Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

opknappen van mijn schaaf

ik ben vandaag begonnen met het opknappen van mijn schaaf.
    als eerste heb ik de zool ontdaan van roest en vlak geschuurd.
    echt een behoorlijke klus (heb nu lamme armen)! alvast een paar foto's.

Attached files

Re: opknappen van mijn schaaf

Dat van die lamme armen geloof ik graag, maar het resultaat ziet er goed uit? Met welk schuurpapier schuur je de laatste keer? En wat ga je nog meer doen aan het tunen?

ik heb de schaaf geschuurd met korrel 180 tot en met 1200. ik heb verder de beitel geslepen met een stanley beitelhouder. ik heb zo'n complete set gekocht. is leuk om het een beetje te proberen maar ik ga toch een Veritas aanschaffen! volgens mij krijg je de beitel nooit twee keer onder precies de zelfde hoek ingesteld en het is ook moeilijk om de beitel precies haaks in de houder te krijgen. de steen die bij het setje zit is niet erg best, maar voor nog geen 12E is het wel leuk om te proberen!
    ik heb de beitel ook geslepen met schuurpapier en het eerste stuk heb ik op een redelijk grove diamantsteen van de Lidl gedaan, dit was echt wel nodig omdat hij in de loop van de jaren slecht geslepen is en de hoek niet klopte en ook nog scheef geslepen was. nog even wat foto's!
    Bas

Attached files

@ Jaap, ik weet als ik nog meer ga tunen aan mijn schaaf. ik ga eerst maar investeren in goed slijpgereedschap, want een goed scherpe beitel is wel erg belangrijk. en dan ga ik eens kijken naar een goede wat grotere schaaf, ik denk een 5 of een 5 1/2.`
    Bas

Attached files

Mooi werk Bas!! Ik heb zelf een 5, maar had achteraf ook wel een 5 1/2 willen hebben. Heeft net wat meer breedte als je hem bij een "shooting board" gebruikt. Weet zo gauw geen nederlandse naam, ik kijk te veel naar die engelse filmpjes en boeken denk ik. Hoe heb je de achterkant van de beitel zo mooi spiegelend gemaakt, toch niet met die straatsteen van de Lidl?? Heb je de zool ook in de was gezet? Scheelt een enorme slok op een borrel in de kracht die je uit moet oefenen.

stom! ik wist dat ik wat vergeten was!! zal hem straks direct in de was zetten.
    de achterkant van de beitel heb ik ook met korrel 1200 schuurpapier gedaan.
    ik denk dat ik een steen van Lie Nielsen ga bestellen bij Babtist, die combi van 1000 en 8000
    samen met de veritas slijphulp.
    ik leer nu langzaam aan de schaaf kennen en inderdaad het geluid van het snijden van een schaaf klikt erg goed!!
    Bas

de beste manier om je schaaf zo glad als een spiegel te krijgen is

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> HEM GEBRUIKEN

Ik gebruik meubelwas op terpetijnbasis, maar een stuk bijenwas schijnt ook erg goed te zijn. Misschien een keer naar een imker en via het forum distribueren?? Als je de tafel van je zaag, vlakbank of freestafel met was insmeert, gaat het ook allemaal een stuk gemakkelijker!!
    @bas op de foto te zien maak je nog stevige krullen. Na al dat minitueuze schuurwerk en de zool is echt vlak, kun je krullen maken waar je bijna doorheen kunt kijken.

ik heb al dunnere krullen gemaakt hoor, maar ik ben dan ook de hele tijd bezig om de schaaf zo goed mogelijk af te stellen. ik heb de dvd's van david charlesworth bekeken en het gaat al beter!
    prachtig om te zien hoe die man werkt!
    ik heb een wax van elektra beckum om houtbewerkingsgereedschap te smeren.
    ik heb een scheppach vlak/vandiktebankje en een interieurbouwer rade mij aan om die te smeren met rode diesel, aangezien mijn schaafmachine bij een familielid op de boerderij staat is dat dus volop aanwezig. het bevalt ook goed als smeermiddel. ik zal het ook eens gaan proberen op de handschaaf.
    de beitel van mijn handschaaf is nog niet helemaal super geslepen als ik een goede slijpset hebzal het wel beter gaan.
    Bas

wat ik een vervelend bijverschijnsel (hmmm??? bij??? verschijnsel??)van was vind is dat was is vettig en dat is met het afwerken van bijvoorbeeld meubelen lastig, om die reden gebruik ik dus liever iets anders

grts, Houtmannetje

Forum Rechten