Aankoop schaaf

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Ik zou me graag een schaaf aanschaffen, en had gedacht aan een gladschaaf. (Ik heb geen ervaring met schaven). Nu heb ik op deze site een geleider gezien voor haaks schaafwerk. Dit lijkt me zeer interessant, maar ik denk dat die geleider enkel bruikbaar is bij veritas schaven. En die gladschaaf n°4 van veritas kost heel veel geld voor een hobbyist. Kan iemand bevestigen of deze geleider enkel met veritas schaven werkt?

Is deze goedkope schaaf prijs/kwaliteit een goede keuze? Zijn er nog zaken die ik absoluut moet aanschaffen om vlot met een schaaf te kunnen werken, bv. een slijpsteen?

Of welke schaaf bevelen de kenners mij aan als ik 1 schaaf zou aanschaffen?
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Anant is zeker niet slecht hoor, ze hebben enkel een beetje fine-tuning nodig,zoals het vlakken van de zool. Caspar Labarre heeft daar enkele interessante stukjes overgeschreven.
Anant heeft ook verbeterde versies op de markt, die zijn blauw ipv zwart, die hebben een dikkere en zwaarder zool.

Ik zou als beginner gaan voor de Anant, of een oudere Stanley al betaal je die soms meer dan de Anant,en er wat mee spelen....

Als enige schaaf zou ik gaan voor een n°4 of een n°6 .

Verder heb je toch wel een paar wetstenen nodig.
Een slijpsteen heb je enkel nodig als je echt met botte beitels te maken hebt.



Mvg,

Geert
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Je moet je afvragen wat je wilt gaan schaven. Is de schaaf ook voor het grove werk, of alleen als laatste bewerking om b.v. de machineslag van de vlakvandikte machine weg te halen. Wil je ook kopshout schaven, kanten breken, sponningen schaven, pennen van een pen-gat verbinding op maat maken, profielen schaven ipv frezen, of een schraafschaaf om moeilijk hout een mooi oppervlak te geven?

Mijn meest gebruikte schaafje is een blokschaaf (in mijn geval van lie nielsen). Daar werk ik kanten mee af, paswerk en schaaft ook prima kops hout. Daarnaast gebruikt ik met meest een nummer 5 ook LN. Heb echter ooit via ebay 2 HNT Gordon houten schaven gekocht die ook subliem willen schaven. David Charlesworth beschrijft ze in 1 van zijn boeken.

Je kunt je schaven ook prima zelf maken zoals b.v. Annette dat doet. Daar geven ze ook cursussen in, http://www.houtwerkrenkum.nl/workshop.phpwaarin je ook je eigen houten schaaf maakt, maar nog belangrijker, je krijgt inzicht hoe een schaaf precies werkt en wat je zelf moet doen om de schaaf goed aan het schaven te krijgen. Met wat ik nu weet, zou ik waarschijnlijk op zoek gaan naar een paar mooie oude gebruikte schaven en die met wat fiedelwerk weer helemaal in orde maken.

jaap
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Moeilijk te zeggen Woody. Wat ga je ermee doen?

Anyway lees het artikel van Chris Schwarz over schaven en waarvoor ze te gebruiken.
http://blog.woodworking-magazine.co...orking.com/article/understanding_bench_planes

Zonder te weten wat je wilt denk ik dat je of een 4 een 4 1/2 een 5 1/2 of een 7 goed zou kunnen gebruiken. Is een nieuwe te duur koop hem dan tweede hands. Je kunt ook een cursus van Annette volgen en er zelf een bouwen. http://www.houtwerkrenkum.nl/cursusgegevens.php

Slijpgereedschappen heb je altijd nodig. Ga eens langs bij Baptist in Arnhem. Zij hebben alles wat je nodig hebt. Je kunt natuurlijk ook even op de site van Veritas (MK II en schaven) en Lie-Nielsen (Norton en schaven) kijken.

Er is nog zoveel te zeggen hierover. En te ontdekken natuurlijk.

