Lijm

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Kijk eens op http://www.bison.nl en dan naar de lijmadviseur die is best goed alhoewel uiteraard alleen voor de commercieel verkrijgbare bison lijmen.
Ik vermoed dat je dan de Houtlijm extra te zien krijgt , dat is een houtlijm voor vochtige ruimtes:
Toepassingsgebied
Hout op hout, zacht- en hardboard, kunstharsplaat en spaanplaat op hout. Fineren/lijmen van papier, karton, pvc-doek met papier- of textielrug op hout en board, houtconstructies zoals raamkozijnen en deuren.
Speciaal voor lijmverbindingen waarbij eisen worden gesteld aan de vochtbestendigheid.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
De badkamermeubels die ik maak lijm ik met watervaste houtlijm van bison. Op het etiket staat dan D4 PVAc waarbij de c voor watervast staat. Ik heb er nog nooit een probleem mee gehad. Ik heb er ook al diverse keukenbladen mee verlijmd, deze worden niet alleen vochtig maar warmen ook nog behoorlijk op als er een afwasmachine onder staat. Ik gebruik de bison omdat deze overal verkrijgbaar is. Als bovenstaande aanduidingen vermeldt zijn op het etiket kan je ook gerust een ander merk gebruiken. Een goed alternatief is de Titebond 3. Deze heeft wel een langere droogtijd voor de maximale sterkte bereikt wordt. Is ook niet overal te koop. In ieder geval bij baptist. Persoonlijk denkt ik dat veel problemen die optreden niet met de lijm van doen hebben maar met slecht passende delen. Een pure houtlijm is nou eenmaal niet bedoeld om spleten op te vullen. Ook niet als ze maar een milimetertje zijn.

Succes Ed
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik gebruik eigenlijk altijd Bison Prof. konstruktie tix (transparant) voor mijn constructies. Is PU lijm, watervast en vullend. Is niet verkrijgbaar bij de Gamma e.d. je moet er wel even naar een bouwmaterialen winkel voor. Enige nadeel bij een tight fit bruist het behoorlijk, dus als je geen lijmvlekken wil hebben dan kan je beter wat anders gebruiken of andere maatregelen nemen (afplakken met tape of kaarsvet opwrijven). Lijmt wel erg goed, wel eens een blad gemaakt van vuren balken tegen elkaar te verlijmen en deze in de badkamer gemonteerd als werkblad boven wasmachine en droger. Blad bleef erg stabiel ondanks het gebruik van vuren. Viel mij niet tegen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@Eric-jan, ik zou voor meubelwerk geen bruisende pu lijm gebruiken. Zeker als je een transparante afwerking gebruikt, zoals olie etc. dan loop je een grote kans naast de lijmverbinding vlekken te krijgen van geimpregneerde pu lijm. Pu lijm is ook zeker niet sterker als een pva d4 lijm.
Er is al eerder gediscussieerd over lijm op ons forum, kijk bij
http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=3&t=123&p=644&hilit=lijm#p644
of
http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=3&t=28&p=115&hilit=epoxy#p115 bij het laatste bericht zit een bijlage over de sterkte van lijm.

jaap
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
@Jaap

Dat van die vlekken bij PU bruislijm is zeker waar. Het is dan ook geen sinecure om met dat spul te lijmen. Ik ga daarom zeker jouw tip uitproberen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.