3/4 pijp voor bessey pijpklemmen

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Waar hebben julie de 3/4 pijp voor de bessey pijpklemmen gekocht/besteld?

En hoe heb je de schroefdraad erop getapt/laten tappen? Ik heb geen draadsnij set en om er één te kopen en hem dan nooit meer te gebruiken, vind ik ook zonde.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Even aan een loodgieter/gasinstallateur vragen. 3/4" pijp wordt voor gasleidingen gebruikt en die wordt geschroefd. Ik weet alleen niet of de spoed hetzelfde is als de schroefdraad van de Bessey, maar ik zou denken van wel.

Arthur
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Misschien heb je hier iets aan?
Kijk eens op deze website:
http://www.bessey.de/catalogue/startEnC ... talogue.do

Je kunt daar een pdf in het Nederlands downloaden.
Je kunt ook online kijken, maar omdat het een vrij groot document is, is het soms handiger, deze eerst op je pc op te slaan, en dan te doorzoeken.

Bij veel Bessey lijmtangen kun je de schroefspindel loshalen en vervangen.
Even zoeken dus wat je nodig hebt, en dan eventueel bij je gereedschap winkel of groothandel bestellen.
 

WR1944

Oud hout
De Bessey klemmen bestaan voor 1/2" en 3/4" gasbuis. Waar ik die klemmen kan kopen met buis en al wordt er op verzoek ook draad op gesneden. Voor zover ik me kan herinneren kan je gasbuis kopen in Holland met aan een einde reeds draad gesneden. Maar elke loodgieter moet je kunnen helpen met schroefdraad. Het is de standaard tapse draad dat zichzelf klem trekt bij het aandraaien.
Zodra ik meer muurlengte vrij kan maken voor lange voorwerpen koop ik ook een setje klemmen en pijpen. Ze zijn spotgoedkoop en erg handig als je een keer een bezopen lange maat moet klemmen.

Voor een goedkopere Pony set 3/4" betaal je $14 + 6% sales tax, zeg ruim een tientje in Euro's. De pijp is $13 voor ongeveer 3 meter.
http://www.homedepot.com/Tools-Hardware ... ogId=10053
http://www.homedepot.com/Plumbing-Pipes ... ogId=10053
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als je meteen aan twee kanten van de pijp draad laat snijden, kan je twee of meerdere pijpen mbv een mof met 2x3/4 binnendraad aan mekaar koppelen als je eens een langere pijpklem nodig hebt.

Ed
 

WR1944

Oud hout
Ik zie me voorlopig nog geen voorwerpen van meer dan 3 meter bouwen. Als je geen mogelijkheid hebt om langere pijpen op te slaan is dit wel een goede benadering. Maar neem de pijpen zo lang mogelijk als de opslag/transport toelaat. Een mof is een verdikking waar de tegenklem niet overheen geschoven kan worden.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
ik kan ook wel aan pijp komen zoveel je wil RVS gegalvaniseerd of gewoon zwarte pijp plus draad
als je intresse hebt stuur maar pb

groeten Bas
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Top! Bedankt voor al jullie adviezen!

Ik zit in Apeldoorn (NL), helaas niet echt dicht bij Riemst of Julianadorp, in ieder geval bedankt voor het aanbod. Maar ik ga eerst wel even langs de locale installateur. Moet vast goedkomen!

Overigens ga ik de klemmen gebruiken in mijn nieuw te bouwen werkbank, dus ik hoef ze (nog) niet te verlengen. Een afgeleide van een plan uit fine woodworking, zie bijlage


@wr1944 voor zover ik nu kan zien is de pijp in de vs een stuk goedkoper dan hier in NL. De prijzen die online voorbij heb zien komen liggen op minimaal 13 euro de meter...

Attached files werkbank.pdf (2 MB)
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Ik was vorig jaar op vakantie in Florida, en heb daar 4 Bessey pijpklemmen gekocht bij Lowe`s voor $16 per stuk, ze zitten alleen nog in het plastic, ik heb ze nog niet nodig gehad.
Bij jou in de buurt weet ik wel een veel goedkoper adres voor 3/4"pijp: Hardeman in Veenendaal (nee, ik heb geen aandelen), misschien kunnen ze er ook wel draad voor je opsnijden.
Zwarte onbehandelde pijp schijnt beter te "glijden" als de gegalvaniseerde pijp omdat op de gegalvaniseerde pijp vaak wat zink resten en bultjes zitten.
De link voor zwarte pijp: http://webshop.hardeman.nl/product_info ... ts_id=1473 en voor gegalvaniseerde pijp: http://webshop.hardeman.nl/product_info ... ts_id=1481
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik zou geen zwarte pijp nemen. Die buizen zijn onbehandeld en hangen vol olieresten. Je hebt dadelijk pikzwarte handen. Je kan ze natuurlijk wel proper maken, maar dan heb je kans dat ze gaan roesten. Galva pijp gaat de beste keuze zijn. Waarschijnlijk vind je ook pijpen met draad in de bouwmarkt, alleen ga je er wat meer voor betalen.
Hardeman is wel prima webwinkel. Heb er ook al besteld.Niet de goedkoopste staalhandel, maar wel zeer grote keuze voor particulier. Alle staal is er tegen kleine meerprijs gegalvaniseerd te krijgen. En levering zonder probleem in België.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
je kan ook voor rvs pijp gaan die zijn helemaal glad alleen betaal je dan de hoofdprijs mischien wel 15 of 20 euri per meter maar dat zou ik even na moeten vragen

groeten Bas
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
RVS is dan wel mooi glad en roest niet, maar niet vergeten ook veel harder, ttz dat je daar niet met een gewoon snijkussen draad op kan tappen. Een normaal draadsnijkussen is goed voor de vuilbak als je geprobeerd hebt inox ermee te snijden.
Groetjes
Pascal
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik snap eigenlijk het probleem niet met galva buis. Normaal ga je de werkstukken toch niet in kontakt laten komen met de buis. Lijm je een paneel, dan komt er papier tussen, bij een constructie idem of zal er toch wat afstand gehouden worden. Dit om verkleuring, vlekken en lijmresten op de buizen en werkstuk te vermijden.

Mathieu
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik denk dat het vooral gaat om kleine oneffenheden op de buis door de galvaniselaag. Daardoor hapert het deel dat over de buis schuift soms even. Eigenlijk een kleine moeite om de oneffenheden er af te vijlen ;)
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
als iemand nog op zoek is naar buis inclusief draad
zwarte buis of gegalvaniseerd 8,50 euro per meter
RVS 25 euro per meter

groeten Bas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.