Mobiele werkbank

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Hoi,

Ik heb een erg kleine werkruimte en daar wou ik toch een werkbank kwijt.

Na wat denk werk ben ik op dit onderstaande ontwerp uitgekomen.

Het blad is van 6 cm dik beukenhout, 165 lang en 60 cm dik ( deze heb ik van Leroy, dankjewel), het geheel wordt ongeveer 93 cm hoog. Aan de achterzijde heb ik nog een stuk werkblad (27 cm) die je kan opklappen, zodat je werkbank een breedte heeft van 87 cm. Dit doe ik omdat ik de werkbank ingeklapt nog naar buiten kan rijden.

Er onder heb ik lades, een blok van 3 maal 10 cm hoog en 1 van 30 cm. En 2 blokken van 2 maal 10 cm hoog en 2 maal 20 cm.

Aan het blad worden aan de lange en korte zijde, eenmaal een dubbel gelijde werkbankspindel geplaatst.

In het werkblad komen 19mm gaten.

Dit allemaal op gelagerde wielen.

Hebben jullie nog wat op/aanmerkingen?

Attached files
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey henkie
klinkt goed hoor je idee .
en graag gedaan ik hoop dat je er een hoop plezier van zult hebben .
Het ia altijd fijn om mensen te kunnen helpen
groetjes en succes van leroy
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ziet er goed uit.
Wat ik me wel afvraag is of de wielen niet lastig zijn bij bijvoorbeeld schaven.
Heb altijd geleerd dat deze opstelling van klemmen voor linkshandigen is. Als je dat bent is het goed.

Vraagje: Sketchup? En met een rendering plugin? Zo ja: welke?
 

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
@ Leroy,
nog bedankt he

@ haasjetik,
Nee ik ben rechtshandig, dus wat is handig? En ik gebruik sketchup met Podium render plugin
 

WR1944

Oud hout
Dat ziet er netjes uit, zowel de tekening als het concept.
Een opmerking van een leek: bij de bankschroeven heb je vier gaten gemaakt voor bankhaken. Maar geen een van die gaten zit op de as van de schroefdraad. Ben je niet bang voor asymmetrische belasting van de bankschroeven als je maar een enkel stel haken gebruikt?
En inderdaad, die opmerking over het linkshandig zijn is niet helemaal onterecht. Voor een rechtshandige werkt het prettiger met een bankschroef aan de kopse kant rechts en een bankschroef aan de lange kant links, zoals je bij de meeste werkbanken zal zien.
 

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
@ WR1944
Ik zal de bankschroeven dan plaatsen zo als jij het vermeld. Over de asgatenheb ik niet na gedacht, maar als ik niet een enkel stel haak zou gebruiken dan zou dit werken?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
685
Emst
Als je wielen wil gebruiken neem dan 4 zwenkwielen met rem, dan kan je hem alle kanten van het hok laten zien zonder moeite en op de rem staat hij vrij stevig.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Je hebt er nogal een gatenkaas van gemaakt :) Je kan best met een heel stel minder gaten toe, dat scheelt een hoop werk. Even een puntje om daarbij te overwegen: als je een haak ergens in het midden vlak boven je blad laat uitsteken (dun stukje hout schaven bijvoorbeeld) en je wilt hem er weer uithalen. Kan je er dan nog bij van onderen? En kan je met je stofzuiger tussen je blad en je kastjes komen?

Wat de wielen betreft: neem er die weinig speling in de lagers hebben. Je zit er niet op te wachten dat je kast gaat trillen tijdens het schaven. Alternatief: zet de wieltjes op 2 plankjes die je weg kan klappen als de bank op de plek staat waar je hem wilt hebben.

Arthur
 

WR1944

Oud hout
Henkie zei:
@ WR1944
Ik zal de bankschroeven dan plaatsen zo als jij het vermeld. Over de asgatenheb ik niet na gedacht, maar als ik niet een enkel stel haak zou gebruiken dan zou dit werken?

Soms heb je een werkstuk dat te smal is om door twee haken tegelijk te worden aangedrukt. Ik zou voor 3 gaten gaan alhoewel ik me afvraag of je met meer dan 1 stel haken beter kan aandrukken dan met een enkele set. De meeste banken die ik me herinner hadden 1 rij gaten per bankschroef.
De afstand tussen de gaten per rij zou iets kleiner moeten zijn dan de maximale bekopening waarbij de schroefspindel nog net volledig in de moer zit. Dan heb je het maximale effect van de bankhaken.
 

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
Oké, nu voel ik me echt weer even een leek.
Waar zijn de gaten nou precies voor en wat wordt er voor een haak bedoelt?
 

WR1944

Oud hout
Als je een stuk hout op de werkbank wilt klemmen en het past niet in de bankschroef kan je het met bankhaken (dogs in het Engels) plat op de werkbank klemmen. Je plaats een pen (de bankhaak) in de bankschroef en eentje in een van de gaten in het blad van de werkbank. Door de bankschroef dicht te draaien kan je het werkstuk vastzetten. Als je het oppervlak gaat schaven moet je zorgen dat de bankhaken iets onder het niveau van het hout liggen. Die bankhaken hebben meestal een veer in de body zodat ze stroef in het gat passen.
Nu bestaan er ook stalen haken die je in een rond gat in de werkbank kan steken en waarmee je door er een klap(je) op te geven een werkstuk op de bank kan klemmen. Door op de zijkant een tik te geven sla je het weer los.

Attached files .jpg] .jpg]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.