gewoon jaloers dat jullie in Nederland dergelijke opleidingen hebben.... Misschien een vraagje aan de studenten of ex-studenten: Hoe combineer je dat met je werk en hebben jullie al kinderen (want dat maakt het nog extra ingewikkeld)

Er is ook zoiets als deeltijds maar wanneer zijn die lessen dan precies? Ik heb al eens op de site gekeken en er staat daaromtrent maar weinig info op. Misschien valt Rotterdam voor mij te overwegen (toch al snel 1 1/2 h rijden .... :( )
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Beste Epistaxis,
Tja, om eerlijk te zijn: Ik werk 4 dagen en kan het qua financien daarmee doen. Daarnaast heb ik maandelijks ook wel een klusje waarvoor ik me laat betalen. Ik woon samen en heb geen kinderen. Dus dat maakt het voor mij mogelijk deze opleiding te doen. Ik zit in de kinderenkrijgleeftijd, maar als het zover is dan zie ik het dan wel.

Ik ga naar het HMC Amsterdam, dus daarover kan ik iets zeggen.
De deeltijdopleiding is op maandagavond en dinsdagavond en/of vrijdag en/of zaterdag. Op woensdagavond zijn er lessen.
Je kunt zelf kiezen of je de opleiding in 2 dagen per week (gedurende 2 jaar) of 1 dag in de week (gedurende 4 jaar) doet. Nou weet ik niet of je ook 3 dagen kan....

Het toegevoegde document kreeg ik van de coordinator deeltijdopleidingen. Dit is volgens mij ook mogelijk in Rotterdam. Dit telefoon nummer staat op de site. Zou gewoon eens bellen en info vragen. HMC Rotterdam: 010-2855555


succes met orienteren.
Bart

Attached files .doc]Deeltijd opleiding meubelmaken vanaf november 2007[1].doc (214.5 KB)
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
@Bart:
De opleiding bevalt me tot nu toe enorm. je bent de hele tijd lekker bezig met je werkstuk. Wel moet je nog de theorie toetsen halen maar die zijn niet moeilijk.
zodra je de basis dingetjes hebt gedaan dan gaan de meeste het gegeven ontwerp (van de kist) aanpassen aan zijn of haar eigen wensen en krijg je erg leuke diversiteit. De een gaat dan ineens sneller vooruit dan de ander maar dat geeft alleen maar rust (anders fok je elkaar op en ga je fouten maken)
Het leuke van deeltijders is dat iedereen heel graag met meubelmaken bezig wil zijn en iedereen is daardoor erg gemotiveerd. Dit geeft een goede sfeer (i.i.g. in mijn lokaal).
Ik heb al een aantal jaren meubelmakers cursus gehad dus ik ben nu met meubeltjes bezig die ik al een keer eerder heb gemaakt maar dat vind ik helemaal niet erg. het geeft me n.l. de kans om in het ontwerp een uitdaging te vinden en de handelingen te verfijnen.
PS: Rotterdam heeft zaterdags geen deeltijd ... dat is alleen in Amsterdam

@epitaxis:
Ik doe de opleiding in 4 jaar op de zaterdag. Als je aan een sport doet op de zaterdag dan ben je ook daar bijna de hele dag aan kwijt. Ik doe niet aan sport dus bij mij werkt dat. maar ik kan me voorstellen dat als je zaterdag naar het HMcollege gaat en zondag gaat sporten dat je dat niet kan maken naar je partner/gezin toe.
Ik woon samen met mijn vriendin en heb geen kinderen. dus dat scheelt enorm. ik heb genoeg klasgenoten die wel kinderen hebben dus het kan wel.
Als je gezin echt achter je keuze staat dan moet je hier wel een oplossing voor kunnen vinden.
 

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
Bedankt voor de info. Maar zoals ik al dacht zal het moeilijk te combineren zijn met mijn werk en dan nog eens oppas regelen voor de kinderen 's avonds.... :cry: Mijn vrouw heeft onregelmatige uren en is meestal niet voor 20h thuis. En dan spreek ik nog niet eens over de verplaatsing die ik zou moeten maken. (met routeplanner: +/-200km naar Rotterdam, enkele rit). Nee, ik vrees dat ik autodidact zal moeten worden/blijven... Dan maar boeken kopen en veel vragen stellen op het forum zeker? :)
Toch bedankt voor de moeite!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.