schaaf vlakken

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Alice
Dit is een klusje wat je best wel zelf kan doen, er van uitgaande dat er geen diepe putten in zitten. Een berg schuurpapier in korrel oplopend van 180 tot 800 en dan maar schaven/schuren.
Een beetje goochelen op tuning handplane. hier is zat over te vinden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Een gietstalen shouderschaaf heb ik eens bij een motorrevisie bedrijf laten vlakken en weer haaks laten slijpen. Dat zouden ze makkelijk moeten kunnen dacht ik. Maar het gietstaal van Record was blijkbaar keihard want het koste ze erg veel moeite. Het duurde lang en koste een vermogen.

Als je zelf de zool op een stuk glas oid gaat vlakken moet je erg oppassen dat je hem niet bol staat te maken. Als hij eenmaal een beetje bol is gaat het van kwaad tot erger en met je potloodstreepjes kan je dat niet zien. Je moet dan ook regelmatig checken met een stalen lineaal waarvan je zeker weet dat hij echt recht is. Niet alleen in de lengte maar ook overdwars en diagonaal. Als je merkt dat je hem bijv in de breedte bol aan het maken bent dan kan je beter een smalle strook grof schuurpapier nemen en hem eerst weer een tikje uithollen.

Het hoeft trouwens niet gepolijst te worden. Verder dan 240 schuurpapier ben ik nog nooit gegaan.

Enne, eerst checken of de schaaf het wel nodig heeft! Dus kijk eerst of je er niet toevallig prima mee schaven kunt, voordat je er een metalurgisch afstudeerproject van gaat maken.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Ik had 10 jaar geleden een nieuwe Stanleyschaaf no 4 gekocht - Stanley was toch altijd een 1ste klasse merk :mrgreen: - waar ik al die tijd mee aanklungelde. Nadien leerde ik op dit forum dat je een schaaf moet vlakken, en bij nauwkeurig kijken zat er aan die Stanley geen enkele kant die vlak of recht was. Schuurpapier op een glasplaat is gemakkelijker gezegd dan gedaan....Maar... :idea: in de garage waar ik al jaren trouwe klant ben hadden ze nog een vlaktafel staan waar vroeger de motordeksels( coulasse in Vlaams :D ) vlakgeslepen worden na een revisie. En ja hoor , het werkt !
Als je dus ergens een bevriend garagehouder kent die zo'n tafel en schuurpasta heeft kan je perfekt vlakken. Al blijft het een moeizaam werkje.
gr,
Danny
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Van de 4 houten schaven die ik heb, waaronder een rijschaaf is mijn kleine oude blokschaafje vlak. Vooral de rijschaaf lijkt zwaar mishandeld in de loop der tijd. Diepe groeven.... :cry: Is dit met schuren weer goed te krijgen? Of kan er een vlakke "plank" op gelijmd worden. Verniel ik wel meteen het originele.
 
D

Dulcimer

Guest
Hallo Nickle,
't Is heel gebruikelijk om een handschaaf te vlakken ( glasplaat met schuurpapier er op en steeds controleren met een lange rechte lat en winkelhaak). Maar...'t kan zijn dat je zoveel van de zool moet wegschuren dat de bekopening te groot wordt. Dat kan weer opgelost worden door een driehoekig stukje hardhout vóór de bekopening in de zool te lijmen, maar dat wil je weer liever niet. Qua verlijmen van de zool met een nieuwe zool van hardhout ( pokhout zou ideaal zijn) heb ik geen ervaring; fabrieksmatig werd dit vaak in een golfpatroon verbonden met de oorspronkelijke zool; maar maak dat maar eens nauwkeurig na). Bedenk wel dat dan de beitel niet meer past in het beitelbed e.d.
Controleer met een rechte lat de zool; als de beide uiteinden en de zool vlak voor de bek( essentieel omdat de schaaf daar het hout vóór de verspaning moet neerdrukken) op een lijn liggen is de zool nog goed bruikbaar; zo niet zul je inderdaad moeten vlakken.
Succes,
Frans
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Dank je wel. Ik heb ooit een verkeerde keuze gemaakt.. Ik ben het schildersvak in gegaan. Niet dat ik ooit een verfkwast heb gehanteerd hoor... Aardewerkschilder geworden, daarna brander enz. Nu in de zorg.
Ik leer hier verschrikkelijk veel. Eigenlijk had ik iets met hout willen doen. ( doe ik ook stiekem)

bedankt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.