opknappen van mijn schaaf

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ik ben vandaag begonnen met het opknappen van mijn schaaf.
als eerste heb ik de zool ontdaan van roest en vlak geschuurd.
echt een behoorlijke klus (heb nu lamme armen)! alvast een paar foto's.

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat van die lamme armen geloof ik graag, maar het resultaat ziet er goed uit? Met welk schuurpapier schuur je de laatste keer? En wat ga je nog meer doen aan het tunen?
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ik heb de schaaf geschuurd met korrel 180 tot en met 1200. ik heb verder de beitel geslepen met een stanley beitelhouder. ik heb zo'n complete set gekocht. is leuk om het een beetje te proberen maar ik ga toch een Veritas aanschaffen! volgens mij krijg je de beitel nooit twee keer onder precies de zelfde hoek ingesteld en het is ook moeilijk om de beitel precies haaks in de houder te krijgen. de steen die bij het setje zit is niet erg best, maar voor nog geen 12E is het wel leuk om te proberen!
ik heb de beitel ook geslepen met schuurpapier en het eerste stuk heb ik op een redelijk grove diamantsteen van de Lidl gedaan, dit was echt wel nodig omdat hij in de loop van de jaren slecht geslepen is en de hoek niet klopte en ook nog scheef geslepen was. nog even wat foto's!
Bas

Attached files
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
@ Jaap, ik weet als ik nog meer ga tunen aan mijn schaaf. ik ga eerst maar investeren in goed slijpgereedschap, want een goed scherpe beitel is wel erg belangrijk. en dan ga ik eens kijken naar een goede wat grotere schaaf, ik denk een 5 of een 5 1/2.`
Bas

Attached files
 

schaver

Actieve deelnemer
4 jan 2008
57
2
Mooi werk Bas!! Ik heb zelf een 5, maar had achteraf ook wel een 5 1/2 willen hebben. Heeft net wat meer breedte als je hem bij een "shooting board" gebruikt. Weet zo gauw geen nederlandse naam, ik kijk te veel naar die engelse filmpjes en boeken denk ik. Hoe heb je de achterkant van de beitel zo mooi spiegelend gemaakt, toch niet met die straatsteen van de Lidl?? Heb je de zool ook in de was gezet? Scheelt een enorme slok op een borrel in de kracht die je uit moet oefenen.
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
stom! ik wist dat ik wat vergeten was!! zal hem straks direct in de was zetten.
de achterkant van de beitel heb ik ook met korrel 1200 schuurpapier gedaan.
ik denk dat ik een steen van Lie Nielsen ga bestellen bij Babtist, die combi van 1000 en 8000
samen met de veritas slijphulp.
ik leer nu langzaam aan de schaaf kennen en inderdaad het geluid van het snijden van een schaaf klikt erg goed!!
Bas
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik gebruik meubelwas op terpetijnbasis, maar een stuk bijenwas schijnt ook erg goed te zijn. Misschien een keer naar een imker en via het forum distribueren?? Als je de tafel van je zaag, vlakbank of freestafel met was insmeert, gaat het ook allemaal een stuk gemakkelijker!!
@bas op de foto te zien maak je nog stevige krullen. Na al dat minitueuze schuurwerk en de zool is echt vlak, kun je krullen maken waar je bijna doorheen kunt kijken.
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ik heb al dunnere krullen gemaakt hoor, maar ik ben dan ook de hele tijd bezig om de schaaf zo goed mogelijk af te stellen. ik heb de dvd's van david charlesworth bekeken en het gaat al beter!
prachtig om te zien hoe die man werkt!
ik heb een wax van elektra beckum om houtbewerkingsgereedschap te smeren.
ik heb een scheppach vlak/vandiktebankje en een interieurbouwer rade mij aan om die te smeren met rode diesel, aangezien mijn schaafmachine bij een familielid op de boerderij staat is dat dus volop aanwezig. het bevalt ook goed als smeermiddel. ik zal het ook eens gaan proberen op de handschaaf.
de beitel van mijn handschaaf is nog niet helemaal super geslepen als ik een goede slijpset hebzal het wel beter gaan.
Bas
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
wat ik een vervelend bijverschijnsel (hmmm??? bij??? verschijnsel??)van was vind is dat was is vettig en dat is met het afwerken van bijvoorbeeld meubelen lastig, om die reden gebruik ik dus liever iets anders

