Onderstel draaibank

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb stofdichte Sylvania armaturen gekocht bij Elektro-online, maar die site lijkt het nu even niet/niet meer te doen. Moet zeggen dat de prijs prima was, maar dat het even duurde voordat de levering goed afgerond was.

[EDIT]Ik heb kennelijk mazzel gehad. Het bedrijf is inmiddels failliet.[/EDIT]

Niet stofdichte kan je ook krijgen bij TAS Daglichtlampen.nl. Dat is sowieso iets wat ik nog wil doen: daglichtbuizen in de armaturen plaatsen. Beter gezegd: eerst de armaturen ophangen en dan de buizen plaatsen. Of, om helemaal volledig te zijn: eerst het plafond afmaken, dan de armaturen en dan de buizen :)

Ik heb van TAS al wel de bureaulamp. Dat is echt erg prettig werken moet ik zeggen.

Arthur
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Het onderstel is klaar.
Op de beitels na zijn alle gereedschappen aanwezig om te kunnen draaien.
De draaibank is zo gemonteerd dat de overgang naar het verlengstuk nauwelijks waarneembaar is.
De hoogte van het center zit op 1100mm, wat voor mijn lengte het beste is.

[album]434[/album]

[album]433[/album]

[album]435[/album]
 

WR1944

Oud hout
Als werkstuk ziet het er netjes en vakkundig uit. Maar als ik de constructie overzie dan is het vrij onevenwichtig opgezet. Rechts is de constructie door de doos goed stijf. Maar links lijkt de "voor"poot er bijna los aan te hangen. Als je dit over een ruwe ondergrond gaat verrijden vrees ik het ergste voor dat pootje. En de simpelste oplossing is ter hoogte van het vierkante gedeelte boven het wiel een verbinding te maken met het vierkante deel van de "achter"poot. Met een leeg onderstel over de tegels rijden zal wel meevallen maar zodra de draaibank er op staat is het andere koek.
 

kobin

Actieve deelnemer
9 feb 2012
35
0
De Haan mag ik je iets vragen hoelang ben je zelf omdat je centerhoogte 1100 mm zit.

gr.kobin
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
WR1944
Als ik de draaibank nodig heb, moet ik hem een halve meter verzetten zodat hij gedeeltelijk voor de deur staat, dat is alles.
Ik zal kijken of ik op de helft van de hoogte nog wat kan maken.
Onderaan wil ik open houden, zodat ik de rommel er makkelijk onder kan vegen en later weer weghalen.


Ik ben tegen de 1,8m

De berekening van de centerhoogte heb ik hier gevonden
http://www.de-houtdraaier.nl/les.htm
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
WR1944
Je vrees is bewaarheid, de poot is gebroken, precies op een dwarsbalk.

De gebroken poot is 45mm dik vuren, ik heb nu een beukenhouten poot gedraaid van 75mm dik.
De voorste dwarsbalk, die naar het kastje gaat, laat ik 50mm zakken.
En de verbinding van de voorpoot naar achterpoot, doe ik dubbel.
Eén op de oude plaats en één 10mm boven de voorste dwarsbalk.
 

WR1944

Oud hout
In dit geval vind ik het jammer dat ik gelijk heb gekregen.
Ik vermoed dat de poot gebroken is op de plaats waar een ondersteunend deel van de constructie zat. Bij dergelijke constructies is het belangrijk de hoekverbindingen zo sterk te maken dat ze met gemak de er op werkende krachten kunnen opvangen in de richting(en) waar die kracht kan optreden. Als je dwarsverbindingen maakt, plaats die zo dicht mogelijk bij de plaats waar de kracht van buiten op de constructie overgebracht wordt. En probeer die dwarsverbindingen in twee richtingen aan te brengen, het liefst met ongeveer 90 graden tussen beide elementen.
Na een loopbaan in de werktuigbouwkunde bouw je intuitie op en zie je, zonder er zelfs maar over na te hoeven denken, de zwakke plekken in een constructie en ook nog waar je het simpelweg kan verbeteren.
Als ik iets dergelijks in elkaar zet doe ik de Neanderthalertest. Ik bevestig de constructie aan de vaste wereld en ga aan de onderdelen rukken. Aan de mate van meegeven (of niet meegeven) voel ik hoe sterk en stabiel de constructie is. Als je het gevoel hebt dat je aan de Eiffeltoren staat te rukken is het sterk genoeg. Als het iets meegeeft moet je kunnen voelen of het sterk genoeg is voor je toepassing. Dit laatste vereist een flinke ervaring, gevoed door ingestorte bouwsels uit het verleden. :mrgreen: Maar ik denk dat meer forummers deze ervaring hebben opgebouwd.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
ik zie dat u dezelfde opspankop heeft als ik, de teknatool supernova als ik het goed heb.
ik zou aanraden om dat ronde bolletje van die imbus sleutel af te slijpen, want vroeg of laat slipt ie een keer door en dan is 1 van die 2 koppen om de chuck te openen en te sluiten beschadigd. dit is namelijk bij die van mij gebeurd. daarna heb ik het bolletje eraf geslepen en nooit meer problemen gehad.

groet,

mark van zee
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
[album]447[/album]

De ronde balk rechts heb ik 10cm laten zakken.
Aan de zijkant heb ik er een ronde balk bijgezet.
De poot, is van 45mm vuren naar 70mm beuken gegaan.
De boel weer vastgelijmd en geschroefd.
 

WR1944

Oud hout
Als je snel voorbij loopt lijkt het door de dikte stevig maar waar het om draait zijn de stevige verbindingen tussen de constructiedelen. De ronde pennen geven relatief veel verzwakking in de poten en brengen ook weinig krachten over. Ik heb er nog steeds een hard hoofd in. Je zou er beter aan doen om naar de basis-constructies van meubelmakers te kijken en die in je eigen constructies verwerken.
Een simpel voorbeeld. Waarom wordt een pen en gat verbinding toegepast waarbij de pen een rechthoekige doorsnede heeft. Door de smalle pen wordt het gat niet te groot (volgens de regels blijft er 2/3 van de breedte over) en worden de meeste krachten in de richting van de lange zijden van de pen opgevangen. En omdat de grootste maat van het gat (de hoogte van de pen) in de lengterichting loopt van de vezels is er daardoor minder verzwakking.
Het is altijd leuk om zelf een constructie te verzinnen maar je kan niet zomaar voorbij gaan aan honderden jaren van ontwikkeling op het gebied van houtbewerking en meubelmaken. Een beginnend houtbewerker start het best om bewezen constructies in z'n ontwerpen te verwerken en pas met voldoende ervaring de gebaande paden te verlaten.
De plank achter aan de onderkant geeft veel meer sterkte aan het geheel dan de constructiedelen met de pennen. De dunnere "stang" aan de zijkant zit er totaal nutteloos in tenzij je er iets aan wilt ophangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.