opknappen van mijn schaaf

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Hallo Bas,

Hier kun je zien welke beitels stanley in z'n assortiment heeft en voor welke schaven deze geschikt zijn. Je ziet dat er verschillende beitels verkocht wordt voor de Bailey en voor de handyman. Volgens mij kan je deze bij de bekende bouwmarktketens wel bestellen.

Overigens kan je hier ook beitels voor stanley schaven bestellen voor niet al te veel geld.

V.w.b. het slijpen: ik bezit zelf geen slijpmachine en heb laatst een oude (doch goede) Stanley Bailey op de kop getikt waarvan de schaaf zeker 1mm scheef was geslepen. Ik heb deze recht gemaakt m.b.v. mijn bandschuurmachine. Deze heb ik op z'n kop in de bankschroef gezet en daarna de beitel (met deze houder) erop perfect haaks geslepen. Hiervoor heb ik een mijn bandschuurmachine voorzien van een enorm versleten schuurpapier, anders gaat het te hard. Daarna is het een kwestie van wetten en onderhouden en heb je m.i. geen slijpmachine nodig.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
P.S. ik zie nu in je eerste post dat je al zo's stanley slijpsetje hebt. Die steen die erbij zit kan je i.d.d. weggooien. Ik vind de houder echter best goed werken. Om de schaaf er loodrecht en onder de exact juiste hoek in te plaatsen zet ik een streepje op de achterkant v/d beitel met een watervaste fineliner en een schrijfhaak op de juiste afstand.
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
helaas ben ik (nog) niet in het bezit van een bandschuurmachine.
maar heb je met de bandschuurmachine niet dat de beitel te heet (blauw)wordt?
Bas
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Integendeel, de beitel wordt veel minder (snel) warm dan op een slijpmachine. Het 'slijpen' duurt echter ook veel langer.
 

catemaron

Nieuw lid
1 mrt 2009
16
0
bas zei:
hallo,
de beitel die ik deze schaaf heb is niet haaks geslepen en zonder slijpmachine is dat bijna ook niet te doen. nu wou ik de beitel weg brengen om te laten slijpen. echter kwam ik op het net een site tegen waar ze beitels voor mijn schaaf hadden voor zo'n 7 euro en met keerbeitel voor zo'n 12 euro, dus qua kosten scheelt een beitel niet zoveel met slijpen denk ik.
de beitels waren wel van bailey mijn schaaf is en handyman, zal een bailey beitel in een handyman schaaf passen?
Bas

Als je een nieuwe schaafbeitel koopt moet je die netzoals je dat met de zool van je schaaf hebt gedaan eerst helemaal vlak maken aan de achterkant van de beitel. Je haalt dus nogal wat werk op je hals wanneer je een nieuwe beitel koopt.
 
Hallo Bas,
Aan je afbeelding te zien heb je de Handyman schaaf van Stanley artikelnummer H1204 - gladde zool, daar zijn ook nog gewoon schaafbeitels en onderdelen bij te bestellen, en nog voordelig ook.

Deze nieuwe schaafbeitels zijn tegelijk bruikbaar, maar beter nog even op de juiste manier wetten, dat verzorgt een scherpere snede!

Bailey is de amerikaanse uitvinder van de stalen schaaf !!
Deze firma is later overgenomen door Stanley.
Bij de Stanley schaven zie je voor bij de knop de naam Bailey nog in de schaaf staan.

Stanley beitels passen uiteraard ook in de voordeliger Handyman (hobby) serie.

Maar zelf doen en opknappen geeft voldoening en draagt positief bij tegen de weggooi-maatschappij!

Het voordeel van de Stanley slijpmal is wel dat de de juiste slijphoek voor zowel de vouw (slijpen) als de snede (wetten) gemakkelijk kunt instellen.
Ik denk dat het met een betere grotere wetsteen goed moet lukken.

Let op met slijpen van de vouw (niet vaak nodig!) dat je hem niet verbrand, steeds met water koelen tijdens het slijpen, anders ontlaat het staal en onthard je de snede!

Veel gebruiksplezier met je gereedschap.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.