Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: bolle plank

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

bolle plank

Forummers,

Ik zag op internet een wandpaneel gemaakt van lego. Deze wilde ik graag na gaan maken in hout.

Tijdens de bouw toch een aantal problemen tegengekomen. Het grootste probleem was het boren van de gaten. Dit heb ik gedaan met een houtboor 8mm. Bij een aantal gaten heb ik last van "tear-out" ....wanneer ik de gaten meer naar het midden boorde werd dit uiteraard minder maar hoe dichter in de hoek hoe sterker de "illusie".

ik kreeg al de suggestie om een 8mm forstnerboor te gebruiken maar deze had ik helaas niet voorhanden. Er gaat nog eens een dergelijke plank komen maar dan in kopshout met deuvels........

Wanneer je veel van dergelijke wandpanelen maakt dan beginnen de ogen wel te draaien.....

Attached files

Re: bolle plank

Er zijn speciale boortjes van Colt die perfect omgaan met uitbreeksels. De gaten worden dan echt ronder dan rond

Inderdaad niet te lang naar kijken, dan wordt je horendol. Het effect dat je bereikt hebt is wel leuk, maar ik geef toch liever de voorkeur aan rustigere werkstukken.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Die boortjes had ik ook gezien in de catalogus en staan op mijn verlanglijstje. Ze hebben twee varianten van Colt. Ik moet inderdaad de uitgebreide versie hebben. Wat een straf....moet ik weer wat gaan bestellen....

Het is inderdaad een redelijk onrustig geheel. Ik heb nog een variant op stapel staan die nog extremer is. Daar krijg je een stapel plastic zakjes bij voor het geval je te misselijk wordt...hahaha

Hallo Rick
    Ik denk dat effect van het boren mij een beetje ontgaat. De golven vind ik wel gaaf. Vooral foto 2839 heeft een hoog LSD effect. Maar met een servetje erop is het prima om de kaasblokjes op te serveren. :lol:
    HG Hugo

Rick,

Ondanks het ongewenste geklooi met de boren,,vind ik het resulaat erg geslaagd.

Paul

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

@Hugo : Het boren (en dus de propjes) moeten je ogen naar de globale ring vorm toetrekken......en dus je hoofd in de war maken .

@paul : Bedankt he!!!

Gisteren even een proefje gemaakt uit kopshout en dat gaat een stuk beter.....gelukkig!!!!

ziet er leuk uit, ben benieuwd naar die ander.

Hey Rick, mooi hoor... om misselijk van te worden zo mooi :-) ...

Het probleem met boren, kun je niet gewoon een plaatje board meeboren of ander dun afvalhout. Dan heb je waarschijnlijk helemaal geen last van tear-out.

Hoe heb je de rondjes gemaakt, een staaf gedraaid of een proppenboor gebruikt?

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

@Scheppie : een proppenboor heeft overuren gedraaid. ik heb in 6 sessie de propjes geboord anders is het wel enorm geestdodend werk..... Het boren blijft een uitdaging, de "kopshout"poging is hoopgevend geweest...

Ok, van Fisch heb je setjes van een proppenboor en een bijbehorende boor waarmee je het gat voor de prop kunt boren., Die boren ook zonder ter-out.

Forum Rechten