bevestigen freesmachine

R

rommy

Guest
beste klussers,

Ik ben van plan om mijn freesmachine (Festo OF900) in te bouwen in een freestafel.
Nu heb ik een inlegplaat van die Fa in Arnhem aangeschaft(namen mag ik niet noemen?) maar zie nu dat als ik de gaten wil boren voor de bevestigingspunten voor deze freesmachine ik op het randje van de uitsparing van de inlegplaat kom.
Dit lijkt mij niet een juiste oplossing daar dit een zwak punt is.
Heeft iemand een andere oplossing om deze machine op de plaat te monteren? Een grotere zool onder de machine te monteren vindt ik eigenlijk geen optie omdat hiermee de freesdiepte weer minder wordt.
Al vast bedankt voor de reacties.
mvrgr
rommy
 

WR1944

Oud hout
Ik heb de indruk dat de montageplaat niet de juiste maat heeft. Probeer die te ruilen bij die geheimzinnige zaak in Arnhem. Er bestaan van allerlei freesmerken montageplaten en ook leveranciers voor o.a. freestafels leveren ook montageplaten. Mocht het niet lukken dan kan je proberen de zool van de frees te verwijderen en van een plaat aluminium van rond de 5 mm een tussenplaat te maken met de juiste boutcirkels voor de frees en de montageplaat.
Is de Festo OF900 de voorganger van de Festool OF1000 en OF1010? Dan moet dat een redelijk oude frees zijn wat wel aangeeft dat Festo(ol) geen rommel maakt(e). ;)
 
R

rommy

Guest
Ik zal dit zeker eens nader gaan onderzoeken en informeren of ik deze plaat terug kan brengen.
De freesmachine is inderdaad alweer een ouder type en is zeker al 15 tot 20 jaar in bezit en voldoet nog steeds en nog nooit problemen mee gehad (kost een paar centen, ook toen al, maar dan heb je ook wat).
Hartelijk dank voor de reactie.
mvrgr
rommy
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Beste Rommy.

Er is helemaal geen reden om afscheid te nemen van je freesplaat of freesamachine.
Kijk naar de foto.
Je maakt een plaat met een uitsparing waar je freesmachine exact inpast en maak deze plaats vast aan de achter/onderkant van je freesplaat.
Het is nu de bedoeling dat de uitsparing zo is aangebracht dat je freesmachine exact op de juiste plaats onder de freesplaat komt te zitten.
Zet een paar toggleclamps op de plaat vast. (misschien wel te koop bij een of andere geheimzinnige zaak)
Met deze toggleclamps kun je in een paar seconden je machine plaatsen en er ook zo weer onder uit halen.
Deze fotoo's zijn mij ter beschikking gesteld door iemand die creatief en ijverig dit idee heeft uitgevoerd.
Mooier kan het toch niet?
groetjes

dopeling

Attached files
 
R

rommy

Guest
Ook een handige manier om de freesmachine in de freestafel vast te zetten.
Zal dit zeer zeker ook in overweging nemen.
Verder denk ik ook nog aan montage d.m.v de metalen stangen van de zijgeleider om deze in aluminium koker profielen te monteren.
Deze profielen komen dan aan de inlegplaat vast.
Om de freesmachine te verwijderen hoef je dan alleen maar de metalen stangen uit het profiel en de machine te schuiven.
mvrgr
rommy
 

WR1944

Oud hout
@rommy, die methode werkt perfect. Zo heb ik het toegepast met m'n quick en dirty (nood)freestafel. Zie het betreffende onderwerp. Voor m'n "echte" freestafel heb ik voor een traditionele montageplaat gekozen. Niet duur en je zit gelijk goed.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Naar mijn idee is de toggle-clamp bevestging de snelste en meest eenvoudige bevestiging. En ik spreek uit ervaring van de verschillende besproken systemen van bevestiging.
 

WR1944

Oud hout
Als je de frees zowel in de tafel als los uit de hand wilt gebruiken is dit een perfecte oplossing. Het enige nadeel dat ik zie is het beetje verlies aan hoogte door de dikte van de montageplaat.
Omdat ik m'n Festool OF1400 uit de hand wilde blijven gebruiken heb ik een tweede frees gekocht (Triton) die goed geschikt was om in een tafel in te bouwen. Dat is me tot op heden goed bevallen.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
weet iemand waar je die toggle-clamps kan bestellen? want ik ben al aan het zoeken maar kan niet echt een goede site vinden.

gr jordi
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
als je het topic doorleest zou je er uit kunnen halen dat ze te krijgen zijn bij een (geheimzinnige) zaak in Arnhem. Die hebben overigens ook een webshop waar je online kunt bestellen.

succes.

ps als je googled op "arnhem houtbewerking" vind je de website mocht je het echt niet weten.
 
R

rommy

Guest
Ik denk toch dat ik voor montage d.m.v. de geleidestangen ga.
Hier moet ik dan wel gaten voor boren in de inlegplaat.
Mocht deze constructie uiteindelijk toch niet bevallen dan kan ik altijd nog voor de toggle-clamps methode gaan. De geboorde gaten kan ik dan gebruiken om de 2e onderplaat te monteren.
Hierbij nog wel even de vraag hoe ik het beste gaten in de inlegplaat kan boren en met wat voor type boortje (lijkt mij nogal behoorlijk hard materiaal).
mvrgr
rommy
 

WR1944

Oud hout
Als je voor de geleidestangen gaat heb je geen losse montageplaat nodig. Je maakt een gat in de tafel vaar de zool van de frees strak in past. Dan maak je goeven voor de geleidestangen die zo diep zijn dat de zool precies gelijk ligt met de tafel. Dan is het een zaak om die geleidestangen vast te zetten en je frees is klaar voor gebruik.
 
A

Athanor

Guest
Bij die geheimzinnige zaak, bij ingewijden bekend onder de naam Baptist :D

Fons
 

ricardovm

Nieuw lid
7 nov 2011
18
0
Zelf heb ik de freesmachiene bevestigd doormiddel van de geleiderrails in het werkblad te verzinken.
Twee stukken multiplex met 2 uitstekende groeven an klem ik deze vast.

Tevens heb ik een aluminium strip/plaat van de bouwmarkt gebruikt om te zorgen dat de voet exact gelijk is met de rest van het blad. Er is niets zo irritant als een werkstuk dat tegen de voet aan stoot tijdens het frezen. Ook heb je vrijwel geen last van slijtage van je tafel

Paar foto's in de bijlage

Attached files
 
R

rommy

Guest
Ben inmiddels al even bezig geweest en heb de freesmachine d.m.v de geleidestangen aan de inlegplaat bevestigd.
De machine zit nu ingeblokt tussen het alluminiumprofiel en zit perfect vast en op z'n plaats en is snel te verwijderen door de stangen er uit te schuiven.
Nu nog op zoek naar een geschikt bovenblad om de inlegplaat te monteren.
Hier zal dan een uitsparing in komen en zal de inlegplaat vast in bevestigd worden.

Attached files
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dat ziet er netjes uit rommy,
voor het bevestigen in het bovenblad is hier op het forum al uitvoerig geschreven door diverse leden.
Die kun je met de zoekfunctie allemaal boven het (werk)blad toveren.
Laat wel het eindresultaat nog zien veel succes,
groetjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.