Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

shaving horse vertaling

Ik ben op zoek naar nederlandse woorden voor de shavinghorse. Tot nu toe heb ik gevonden schaafbok en snitselbank. Zijn er nog andere benamingen? Wie helpt me verder?

Re: shaving horse vertaling

snijbank, schaafpaard

Zijn dat bestaande benamingen of zelfgemaakte vertalingen? En weten jullie toevallig ook in welk ambacht ze zo werden genoemd? Ik weet dat ze bij wagenmakers, kuipers en leerbewerkers iig werden gebruikt.
    groet

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

En niet te vergeten bij het maken van stoelen.
    Kijk eens op http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe> een zeer uitgebreid verslag van het maken van een stoel.Iets van 40 filmpjes waarin van alles aan bod komt van het splijten, buigen mbv stoom, draaien en natuurlijk het gebruik van een shaving horse. Zeer informatief.

Ergens staat me bij, dat zo'n ding een schaafbok wordt genoemd.

Weet een van jullie misschien waar ontwerp tekeningen van een schaafbok/paard is?

Ik zou erg graag eentje willen maken alleen kan alleen maar onoverzichtelijke engelse plannen vinden.
    Hakken en Zagen.

Volgens mij is er geen 'natief' nederlands woord voor - schaafpaard is een letterlijke vertaling uit het Engels, en snijbank (schnitzelbank) uit het duits. Ik hou het zelf bij schaafpaard.

IK heb ergens een redelijk gedetailleerde beschrijving, die ik ook gebruikt heb om mijn schaafpaard te bouwen - hij komt van het internet overigens. Ik zal eens zoeken.

Edit: zie hier: http://www.popularwoodworking.com/am...-shaving-horse
    Laatst gewijzigd door henkverhaar; 30-06-16 om 07:33.

Raar, zittend op het paard word er namelijk niet geschaafd maar gesneden! Een snijpaard dus

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Voor wie net als mij niet weet wat een shaving horse doet of is.

Jeroentje

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Raar, zittend op het paard word er namelijk niet geschaafd maar gesneden! Een snijpaard dus
    Klopt, en wat dat betreft is de Duitse benaming ook beter dan de Engelse. Ik vind shaving horse echter een mooiere aanduiding dan schnitzelbank. Het 'shaving' is te vertalen als het verwijderen van spanen en dunne afsnijdsels; ik weet niet of wij daar een passend woord voor hebben. En scheerpaard klinkt nog maffer dan schaafpaard...

Forum Rechten