1 ding is zeker: je bent op het goede spoor!!! Veel geluk man.
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik denk dat ik voor die Anant ga. (Ik heb een groot boek over houtbewerking, en daarin staat dat een gladschaaf vaak een goede keus is als eerste aankoop). Voor dat geld kan je ook moeilijk verkeerd doen denk ik.
Verder ga ik ook eens kijken op ebay, of een andere tweedehandssite, of ik geen goeie koop kan doen.

De schaaf zou ik vooral sporadisch gebruiken, bv om een plank waarvan de voorzijde mooi vlak is, maar de bovenzijde niet overal even recht (niet overal 90°, een beetje bol) door wat schuurwerk dat niet goed uitgevoerd is. Daarom was ik ook geinteresseerd in die veritas geleider voor haaks werk, om zo'n zaken mooi recht te zetten.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
wo0dy zei:
Dit lijkt me zeer interessant, maar ik denk dat die geleider enkel bruikbaar is bij veritas schaven. En die gladschaaf n°4 van veritas kost heel veel geld voor een hobbyist. Kan iemand bevestigen of deze geleider enkel met veritas schaven werkt?

Neuh, qua constructie doet-ie het ook op andere bankschaven hoor. Er zitten twee magneten op die op de zijkant van de schaaf kleven en een schroefje dat als aanslag dient. Dat schroefje kan je op verschillende posities zetten voor verschillende lengtes schaaf. De enige voorwaarde is eigenlijk dat de zijkant van de schaaf schuin oploopt (van voor naar achter) zodat dat schroefje hem ergens tegenkomt. En dat je een ijzeren schaaf hebt natuurlijk, op hout of brons zal-ie niet werken :) Bij mij werkt de geleider net zo goed op een Baptist #4 (kopie van een Lie-Nielsen) als op een Veritas #6.

Maar kijk vooral ook even op de gebruiksaanwijzing bij Lee Valley zelf.

Arthur
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
wo0dy zei:
De schaaf zou ik vooral sporadisch gebruiken, bv om een plank waarvan de voorzijde mooi vlak is, maar de bovenzijde niet overal even recht (niet overal 90°, een beetje bol) door wat schuurwerk dat niet goed uitgevoerd is. Daarom was ik ook geinteresseerd in die veritas geleider voor haaks werk, om zo'n zaken mooi recht te zetten.

Ik lees nu eigenlijk pas goed wat hier staat. Hoe staat die bolling, in de lengte of in de breedte van de plank? Als je een bolling in de lengte met een #4 gaat doen wordt het (denk ik) lastig om het recht te krijgen. De #4 schaaft gewoon met de kromming mee. Dan zou een #6 een betere optie zijn.

Arthur
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
ArtHarg zei:
wo0dy zei:
De schaaf zou ik vooral sporadisch gebruiken, bv om een plank waarvan de voorzijde mooi vlak is, maar de bovenzijde niet overal even recht (niet overal 90°, een beetje bol) door wat schuurwerk dat niet goed uitgevoerd is. Daarom was ik ook geinteresseerd in die veritas geleider voor haaks werk, om zo'n zaken mooi recht te zetten.

Ik lees nu eigenlijk pas goed wat hier staat. Hoe staat die bolling, in de lengte of in de breedte van de plank? Als je een bolling in de lengte met een #4 gaat doen wordt het (denk ik) lastig om het recht te krijgen. De #4 schaaft gewoon met de kromming mee. Dan zou een #6 een betere optie zijn.

Arthur

De bolling is inderdaad volgens de lengte van de plank. Maar ik denk in combinatie met die haakse geleiding, kan ik zulke zaken wel recht krijgen met die 4?

Zou die veritas geleiding trouwens werken met die anant schaaf?

En ik merk ook dat op de site van dieter schmid er een gladschaaf 4 staat van Kunz. Die is duurder dan de Anant schaaf (€62 tov €22.6), maar de messen kosten wel minder (€17.2 tov €41.4).