grts, Houtmannetje
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Hallo Bas, ziet er al goed uit. Je krijgt een mooie vlakke schaaf als je de zool met een viltstift zwart streept. Haal je hem dan over het schuurpapier dan weet je als je hem omdraait direct waar de holtes zitten, daar is de schaaf namelijk nog zwart. Als je de zijkant ook wilt doen. laat dan de schaaf met de onderkant langs een haakse geleider lopen zodat je een zuivere hoek van 90 gr. krijgt. Het inoliëen van de schaaf doe je het beste met Camelia olie. Absoluut geen diesel of een of andere olie, geen Teflon, geen Siliconen spray, alleen maar Camelia olie. Ik zal later wel eens een keer mijn teflondrama vertellen. Maar vooruitlopend, Spuit NOOIT met een Teflon spuitbus in een ruimte waar een meubelstuk in wording staat, je wilt niet meemaken wat er dan kan gebeuren. Via Baptist relaties ben ik er achter gekomen hoe David Charlesworth dat onderhoud doet. Hij heeft een soort sponsje met zo'n vezeldoekje erom. Dat zit in een metalen doosje. Als je sigaartjes rookte vroeger dan weet je wat voor een mooi rechthoekig doosje daar van over kan blijven. Zo een doosje dus. Het sponsje is vochtig van de Camelia olie. Iedere keer als hij een schaaf weg zet schijnt hij het doosje open te klappen en als een soort gewoonte gebaar even de onderkant en de zijkant met het sponsje "af te nemen" Dat lijkt me nou een geweldige gewoonte. Is ook bedoeld om heel lang met een flesje olie te kunnen doen. Camelia schijnt niet te vloeken met andere afwerkproducten. Nog een tip voor het slijpen van steek en schaafbeitels. Ik heb een klein winkelhaakje en ik zet met behulp daarvan met een potlood altijd een referentie lijntje onderaan de beitel. Zo kan ik ook zien wat er gebeurt als ik slijp. Kun je ook met een viltstiftje doen. Dat winkelhaakje is ook heel handig om je aan te leren dat je daarmee steeds contoleert of je handslijpsteen over dwars nog vlak is en je machinale steen "hoeken" heeft aan de zijkanten, dus ook recht is.
 

schaver

Actieve deelnemer
4 jan 2008
57
2
@dopeling dat is handige informatie. Is die Cameliaolie ook geschikt als smeermiddel voor de schaaf. Ik smeer de onderkant in met terpetijnwas en dan gaat mijn no 5 bijna als vanzelf.

@bas. dat met de rode diesel vind ik een beetje tricky. Het stinkt (ruikt apart) en laat dacht ik toch wel wat vettige vlekken na. Misschien dat het goed werkt als je nat hout (versgezaagd) moet schaven.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Als je terpentijnwas op je hout krijgt, verdampt uiteindelijk je terpentijn en blijft de was achter. Als de was hard wordt en je wilt bijvoorbeeld met olie afwerken kan op de plek van de was de olie wellicht niet goed in het hout trekken. Nog erger wordt het als je zou gaan lakken. De was is geen goede drager voor lakken en verven. Camelia olie wordt in japan gebruikt voor het onderhoud van metalen voorwerpen zoals gereedschap, maar ook messen en zwaarden. Dus Camelia is echt perfect voor het onderhoud van je schaaf.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
ik zie een zin staan absoluut geen diesel gebruiken

ik doe dit nu al ongeveer 20 jaar met diesel en heb daar nog nooit slechte ervaringen mee gehad, behalve dan dat het stinkt.

rode diesel en gewone diesel zijn gewoon hetzelfde er is aan rode diesel alleen een kleurstof toegevoegd om deze makkelijk te kunnen herkennen
dat verhaal over de teflonspray hoef je niet uit te leggen!! werkt wel super trouwens als je niet hoeft af te werken. siliconenspray is ook zoiets geweldigs super glijden en het stoot elk afwerkmiddel zo weer terug de pot in

dat van die terpentijn was klopt als een bus, als je af wil lakken en er zit nog een restje was
dan kun je het echt vergeten de lak droogt niet en komt er zeker weer van af

camelia olie heeft een voedende werking op onze huid in dat opzicht zal het zeker beter zijn dan diesel

die camelia olie, waar kan je die kopen??


grts Houtmannetje
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ik ben niet helemaal thuis in alle adressen, maar je kan het in ieder geval kopen bij de houtbewerkerswinkel Baptist in Arnhem. Camelia olie is een plantaardige olie en wordt heel veel in cosmetica gebruikt.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ik gebruik voor mijn vlakvandiktebank van Scheppach een spuitbus houtglijmiddel van Kelfort.
Het heet Houtgliss en is siliconenvrij. Gekocht bij de ijzerwarenhandel in de buurt, dit is hun huismerk. Ik heb ook iets dergelijks gezien van Bison, maar weet niet meer hoe het pricies heet.
Tot nu toe heb ik geen problemen met resten die afwerking verstoren.
Zo'n spuitbus werkt schoon, reukloos en handig.

Groet, Kor
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ik heb mijn schaaf nog eens goed bekeken en ik vermoed dat er nog een kleine holling in de zool zit. dus binnenkort weer schuren en dan zal ik er inderdaad even wat lijntjes op de zool trekken.
ik heb ook zo'n spuitbus van bison, die gebruik ik vaak op mijn festool zaagtafel. maar ik heb het idee dat het niet zo lang helpt.
Bas
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Hallo Bas. Als je op een schaaf plekken vindt die er veel "uitsteken" dus juist geen holletjes, dan zou je ook zeer ter plaatse met een diamantslijpsteen - industriediamant op een zinken plaat gegalvaniseerd - daar materiaal weg kunnen halen. Dat scheelt behoorlijk in het vlakken op schuurpapier.
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
hallo,
de beitel die ik deze schaaf heb is niet haaks geslepen en zonder slijpmachine is dat bijna ook niet te doen. nu wou ik de beitel weg brengen om te laten slijpen. echter kwam ik op het net een site tegen waar ze beitels voor mijn schaaf hadden voor zo'n 7 euro en met keerbeitel voor zo'n 12 euro, dus qua kosten scheelt een beitel niet zoveel met slijpen denk ik.
de beitels waren wel van bailey mijn schaaf is en handyman, zal een bailey beitel in een handyman schaaf passen?
Bas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.