Elzenhouten bord

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Voor de verandering maar eens een bord gedraaid uit elzenhout, waar mijn houtopslag vol mee ligt. Is op sommige plekken wat korrelig, maar ik vind het wel leuk hout om mee te werken vanwege de structuur die er in zit.
Het bord is 220 mm rond bij 48mm hoog, en afgewerkt met 3 lagen glitsa op waterbasis.
Bedankt voor het kijken.
Ad




Attached files
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
het korrelige zal wel de slaap zijn die erin zit , als de schimmel zo wit wordt begint het hout bros te worden.normaal heeft elz een fijne ,gladde struktuur en een dichte nerf.
mooi bord!

annette
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
annette zei:
het korrelige zal wel de slaap zijn die erin zit , als de schimmel zo wit wordt begint het hout bros te worden.normaal heeft elz een fijne ,gladde struktuur en een dichte nerf.
mooi bord!

annette
Annette, bedankt voor je uitleg. Klopt wel wat je zegt, temeer ook omdat dit hout een paar jaar opgeslagen heeft gelegen bij de buren van de ouders van de vriend van mijn dochter in Geldermalsen. Ik had een fruitschaal gemaakt voor zijn ouders, en hun buren vroegen waar ze die schaal vandaan hadden, en ze vertelde toen dat ze die van mij hadden gekregen. Zo kwam het dat ze vroegen of ik wat met dat hout kon doen voor mijn draaiwerk. Het waren in totaal 6 stukken stam met een diameter van 45cm en 1 meter lang. Zij waren blij dat ze ervanaf waren, en ik blij dat ik ze kreeg. Die stukken elzenstam heeft mijn aanstaande schoonzoon met de vrachtwagen bezorgd, wegen per stuk erg zwaar. Het is nu behoorlijk droog, sommige delen zijn behoorlijk aangetast en ook rotte plekken erin. Niet alles is even droog, heb onlangs een pot ervan gedraaid en ook gepost op dit forum die wat natter was en deze schimmels en slaap niet vertoonde.
Eigenlijk zie je hetzelfde met berk, als het nat is is het perfect hout om te draaien, is het te droog kan is het dusdanig bros en korrelig zodat je er niets meer mee aan kan vangen.
Het zijn ook familie leden van elkaar.
Groetjes Ad
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
ad -als je het hout ergens binnen zet waar het droog is stopt de schimmel redelijk snel met groeien.zolang het buiten blijft zal hij gewoon doorgaan.er zijn mensen die stammen met opzet buiten in het weer leggen om slaap te kweken-werkt bijzonder goed met beuken en esdoorn.
als je het goed in de gaten houd kan je het op het juiste moment naar binnen halen net voor dat het hout wit en bros wordt.het kan heel fraai zijn.

annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Annette, erg bedankt voor je advies. Ik heb inmiddels twee van die stammen binnen in mijn houtopslag staan, de andere vier heb ik onder zeil buiten staan omdat mijn houtopslag sjokvol is.
Een dezer dagen heb ik het plan om ze te verzagen in handteerbare stukken, zodat ik ze alsnog een plaatsje binnen kan geven. Eigenlijk heb ik een luxe probleem met het vele hout in voorraad, en er komt nog meer bij zoals een esdoorn stam ook uit de betuwe, en een magnolia van de buren.
Beste groeten Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.