Ik zie ook op de foto van de veritas gladschaaf n°4 op de site van dieter schmid, dat die een gat heeft in de zijkant (de andere schaven n°4 hebben dat niet), dus ik denk dat die veritas haakse geleider eigenlijk bedoeld is voor gebruik met de veritas schaaf.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Woody,

Zoals Arthur al heeft opgemerkt is de haakse geleider van Veritas geschikt voor alle stalen schaven. Ik gebruik hem van een stanley no4 t/m een stanley rijschaaf. De no 4 is wel de kleinste waarop het nog functioneert. Al met al een zeer handig hulpmiddel. Persoonlijk vindt ik de Kunz schaven niet zo geweldig ondanks het feit dat ze relatief goedkoop zijn. Eer ze echt goed schaven is er toch de nodige "tuning" nodig.

Ed
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Naar aanleiding van de berichten die ik hier gelezen heb, ben ik tot nu toe geneigd de veritas geleider samen met de gladschaaf n°4 van Anant te kopen. Maar ik heb wel nog een paar vraagjes:

Wat is het voordeel van handschaven tov elektrisch schaven of een vlakvandiktebank? Ben ik niet beter dat ik nog wat spaar en een goedkope vlakvandiktebank (3 à 400 euro of zo) koop? Schaaft een handschaaf (in getrainde handen) beter dan een elektrische?

Naar wat ik verneem is er nog wat voorbereidend werk nodig indien ik de Anant gladschaaf zou kopen. Is die 'tuning' moeilijk te doen? En wat stelt het eigenlijk voor? Of met andere woorden, kan ik dit zelf doen en welk gereedschap heb ik daar voor nodig?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik ben geen analoge handschaaf adept maar wat ik weet is dat je bij elektrisch schaven altijd te maken hebt met een roterende beitelkop (elketrische handschaaf of vlak vandikte bank. Deze hapt dus. Bij een handschaaf heb je gewoon een continue afname zonder happen. Dus in theorie zou dat veel fijner moeten werken. Maar als je niet geoefend bent kan je happeren wat weer lelijker wordt dan elektrisch schaven (dat is tenminste mijn 'angst')

In de praktijk schaaft een elektrische handschaaf zeer fijn omdat hij heel veel roteringen per minuut doet, je ziet of voelt het gewoonweg niet (tenminst ik zie of voel het verschil niet maar ik heb dan ook nooit echt oppervlakken gedaan met een elektrische handschaaf). Je gaat het wel zien en voelen bij een hoge spaanafname in één keer. Dus als je in grote stappen snel thuis wil zijn dan gaat het zeker wat minder mooi.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als het snel en accuraat moet gaan is een vlak/vandiktebank uiteraard de beste methode. Als je meer van ambachtelijk houdt gaat er niets boven handschaven. Je zult er dan waarschijnlijk wel meer dan 1 moeten aanschaffen. Wil je namelijk bv planken voor een tafelblad recht en haaks schaven dan gaat dat niet lukken mbv een no 4 schaaf omdat deze domweg te kort is. Dit zal trouwens ook met een elektrische handschaaf niet lukken. Dan zul je een rijschaaf moeten gebruiken. Er is trouwens nog een goed alternatief voor de traditionele schaven, vooral voor de mensen die niet graag slijpen of uren in de weer willen zijn met het oppeppen van een schaaf uit de goedkopere klasse. Dat zijn de schaven van het zwitserse merk Rali. Deze maken gebruik van omkeerbare wegwerpmesjes. Ikzelf heb de ralimatic en de 260L. Zelfs op moeilijk hout of kops hout voldoen deze schaven bovengemiddeld. Het is misschien even wennen aan het design,maar het is echt zwitserse kwaliteit voor een zeer redelijke prijs. Verkrijbaar bij :

http://www.mzsgereedschap.nl/schuren-sl ... andschaaf/
Of:
http://www.rehomy.nl/rehomy/27

