messenheft

joostmoree

Nieuw lid
29 jan 2012
2
0
Beste lezer,
Ik ben Joost Moree en woon te Scheveningen. Ik ben een liefhebber van mooi keukengereedschap van topkwaliteit. En in het bezit van exclusieve (Japanse) keukenmessen. Ik verwerf - en dat lukt beperkt - messen zonder heft met de bedoeling deze zelf van een mooi heft te voorzien. De messen hebben een "verborgen" angel. Een platte pen dus waar het heft overheen wordt geplaatst. Het heft is niet geprofileerd in lengterichting en hoekig (octagonaal) van grip.
Ik ben in het bezit van het nodige materiaal maar niet van de (machine)gereedschappen om het (hard)houtenblokje ruw te bewerken en van een gat te voorzien.
Is er een "woodworker" in de buurt die mij een duwtje kan geven. Uiteraard voor wat hoort wat.

Voor een voorbeeld zie:
http://zknives.com/knives/knimgtmpl.sht ... deba07.jpg

Ik lees/hoor het graag.
Met vriendelijke groet,
Joost Moree
moree@live.nl
0651788018
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik ben ook messenmaker, maar heb geen idee ...

Het enige wat ik kan bedenken is een sleuf in twee helften te maken en te lijmen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Beste Joost,
Ik ben ook een (keuken)messenliefhebber, maar heb nog geen Japanse messen. Ik ben benieuwd waar jij je messen vandaan haalt. Zijn ze ook een beetje betaalbaar, want ik zie af en toe prijzen waar ik niet echt blij van word?
Pieter
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.837
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Standaard is inderdaad om twee helften te nemen, in beide een 'halve' sleuf te maken en dan op elkaar lijmen met de arend ('tang') in de sleuf. Alternatief is om op de kopse kant van het hout dat het heft moet worden met een dun boortje een aantal gaten naast elkaar te boren en dat met raspjes tot een rechthoekig gat te converteren waar je de arend dan in lijmt.
 

joostmoree

Nieuw lid
29 jan 2012
2
0
Heren,
Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik ga er wat mee doen. En Peatey, ik koop mijn messen in de VS. Zie de site www.chefknivestogo.com
De messen met een heft zijn van de Japanse maker Moritaka. De messen zonder zijn twee gyutos die door de handelaar Mark Richmond zelf worden gevoerd.
Joost
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.