Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Schuurmachine Makita BO3711X

Beste forumleden,

Aangezien ik nog maar beginner ben in het houtbewerking en slechts een beperkt budget heb, wil ik zorgvuldig omgaan met de aankopen die ik doe. Een schuurmachine die zo breed mogelijk inzetbaar is en naast mijn toekomstige projecten ook dit jaar nog ingeschakeld kan worden voor werken aan het huis. Na verschillende topics gelezen te hebben op het forum en andere websites, leek de Makita BO3711 me een betaalbare machine die voldoet aan de vereisten. Mijn vraag is nu:

Heeft er iemand van jullie ervaring met de schuurmachine Makita BO3711?

Het schuren van eigen projecten is voornamelijk zacht hout. De werken aan het huis bevatten:
    het opschuren van eiken panelen, ramen (moeilijke punten worden met de hand gedaan), zijkanten van kapellen, balken, etc. alvorens deze opnieuw geverfd worden (lichtere kleur als huidige verf). Mogelijk ook het opschuren van de keukenkasten. (In het totaal is er een hoop schuurwerk te verrichten.)

Wat me opvalt aan deze machine is:
    - Het lage wattage in vergelijking met andere schuurmachines. Dit lijkt me echter geen probleem aangezien ik voorlopig zelf niet met hardhout aan het werk ben. Daarnaast moeten de eiken stukken slechts lichtjes geschuurd dus lijkt me dit ook haalbaar.
    - Het regelbare toerental.
    - Lage gewicht, makkelijk voor het opschuren van de balken en kapellen.
    - Mogelijkheid om met 2 handen te gebruiken.

Of zou ik beter gaan voor een handpalm vlakschuurder met iets meer vermogen zoals de Makita BO4556K? Deze is lichter maar lijkt me moeilijker te hanteren op plaatsen zoals op een ladder of dak (zeker aangezien ik nogal grote handen heb).

Ik geef hier 2 voorbeelden van Makita, sta natuurlijk ook open voor andere merken maar in deze prijsklasse is er niet zoveel keus lijkt me. Indien nodig kan ik ook naar een hogere prijsklasse overstappen (echter niet de Festoolprijsklasse ops: ).

Graag jullie advies, alvast bedankt!

Edit: Het gaat hier dus over een Makita BO3711X (met toerentalregeling)

Re: Schuurmachine Makita BO3711

Zelf heb ik een oudere versie van de Makita BO3711(geen regelbaar toerental en een minder gestroomlijnd uiterlijk), maar ben er best tevreden mee.

Schuurt prima, door het lage(re) vermogen niet echt geschikt voor grof schuurwerk, maar als afwerking of voorbereiding voor schilderen/lakken/oliën... doet het zijn werk. Tril niet veel en is licht in gebruik (kan met één of twee handen bedient worden). Papierklemmen ipv velcobevestiging van het schuurpapier vind ik wel een voordeel. Je kan er ook relatief goed mee in de hoeken raken, maar voor echt goed afwerken daarvoor kan je waarschijnlijk beter een deltaschuurmachine aanschaffen (?) Hoe dan ook een fijn machientje dat zijn prijs wel waard is. Alleen het stof wil nog wel eens in het rond vliegen, toch bij mijn versie...

(Zelf heb ik wel een bosch excentrisch schuurmachine aangekocht voor het wat zwaardere schuurwerk.)

Bedankt voor je snelle reactie!

Grof schuurwerk heb ik voorlopig niet gepland dus dat zit goed. Voor de moeilijke hoeken ga ik het voorlopig doen met handwerk.

Zelf gehad, maar niet verstelbaar toerental. Mij te nerveus schuurbeeld. Als het perse een makita moet worden, kijk een naar een handpalmmachine van makita. @ work veel mee geschuurd, goed resultaat . Enkel voor langere tijd mee schuren niet aan te raden (hoewel huidig type minder trilt) Advies: schuur nog even met t handje en schaf een delta van festool aan ! Duur ? ja, misschien beetje overkill om mee te beginnen ? ja. maar ik heb ook al mijn makita's de deur uit gedaan en twee festool gekocht een ro 90 en een rts 400. Ro 125 evt. via het werk even te leen, flink klusje wat ik nu qua schuurwerk niet aan kan/ zou kunnen.

Tuurlijk kost een berg, maar als je een machine hebt kun je al een hoop. Zeker als je hem vrij regelmatig gaat gebruiken ga je hem waarderen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cybersijp
    Zelf gehad, maar niet verstelbaar toerental. Mij te nerveus schuurbeeld. Als het perse een makita moet worden, kijk een naar een handpalmmachine van makita. @ work veel mee geschuurd, goed resultaat . Enkel voor langere tijd mee schuren niet aan te raden (hoewel huidig type minder trilt) Advies: schuur nog even met t handje en schaf een delta van festool aan ! Duur ? ja, misschien beetje overkill om mee te beginnen ? ja. maar ik heb ook al mijn makita's de deur uit gedaan en twee festool gekocht een ro 90 en een rts 400. Ro 125 evt. via het werk even te leen, flink klusje wat ik nu qua schuurwerk niet aan kan/ zou kunnen.

