Kelton Hollowers Set

poolvos

Actieve deelnemer
28 aug 2010
318
0
69
Rotterdam
www.ericofon.nl
Ik heb deze set op aanraden van een Vlaams forum lid aangeschaft. Daar ik geen vergelijk materiaal heb wil ik mijn bevindingen met jullie delen.
Ik dacht eerst dat er een geweer werd bezorgt wat een joekels, maar na enkele potten uitgedraaid te hebben valt het wel weer mee. Na de juiste stand van de beitels gevonden te hebben draaien de beitels zonder moeite door het hout. Ondanks het flinke gewicht zijn ze goed te hanteren en ander voordeel is dat je niet zoveel meer naar de sportschool hoeft :D . Tot nu toe bevallen ze prima, de prijs was 205 euro incl porto.Voor de belangstellende kan je kijken op http://www.kelton.co.nz/ ik heb ze daar niet gekocht.

Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Er zijn meerdere aanbieders van dit type uitholbeitels. Ik gebruik die van www.jowinter.de
Deze hebben verwislbare snijplaatjes die je kunt slijpen als een beitel. Waarschijnlijk dezelfde techniek van genruik: d.w.z. iets hangend voor snijdend draaien.Zie de video's op die site.
vr.gr. Jan Pranger.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
mooi spul! wel even een vraagje, ik ben de laatste tijd erg geinteresseerd in van die uitholbeitels met een rond mesje en spaanbegrenzer, (rolly munro, woodcut). maar deze zijn toch erg anders dan deze schraper achtige beitels. misschien zie ik een voordeel van deze beitels over het hoofd? in mijn beleving hebben de kelton beitels geen eeuwig leven en die met zo'n mesje wel, omdat je die gewoon kan vervangen.

ik moet ook maar eens een mooi setje uitholbeitels kopen, dan kan ik eens proberen om vazen te draaien
 

poolvos

Actieve deelnemer
28 aug 2010
318
0
69
Rotterdam
www.ericofon.nl
De voor en nadelen zou ik je niet kunnen geven daar ik geen vergelijk materiaal heb, of ze eeuwig meegaan weet ik niet maar omdat je ze alleen met een steentje hoeft te slijpen denk ik dat ze niet eeuwig meegaan maar wel erg lang.Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb de uitholbeitel van rolly munro en heb hiervoor gekozen omdat deze uitholler wat vriendelijker in gebruik is dan b.v. martel haken. Hier heb je veel meer ervaring voor nodig maar kan er dan ook sneller mee werken.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
In het Duitse www.drechsler-forum.de onder "suche&finde intoetsen:"Marktübersicht Aushöhlwerkzeuge" is een brede discussie geweest over dit doort beitels.
Daar is veel info te vinden en tevens verwijzing naar tal van video's.
Mogelijk iets van jullie gading.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.