Zelf bed maken

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Hallo,

Als beginnende houtbewerker wil ik een bed maken voor mijn zoon die stilaan te groot aan het worden is voor zijn wieg.

In sketchup heb ik al een poging gedaan tot een ontwerp
eiwnj9.png


Er is binnenin ruimte voorzien van 90 op 200cm. Moet ik hiervoor extra speling geven?
14tldw.png


Aangezien ik het bed wil kunnen demonteren, zou ik de zijkant aan de poten fixeren dmv een "rampamoer" en een bout.
2iu9w86.png


Als houtsoort kies ik voor Yellow pine omdat deze soort goedkoop is (620€/m³ excl btw) en goed past bij mijn vensters in larix. Deze soort zou ook stabiel zijn.
Ik ben van plan om gevierschaalde planken te kopen die 25cm breed en 4,2cm dik zijn. Ik hoop de poten te kunnen schaven tot 4cm en de horizontale balk schaaf ik tot 3cm. Zou dit haalbaar zijn? De reden waarom ik dit zou doen is om speling te geven aan het hout.

De verschillende onderdelen van de voor- en achterkant ga ik maken met een pen en gat verbinding.
De zijkanten ga ik verbinden dmv een rampamoer met een bout en per hoek twee losse deugels ter ondersteuning.

Voor ik er aan begin had ik graag gehoord of dit plan wel haalbaar is en wat ik eventueel kan verbeteren.
Het is de bedoeling dat ik tijdens het maken hier enkele foto's plaats voor andere geïntereseerden.

Alvast bedankt.
Bert
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey bert
klink als een goed plan .
Ga je de lattenbodem zelf maken of niet ?
Anders zou ik die eerst aanschaffen voor je gaat beginnen dit omdat de echte maten nog wel eens af wijken .
Je hebt ook bed haken om een los vast verbinding te maken dit is mischien eenvoudiger dan de voorgestelde verbinding .
Deze zijn gewoon bij de bouw markt te koop .
En het terug schaven lijkt me ook geen probleem om dat het hout al geschaaft is .
Tenzij het hout krom getrokken is .
succes gr leroy
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
leroy zei:
Ga je de lattenbodem zelf maken of niet ?
Anders zou ik die eerst aanschaffen voor je gaat beginnen dit omdat de echte maten nog wel eens af wijken .
Ik ga de latten zelf proberen te maken. Heb mijn plan gebaseerd op dit plan.

leroy zei:
Je hebt ook bed haken om een los vast verbinding te maken dit is mischien eenvoudiger dan de voorgestelde verbinding .
Deze zijn gewoon bij de bouw markt te koop .
Ik heb al zo'n bedden gezien maar vind de verbinding te los, vandaar mijn voorkeur voor de bout met rampamoer.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Zelf heb ik ooit een bed gemaakt wat qua ontwerp lijkt op het jouwe, maar dan extra hoog omdat het boven een waterbed moest staan (t.b.v. een zwangere vrouw, bevallen in een waterbed mag niet).

Enkele suggesties:
- Koop eerst het matras en de lattenbodem en pas de maat van het bed daar op aan. Zo'n 5 cm groter dan het matras (2,5cm speling voor, achter, links en rechts) is prima
- Gebruik bedhaken, werkt super en is zeer sterk, ik heb mijn tijfels over de rampamoer oplossing (hoe krijg je die bout erin???).
- Een lattenbodem zelf maken is veel werk en relatief duur, bij Ikea zijn goedkope lattenbodems te koop waar m.i. niets mis mee is.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
O, je was me net voor met je antwoord.

Als de verbinding met bedhaken te los is, dan is deze niet goed gemonteerd, dat ligt niet aan de bedhaken maar aan de 'constructeur'.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,

Uit ervaring kan ik vertellen dat goed gemoteerde bedhaken geen speling hebben. Trekken namelijk de delen strak tegen elkaar aan. Er zijn wel verschillende modellen bedhaken.
Ik heb de berliner bedhaken dubbel gebruikt.
Verder is het voor een bed normaal dat het hoofd- en voeteneind uit één stuk bestaan en dat de zijkanten de verbindings stukken zijn. Dit zal het transport cq de verhuizing vergemakkelijken.

Groet Jos
 

WR1944

Oud hout
Ik heb ook een bed gemaakt. De hoofd- en voeteneinden bestonden uit tuinpalen van lariks (70 x 70 mm) en een 25 mm dikke meubelplaat ertussen. De liggers waren ook gemaakt van 25 mm dik meubelplaat met een rand aan de onderzijde voor de lattenbodem. De afmetingen waren voor een matras van 120 x 200 cm, een twijfelaar dus.
Met meubelplaat bedoel ik brede planken die uit tegen elkaar gelijmde planken bestaan.
De lattenbodem maakte ik uit latten van 27 x 44 die ik op de rand schroefde. Toen ik m'n toekomstige vrouw op bezoek had heb ik er voor de zekerheid wat extra latten tussen geschroefd maar dat was een beetje overkill.
De liggers waren met bedhaken aan de einden bevestigd en zaten als een huis.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.