Tuurlijk kost een berg, maar als je een machine hebt kun je al een hoop. Zeker als je hem vrij regelmatig gaat gebruiken ga je hem waarderen
    Wat bedoel je juist met een nerveus schuurbeeld?
    Het hoeft niet Makita te zijn, maar in deze prijsklasse leek me deze de beste optie.

Aangezien het over een grote hoeveelheid schuurwerk (dit jaar, dus eenmalig, veel meer als normaal aangezien al het houtwerk een nieuwe kleur krijgt) en redelijk grote vlakken gaat, leek me een vlakschuurder een betere optie. Ga je met een handpalmmachine niet sneller ongelijkheden schuren, kleiner schuurvlak en moeilijker op grotere vlakken (in eigen projecten met recuperatiehout)?

Festool is mooi heel mooi, maar dat is ook prijs x3. Daarom dat ik momenteel in de iets goedkopere pro-klasse kijk om dan eventueel de stap in de toekomst te kunnen maken naar Festool of duurdere machines van Bosch, Makita, etc. Let op dat ik het slechts voor hobby gebruik en ik nog student ben .

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011

De Makita BO3711X heeft wel en verstelbaar toerental en is te koop voor rond de € 105,00
    Ik heb zelf een van de voorlopers van deze Makita zonder verstelbaar toerental en ben altijd zeer tevreden geweest over deze machine. Ik gebruik hem regelmatig voor de klusjes in en aan het huis en had daarvoor een Black en Decker en een Bosch groen gehad maar ik vond deze veel beter schuren en fijner om mee te werken.

Als je er erg veel moet schuren is misschien een band schuurmachine een optie?
    Ik heb daar geen ervaring mee en denk dat je gauw teveel wegschuurt dus moeilijker om mee te werken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spaander
    De Makita BO3711X heeft wel en verstelbaar toerental en is te koop voor rond de € 105,00
    Ik heb zelf een van de voorlopers van deze Makita zonder verstelbaar toerental en ben altijd zeer tevreden geweest over deze machine. Ik gebruik hem regelmatig voor de klusjes in en aan het huis en had daarvoor een Black en Decker en een Bosch groen gehad maar ik vond deze veel beter schuren en fijner om mee te werken.

Als je er erg veel moet schuren is misschien een band schuurmachine een optie?
    Ik heb daar geen ervaring mee en denk dat je gauw teveel wegschuurt dus moeilijker om mee te werken.
    Mijn excuses, ik bedoel inderdaad de BO3711X (ook even aangepast in de titel). (In België staat hij op de site als de BO3711, in Nederland als BO3711X)

Een bandschuurmachine lijkt me inderdaad te grof schurend aangezien het vaak enkel opschuren is. Ik weet ook niet in hoeverre een bandschuurmachine geschikt is hiervoor indien je hem gebruikt op een heel laag toerental. Misschien iemand anders die hier ervaringen mee heeft?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011

Re: Schuurmachine Makita BO3711X

Ik zelf denk dat een bandschuurmachine alleen voor het grove werk is.
    Ook denk ik als je veel of lang moet schuren een handpalm machine niet prettig is. (heb er zelf ook een)
    Je ben nog jong en student dat betekent meestal financieel moeilijk, dan is deze Makita een goede keus.
    En je moet zeker niet voor een mindere kwaliteit gaan want daar krijg je later spijt van.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spaander
    Denk dat we het over hetzelfde toestel hebben... Ik maakte ook de stap van Black en Decker naar Makita en heb er geen spijt van. Waarschijnlijk zijn er (veel) beter machines op de markt maar dit doet echt zijn werk voor wat ik het nodig heb (voorbereiden van zelfgemaakte eiken/beuken meubeltjes om te oliën). Ik wordt er alleen een beetje moe van om telkens die Festoolnaam te zien vallen bij zowat ieder topic (@ cybersijp: absoluut niet persoonlijk hoor)...lijkt mij materiaal dat voor veel onder ons overkill en vooral overbudget is. (aan de andere kan ik heb er nooit mee gewerkt, wie weet mocht dat ooit gebeuren verander ik ook in zo een wit/groene fan;-))

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011

Re: Schuurmachine Makita BO3711X

@ davyd,
    Mee eens maar....toch denk toch als je gereedschap veel gebruikt of precies moet of wil werken, je toch beter professioneel gereedschap kan aanschaffen. Het ligt er helemaal aan hoe en waarvoor je het gebruikt en op den lange duur heb je er daar meer plezier van, dat daaraan een prijskaartje hangt is nu eenmaal zo. Helaas is het aanbod van inferieure kwaliteit gereedschap erg groot maar soms (vaak?) is men daar toch tevreden mee. Uiteindelijk moet een ieder dat zelf beslissen, maar het is toch heerlijk dat je hier op het forum al die vragen kan stellen. Waarop dan door de (amateur)gebruikers en vakmensen hun advies en/of gebruikservaring wordt gegeven.

Forum Rechten