Ambachtelijk draaien

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Lijkt mij een mooi voorbeeld van kindermishandeling - of zou dit een houtdraailes zijn.
Voor de liefhebbers: in het handkaaren en houndenkarrenmuseum museum in Zuidwolde (Dr.) staat bij de tingieterij nog zo'n oude handaangedreven draaibank. Een indrukwekkeende draaibank.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Tja, kinderarbeid. Je kunt het ook zo bekijken: dit jochie heeft een voet binnen de deur van een bedrijf waar ze mooie dingen maken. Nu draait hij nog in een blauwbedrukte kiel aan het grote wiel, straks mag hij helpen de beitels te slijpen, in de pauze mag hij wat voor zichzelf draaien en over een paar jaar is hij partner in de zaak van z'n oom.
Ik denk dat we in Nederland wat kinderarbeid betreft een beetje hypocriet zijn. Niet zo heel lang geleden hadden we hier ook een meisje dat liever met bootjes speelde dan dat ze naar school ging. het arme kind kreeg heel nederland over zich heen. Niets met bootjes spelen! Leren zul je! Aan het werk, verwend nest! Huiswerk maken! ;)
Maar goed, dat is dan mijn eigen, ietwat anarchistische levensvisie (die hier verder absoluut niet relevant is).
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Sorry, maar mijn opmerking over kinderarbeid was gekscherend bedoeld. Sinds de kinderwetten van Van Houten (verbod op kinderarbeid mede op basis van onderzoek in de steenindustrie) hebben we dat niet structureel meer.
vr.gr. Jan Pranger
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Tja, weet je, als ik een slakje zie en je geeft me even de gelegenheid dan gaat er acuut een emmer zout overheen. :oops:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.