Eetkamertafel van mahonie

Peekie

Nieuw lid
1 feb 2012
3
0
Goeiemiddag,

Na me even voorgesteld te hebben, heb ik meteen een vraag.
Ik ben van plan mijn huidige (gefineerde :oops: )eetkamertafel te gaan vervangen voor een mooi massief exemplaar van Sapeli mahonie al dan niet met een wenge of ebben inlegstrip. De tafel moet plaats gaan bieden aan 6 stoelen, ongeveer 100 bij 200 cm.

Deze tafel wil ik op de ambachtelijke manier gaan maken, zodat die straks minstens 100 jaar meekan ;)
Ik ben erg gecharmeerd van tafels met een zogenaamd breadboard, nu heb ik wel t eea op het net gevonden, maar wie heeft hier werkbare tekeningen van? Ook tekeningen van t onderstel met de pen en gat verbindingen van de poten enz zijn erg welkom. Wie kan me hiermee verder helpen?


Vriendelijke groet Emiel Peek
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo Emiel,

Het maken van de eindplank op een tafelblad is niet zo heel moeilijk. Bij mijn salontafel heb ik deze constuctie ook gebruikt.http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=6&t=2244&start=10
Op de laatste pagina van deze draad heb ik beschreven hoe ik het blad gemonteerd heb.
Belangrijk is om het blad genoeg ruimte te geven. Ik heb de tafel nu ruim een jaar in de kamer staan en afhankelijk van de seizoenen krimpt of zet het blad uit. Dit is goed te zien.

Hoop dat je er wat aan hebt, mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel,

Groet Jos
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.