Ed
 

Arend

Nieuw lid
2 dec 2008
16
0
www.arendhuyskamp.nl
Beste woody, als je een klein beetje wil schaven is een handschaaf de voor de handliggende oplossing. Handschaven die niet van Veritas of duurder zijn moeten absoluut getuned worden om er iets mee te kunnen. Dit tunen is vrij eenvouding maar het is wel iets dat een beetje kennis vergt. Dat geldt ook voor de beitels. met botte beitels valt er niets te vlakken, je maakt slechts ruige gaten. Het slijpen van schaafbeitels is helemaal niet lastig naar het kost behoorlijk veel tijd om het te leren. over de prijs van beitels moet je je niet al te druk maken: het duurt eeuwig voor ze weggeslepen zijn, duurdere beitels zijn over het algemeen elke stuiver waard.
Machinaal schaven levert verbazingwekkend weinig voordelen op. Het beitelverhaal is veel duurder wegens slijp- en/of vervangingskosten. Het lijkt mij een enorme uitdaging om op een goedkoop bankje te schaven. Bovendien is vlakken vrij gevaarlijk, op een goedkoop bankje nog veel gevaarlijker. Als je vlakwerk zo incidenteel is als je in je stukjes schetst zou ik naar de plaatselijke meubelmaker gaan. Meubelmakers vinden het niet gek als je zoiets vraagt. Het resultaat is er naar en je hoeft niet te leren slijpen, tunen enzovoort. Als je zo zelden schaaft als jij suggereert is zo'n zwitsers ding met van die inzetmessen mischien niet zo gek; je beitel is tenminste scherp.
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Dat zwitsers merk is misschien een idee (alhoewel ik vind dat het er eerder als speelgoed uitziet).

Ik zou het inderdaad door een meubelmaker kunnen laten doen, maar mijn bedoeling is wel degelijk dat ik het zelf leer (en kan).

Ik denk dat ik een handschaaf ga aanschaffen, ook aangezien ik van ambachtelijk werk hou. (Ik heb ook een cursus metselen gevolgd, nog zo'n mooie ambacht die aan het uitsterven is).
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik zou zeggen koop om te beginnen een no 4 bijvoorbeeld van stanley (de "handyman" of de "bailey"). Ook al kun je hier niet alle werk mee doen, je krijgt er zeer zeker ervaring en gevoel voor handschaven mee. Begin ook niet met al te moeilijk hout zoals kersen of esdoorn, maar bijvoorbeeld met een stuk eiken met rechte nerf, en probeer eens verschillende afstellingen van de mondopening en de spaanbreker zodat je een idee krijgt wat het verschil is. Schaaf ook eens in twee richtingen op hetzelfde oppervlak.Als je er echt gevoel voor krijgt denk ik dat het niet je laatste handschaaf zal zijn.

Ed

PS: wat betreft de Rali schaven heb je gelijk wat betreft het play mobiel uiterlijk. Wat prestatie en kwaliteit betreft kunnen ze zich zeker met de grote jongens meten.

Succes
 

robkooy

Nieuw lid
29 mrt 2009
20
0
Ik zou gaan voor een oude stanley of record no 4. Zool goed vlakken (1 uur werk), beitel netjes slijpen (1/2 uur werk) en klaar is kees. Heb je eenmaal netjes gevlakt en geslepen, dan is het scherp houden daarna niet moeilijk.
Op marktplaats of ebay kun je mooie schaven kopen voor een redelijke prijs, voor 20 euro moet dat lukken. Ik heb zelf een mooie Record 4 1/2 schaaf (wat breder en langer dan een nr4) gekocht op de engelse ebay, dat kostte mij 5 pond aanschaf en 15 pond verzendkosten. Let op dat het een echt oude is, Stanley en Record maken tegenwoordig matige schaven. De oude record schaven zijn overigens iets degelijker uitgevoerd dan de oude stanleys. Je kunt voor de prijs van een Veritas o.i.d. ook een mooie antieke Engelse schaaf kopen op ebay, zoals een Norris of een Spiers. En echt waar, wanneer je dat in je handen houdt ... verkocht!
Succes!
Rob
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Ik heb op marktplaats iemand gevonden die een stanley n°4 bailey met geribde zool (geslepen en gewet, vlijmscherp) wegdoet. Na een paar emails heen en terug (aangezien ik nog andere zaken zoek), biedt die man mij het volgende aan:

