Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Populieren Pot

Populieren Pot

Uitgeholde populieren pot

Attached files

Re: Populieren Pot

Dit is het werk. Ben benieuwd waar deze vaardigheid toe leidt?
    Kijk ook eens op www.christaanjorg.nl
    vr.gr. Jan Pranger.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan pranger
    Ben benieuwd waar deze vaardigheid toe leidt?
    Tot een huis vol met houten voorwerpen? Dat verwijt krijg ik ook wel eens...

dank je Jan,
    Zit nog in de pioneer fase van het uithollen maar het gaat steeds beter, Jorg maakt zeker mooie vazen en potten.
    Gr

Hele mooie pot. Hol je de pot uit met gutsen of andere beitels?

Hoi Wim,
    Ik heb een set Kelton Hollowers 19 mm gekocht, zijn flinke beitels met een mega groot handvat.

http://www.kelton.co.nz/Kelton%20Hollowers.html

Met dit type beitels werk ik ook bij het uithollen. Ik heb ze van www.jowinter.de uit Duitsland, die ze nog zelf maakt. Op zijn site staan goede instructiefilmpjes voor het hanteren van deze beitels.
    De beitels laten zich gemakkelijk (een beetje hangend) handhaven en zijn niet zo agressief als b.v. Martelhaken of sommige ringbeitels. Jo Winter heeft er ook nog een bijpassen schraper bij voor het glad afwerken.
    vr.gr. Jan Pranger.

Zelf werk ik eerst met gutsen en ik heb een munrow hollower. Deze hollower is misschien niet zo agressief als sommige haken maar ik maak er niet zo snel een foutje mee ops: ops: :
    En het slijpen is het makkelijkst. Weggooien en nieuw erop :lol: :lol:

Ik kan niet vergelijken omdat dit mijn eerste hollowers zijn, maar bij deze set heb je geen gutsen meer nodig. Je boort een gat en met de rechte beitel ruim je het gat op, daarna wat Jan zei een beetje hangend met de kromme beitel uithollen.De eerste ging niet echt soepel maar het went heel snel. En slijpen is bijna niet nodig even met een steentje erlangs en ze zijn weer scherp.Het voordeel van deze is dat ze vrij zwaar en lang zijn.

Forum Rechten