Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: Festool stofzuigers

Festool stofzuigers

Beste mensen,

Ik heb wat geprobeerd te zoeken via de zoekfunctie maar niet echt wat gevonden.

Zijn er mensen hier die hun ervaringen willen vertellen over hun Festool stofzuiger? Ik ben op zoek naar een stofzuiger voor mijn TS 55, en misschien in de toekomst nog voor op een bovenfrees (OF 1010). Wat voor type is dan het meest geschikt? De Mini en de Midi lijken mij erg mooie machines, die ook nog eens makkelijk in de auto te vervoeren zijn. De grotere broers (22, 26 etc) hebben weer meer capaciteit, maar is dat het extra geld ook waard?

Eigenlijk heb ik niet meer concrete vragen, maar alle tips en adviezen zijn welkom.

Schroom niet om te reageren!

Alvast bedankt!

Marco.

Re: Festool stofzuigers

Waarom wil je perse een festool? Is dat omdat je graag de systainers bovenop kunt vervoeren?
    Zelf heb ik een protool, de 171, scheelt een paar honderd euro, zitten twee slangen bij, met festool koppeling.
    Misschien ook het overwegen waard.
    Heb zelf dus geen ervaring met festool..

Heb zowel een 22 als een mini gehad, de laatste is uiteindelijk overgebleven. Voor mij is de zuigcapaciteit prima (raad je wel een herbruikbare zak aan, of een cycloon). De 22 was gewoon te groot, te lomp voor mij.
    Qua zuigkracht durf ik het niet te zeggen, de mini doet het prima met zowel de ts55 als de 1010

Je kan er wel beter bv water mee opzuigen mocht je dat willen, dat is met de mini niet of slecht mogelijk dacht ik.

Wij hebben er 3 dagelijks in gebruik , types 22 en 26 , als je regelmatig freest of zaagt is de 26 wel zo handig qua capaciteit van de opvangzak.(longlife filterzak is ideaal)

En voor de rest kan ik alleen maar zeggen ....es läuft und läuft und läuft...

Festool is goed maar de onderdelen en accessoires vind ik zwaar overpriced

Ik heb net na enig overwegen de CTL-26 gekocht. ben er dik tevreden mee, de zuigkracht is prima en zoals van festool gebruikelijk zit het apparaat gewoon goed in elkaar. Hij is best groot dus als je niet veel plek hebt of je wilt de extra centen in je zak houden is een Midi misschien ook wel een optie, Als je met verspanend gereedschap gaat werken dan zou ik geen mini nemen in ieder geval want dan blijf je zakken vervangen.

Ik heb een doos zakken erbij gekocht en als ik nu zie hoeveel er na gebruik in de zak zit dan gaat 1 doos zakken heel erg lang mee. De grootte is dus oo een stuk gemak voor als je echt zwaar werk gaat doen dus veel wegfrezen of heel veel zagen. Met schuren etcetera krijg je zo'n zak haast nooit vol.

Het zijn top apparaten het oprollen van de slang in de bovenkant en het snoer achterin gaat gewoon prima.

Zoals gebruikelijk bij Festool natuurlij weer duur, maar ja dan heb je ook wat.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011

Ik heb een CT22E van 2005 of zo, werkt prima, klaagt nooit en maakt weinig lawaai.
    Deze werkt bij elk van mijn ander machines, dus is het de meest gebruikte machine van mijn werkplaats. Dus je gaat beter voor kwaliteit. Het is gewoon gek hoe hij blijft zuigen zelfs al is de zak overvol en begint de buis zich te vullen. Je moet daarom regelmatig kijken naar de zak want je voelt het echt niet tot je de buis verstopt!
    Ik ben van plan om er een cycloon voor te maken want de zakken vind ik ook te duur, ook al hergebruik ik ze een aantal keren waarmee ik ongeveer 2 dozen per jaar koop, dat is toch een 80-tal euro's!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roeliepoelie
    Waarom wil je perse een festool? Is dat omdat je graag de systainers bovenop kunt vervoeren?
    Zelf heb ik een protool, de 171, scheelt een paar honderd euro, zitten twee slangen bij, met festool koppeling.
    Misschien ook het overwegen waard.
    Heb zelf dus geen ervaring met festool..
    Inderdaad vanwege de mogelijkheid om de systainers te kunnen stapelen/vervoeren. Ik beschik maar over een klein schuurtje dus ieder beetje ruimte wat ik kan besparen is meegenomen.

Iedereen bedankt voor de informatie. Ik begin wel te twijfelen. De mini en midi zijn mooi compact, maar daar zijn volgens mij geen herbruikbare zakken voor te krijgen. (zeg het me als ik het mis heb) Daar tegenover staat dat de grotere modellen wel herbruikbare zakken hebben, en wat meer capaciteit hebben. (alhoewel ik het geen ramp vind om de zak even te legen)

Ik ga er nog eens over nadenken.

Bedankt voor jullie verhaaltjes, en blijven schrijven!

Vandaar dat ik ook aangaf dat een cycloon wel een hele handige optie is. Zelfbouw of koop, eigenlijk kan je niet zonder

Hier hebben we de 22 en twee mini's.
    Voor de mini zij er wel herbruikbare zakken voor dacht ik.
    We hebben ooit van die stevige witte gehad ipv papieren stofzakken.

Om schuurwerk ed te verrichten werk ik liever met de 22, deze zuigt iets beter en langer.
    Cycloon heb ik nog noot aan gedacht, zeker een optie denk ik.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011

Zie de cycloon versie voor festool afzuigers van Oneida

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=C6SheO6zwBI[/video]]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 6SheO6zwBI

Zal wel weer een paar centen kosten maar ja dan heb je ook wat.
    Mvg.

Forum Rechten