Verfspuitpistool

Freakie

Nieuw lid
16 mrt 2009
2
0
Enkhuizen
Zijn er doe het zelfers / hobbyist die met een verfspuitpistool van Bosch PFS 55 of ander merk hebben gewerkt. Om meubels van verf, beits of lak laag hebben voor zien ?

Hoe is het geworden, wat is u mening ?

Ik wil er één aanschaffen maar ik heb geen ervaring.

Groetjes

Freakie
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik spuit vrijwel alle meubels die ik maak.
De belangrijkste voordelen zijn:
- goedkoop in gebruik, eenmaal investeren in een spuit en je hebt nooit meer kwasten of rollers nodig. Bovendien verbruik je minder verf omdat het sterk verdunt moet worden
- minder last van stof in de verf dan bij gebruik van een roller (met de roller wordt de verf statisch en krijg je vaak kleine stofdeeltjes in de verf)
- als je het spuiten onder de knie hebt raak je alles even goed met verf, zelfs de lastigste hoekjes.
- minder last van zakkers omdat de verf dun aangebracht wordt. Met de roller moet je toch vaak redelijk dik opzetten om het dekkend te krijgen.
- gemakkelijk te reinigen (afhankelijk van de verf, water of terpentine in spuit, en de spuit leeg spuiten op een oude doek en het is klaar)
- werkt snel, het spuiten van bijv. een kast is in vijf minuten gedaan

De nadelen zijn:
- ongezonde lucht, je hebt echt een goed masker nodig
- er moeten veel lagen verf op (meestal doe ik voor MDF drie keer gronden en vier a vijf keer aflakken) dus een lange doorlooptijd.
- de nevel zet je hele werkplaats eronder, hoewel dat met een HVLP spuitpistool (ik gebruik een Wagner W650) nog wel een beetje meevalt. Een spuit op de compressor (LVHP systeem) is wat dat betreft echt een feest :)


Het resultaat is in het algemeen zeer goed (nagenoeg professioneel). Zeker mat en zijdeglans verf gaat zeer goed. Ik heb net een kast in hoog-glans zwarte pianolak gespoten. Ik ben er zeer tevreden over, maar jeen kenner ziet wel dat het niet professioneel is. Met name bij hoogglans verf valt op dat de verfdruppels van een hobby verfsysteem groter zijn dan die van de professionele systemen en dat daardoor het oppervlak iets groffer is. Bij hoogglans verf is het daarnaast ook van belang om zeer nauwkeurig te werken. Bij deze kast heb ik de fout gemaakt om hier en daar te gaan plamuren en dat blijf je met hoogglans verf altijd zien. Ook na vele malen schuren met korrel 400.
Tot slot mijn tuinset heb ik afgelopen zomer in de teakolie gezet met de verfspuit. Ook dit was in een half uurtje gepiept en het resultaat was goed.

Tot zover mijn ervaringen. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je de plamuur blijft zien door de lak, dan zou je eerst een filler (spuitplamuur) kunnen opbrengen en deze schuren. Daarna altijd een primer spuiten, omdat de filler open van structuur blijft en dus doortekend in de lak. Zwart is ook wel een hele moeilijke kleur om perfect te krijgen. Wij gebruiken de laatste tijd regelmatig DD lak van De IJssel en dat is echt geweldig spul, het trekt zo strak als een plastic folie. We brengen het aan met een velourrolletje en beslist een koolstofmasker gebruiken om niet voortijdig te dementeren.
Echte hoogglans die foutloos en stofvrij is, krijg je bijna alleen door de uitgeharde laklagen te polijsten. Festool heeft op de site bij de toepassingsvoorbeelden wel informatie over het verwijderen van stofinsluitingen en het hoogglans polijsten. En je krijgt pas een mooie laklaag als de ondergrond helemaal goed is.

jaap
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
DD lak is echt magie, dat trekt zich zelf superstrak (ervaring met polyester reperaties aan boten)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.