bolle plank

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forummers,

Ik zag op internet een wandpaneel gemaakt van lego. Deze wilde ik graag na gaan maken in hout.







Tijdens de bouw toch een aantal problemen tegengekomen. Het grootste probleem was het boren van de gaten. Dit heb ik gedaan met een houtboor 8mm. Bij een aantal gaten heb ik last van "tear-out" ....wanneer ik de gaten meer naar het midden boorde werd dit uiteraard minder maar hoe dichter in de hoek hoe sterker de "illusie".

ik kreeg al de suggestie om een 8mm forstnerboor te gebruiken maar deze had ik helaas niet voorhanden. Er gaat nog eens een dergelijke plank komen maar dan in kopshout met deuvels........

Wanneer je veel van dergelijke wandpanelen maakt dan beginnen de ogen wel te draaien..... :D

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Er zijn speciale boortjes van Colt die perfect omgaan met uitbreeksels. De gaten worden dan echt ronder dan rond ;)

Inderdaad niet te lang naar kijken, dan wordt je horendol. Het effect dat je bereikt hebt is wel leuk, maar ik geef toch liever de voorkeur aan rustigere werkstukken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Die boortjes had ik ook gezien in de catalogus en staan op mijn verlanglijstje. Ze hebben twee varianten van Colt. Ik moet inderdaad de uitgebreide versie hebben. Wat een straf....moet ik weer wat gaan bestellen....

Het is inderdaad een redelijk onrustig geheel. Ik heb nog een variant op stapel staan die nog extremer is. Daar krijg je een stapel plastic zakjes bij voor het geval je te misselijk wordt...hahaha
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rick
Ik denk dat effect van het boren mij een beetje ontgaat. De golven vind ik wel gaaf. Vooral foto 2839 heeft een hoog LSD effect. Maar met een servetje erop is het prima om de kaasblokjes op te serveren. :lol:
HG Hugo
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Hugo : Het boren (en dus de propjes) moeten je ogen naar de globale ring vorm toetrekken......en dus je hoofd in de war maken .

@paul : Bedankt he!!!

Gisteren even een proefje gemaakt uit kopshout en dat gaat een stuk beter.....gelukkig!!!!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hey Rick, mooi hoor... om misselijk van te worden zo mooi :) ...

Het probleem met boren, kun je niet gewoon een plaatje board meeboren of ander dun afvalhout. Dan heb je waarschijnlijk helemaal geen last van tear-out.

Hoe heb je de rondjes gemaakt, een staaf gedraaid of een proppenboor gebruikt?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Scheppie : een proppenboor heeft overuren gedraaid. ik heb in 6 sessie de propjes geboord anders is het wel enorm geestdodend werk..... Het boren blijft een uitdaging, de "kopshout"poging is hoopgevend geweest...
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ok, van Fisch heb je setjes van een proppenboor en een bijbehorende boor waarmee je het gat voor de prop kunt boren., Die boren ook zonder ter-out.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Henk : nee, het "tear-out" (wie heeft overigens de nederlandse benaming??) zit aan de bovenzijde. Ik boor op zo'n 2 mm van de rand nadat het hele paneel verlijmt is. Boren in kopshout gaat veel beter, dit wordt dan ook de volgende poging met wat nieuwe boortjes..
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Nou, de boortjes zijn in het land echter nog niet in Zwolle......

Vandaag wat esdoorn en walnoot geschaafd ter voorbereiding voor de komende 2 wandpanelen in deze stijl.....Morgen ga ik een begin maken met het boren van de propjes.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Super leuk geworden rick. Toen ik hem bij je zag was het nog de vraag of het ging lukken. Maar de illusie doet toch zijn werk!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Nou....gisteren had ik alle propjes klaar voor 2 wandpanelen. Ruim 350 propjes.....pfff...ik werd bijna zelf een propje....

De panelen zijn dit weekend verlijmd.

Vandaag heb ik alle gaatjes geboord en alle plugjes erin gemept. Tijdens het hele feest heb ik wat foto's gemaakt die ik morgen zal uploaden naar het forum.

Het boren is een stuk beter gelukt, helemaal geen "tear-out"!!!
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Tear out wordt in het nederlands ook wel gebruikt dat iemand zegt "het boorgat is uitgebroken''
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.