HELP!! : vlekken IN het hout

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Dames en heren van dit oh zo fijne forum. ik heb een probleem met mijn hout
het gaat om een plank van palisander santos (niet bedreigd) die ik heb gekocht voor een redelijk fors bedrag (dus even een nieuwe plank kopen doe ik niet erg graag)

Het probleem werd pas duidelijk toen ik het hout had gemachineerd:
http://picasaweb.google.nl/g.kauer/PalisanderProbleem#
Er zijn allemaal vlekjes zichtbaar in het hout. het zit echt door het hout heen.
Ik hoop dat iemand van jullie weet of en wat ik hier het beste aan kan doen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hai Guido,

Je kunt waarschijnelijk de vlekken wel wegkrijgen met oxaalzuur teminste als de vlekken niet hout eigen is.
Eerst de vlekken behandelen laten drogen en opnieuw. Zijn de vlekken bijna verdwenen gehele hout oppervlak bestrijken tot het gewenste resultaat. Na droging met water met plus minus 15% amonia afnemen is het hout tel licht geworden meer amonia toevoegen.

Groet Roeland
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
guido-
zover ik dat op je fotos kan zien zit het echt in het hout.wat balen!
waar het je het uiteindelijk gekocht?als het echt zo duur was zou ik het proberen terug te brengen...

groet
annette
 

Arend

Nieuw lid
2 dec 2008
16
0
www.arendhuyskamp.nl
Eerst wil je weten wat er aan de hand is.
Pak een spons, goed nat maken met water, over je hout smeren en kijken wat er gebeurt
Als je verkleuring een vette basis heeft zal je zien dat er zich meer druppels op je vlek zitten dan in de directe omgeving.
Als dat zo is zien we wel weer verder.
ik zou even wachten met het smeren van chemicaliën.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Arend zei:
Eerst wil je weten wat er aan de hand is.
Pak een spons, goed nat maken met water, over je hout smeren en kijken wat er gebeurt
Als je verkleuring een vette basis heeft zal je zien dat er zich meer druppels op je vlek zitten dan in de directe omgeving.
Als dat zo is zien we wel weer verder.
ik zou even wachten met het smeren van chemicaliën.
oke.... ga ik vanavond proberen. kan ik direct zien hoe de kleur wordt als ik het heb afgewerkt.

@Annette: Ik ben direct dezelfde dag nog teruggeweest (amsterdamse fijnhout). Hij vertelde me dat het bij de houtsoort kon horen en ik moest proberen om het hout in de zon te leggen om te zien of de vlekken minder werden. Als dat niet had geholpen mocht ik terugkomen (geen idee of ik dan een nieuwe plank krijg). Het verschilt per lichtbron hoe goed ik de vlekjes nu zie dus echt verschil is er nog niet.
 

tuoh

Oud hout
Dergelijke vlekken kom je bij tropische houtsoorten regelmatig tegen, Afzelia en Teak zijn hierbij wel de bekendste.
Bij Merbau, Iroko, en zelfs bij Wengé heb ik ze ook al aangetroffen, dergelijke verkleuringen zitten in het hout en zijn meestal niet te verwijderen, enkel door het beitsen van het hout is hier een mouw aan te passen.
Oxaalzuur geeft soms enig resultaat, de vlekken worden dan lichter van kleur maar volledig verdwijnen zit er niet in.
De vlekken worden pas zichtbaar wanneer het hout geschaafd word, het uitzoeken van hout is dan ook altijd een gok, wel of geen vlekken.

Jammer maar helaas, misschien toch overwegen om het hout licht te kleuren zodat één en ander minder opvalt.

Mvg,

André
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Ik hoop niet dat ik het hout moet behandelen en dat dan de kleur veranderd. ik heb nog de stille hoop dat ik het hout mag ruilen. Als dat niet gaat dan zal ik inderdaad oxaalzuur o.i.d. moeten proberen.

*zucht*... mischien moet ik gewoon een nieuwe plank kopen. ik kan me geen vlekjes permiteren met dit project.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.