- 3 nooitgedagt beitels
- 1 nooitgedagt blokschaaf
- 1 nooitgedagt reischaaf
- stanley schaaf bailey

Hij heeft me foto's laten zien, en biedt dit aan voor €80 ex. verzendingskosten, wat neerkomt op zo'n €100. Dit lijkt me een goede deal, maar graag had ik nog eens de mening van kenners geweten.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Woody,

Als de spullen in orde zijn denk ik dat de prijs niet verkeerd is. Waar je wel rekening mee moet houden is dat bij de Nooitgedagt schaven de beitel middels een wig geklemd zit. Hier is op zich niks mis mee, alleen het instellen dmv van tikken met een hamer ipv met een stelwiel zoals op de stanley kan voor beginnende handschavers wel eens een beetje frustratie opleveren. Een kwestie van volhouden.

Ed
 

robkooy

Nieuw lid
29 mrt 2009
20
0
Hmm, de Nooitgedagt schaven zijn neem ik aan houten schaven? Ze hebben ooit wel stalen Nooitgedagt schaven gemaakt (of misschien alleen de sticker erop geplakt), de houten schaven zijn mooi, maar de waarde is beperkt. De werking valt of staat bij de opening waar de beitel door de zool heen gaat. Is de opening niet goed meer, dan werken ze niet prettig. Bovendien is het afstellen van de schafdiepte lastig.
Mochten de Nooitgedagt schaven maar zo, zo zijn, dan is 80 euro niet direct een koopje te noemen, best veel geld voor een standaard Stanley en een paar beitels. Neemt niet weg dat een nieuwe Bailey ook al snel 60 of 70 euro kost, en een (echt) oude is heel wat beter van kwaliteit.

De Nooitgedagt beitels, leuk, maar hoe oud zijn ze? De 'gewone', die tot voor een paar jaar geleden te koop waren, hebben een beperkte waarde. Oude hakbeitels van Nooitgedagt doen al wat meer, maar dat ligt erg aan de maat van de beitel, de staat waarin deze verkeert en hoeveel al van de beitel afgeslepen is.
Nou, al met al, is het het waard: vergeleken met nieuwprijs Bailey: ja, goede koop. Vergeleken met prijs op ebay enz, mwah, aan de dure kant. Mocht de Bailey ècht mooi zijn en ook echt oud zijn, dan ...
Rob
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Gisteren mijn bailey schaaf uitgeprobeerd op een stuk afvalhout. (Eerste keer dat ik een schaaf gebruikte). Zonder het hout goed vast te zetten, behaalde ik toch een mooi gewenst resultaat.

Deze namiddag geprobeerd mijn geleider voor mijn kolomboor te schaven. Dit is esdoorn. De geleider bestaat uit 3 stukken, een middelste stuk plus twee kleine stukken die uitschuifbaar zijn. Het middelste stuk van zo'n 50cm eerst vastgezet, en deze bovenkant geschaafd. Dit ging al een stuk minder vlot dan het afvalhout, maar het resultaat viel mee.
Daarna getracht één van de kleine stukken (zo'n 10cm) vast te zetten, op een kleine, lichte werkbench van black & decker. Dit viel serieus tegen. Enkele problemen die ik had:

- werkbankje te licht waardoor het de neiging had tot naar voren kantelen
- kon met de schaaf niet mooi in één beweging over het hout gaan, maar eerder met horten en stoten. Misschien was de opening te groot, maar kon ze niet echt goed geregeld krijgen. Ofwel schaafde hij niets af, ofwel dus al hortend en stotend
- oppervlak vertoonde naast het stoten en horten op sommige plaatsen eerder een gezaagd oppervlak dan een geschaafd

Kan iemand mij tips geven beter te leren schaven? Ook vroeg ik me af of ik met die bailey schaaf vanaf het begin van een lat kan beginnen schaven, of eerder vanuit het midden naar de uiteindes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.