Tandschaafbeitels wat en hoe

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Bij mijn schrijnwerkers-erfenis twee losse tandschaafbeitels gevonden, echter zonder de blokschaaf waarin ze kunnen gemonteerd worden. Er is ook geen voorziening om er een keerbeitel tegen vast te klinken.
Nu vraag ik me af, hoe zit zo een beitel in zijn blok en onder welke hoek? Met of zonder keerbeitel?
Ik heb die beitels lang geleden nog zien gebruiken door mijn vader die hiermee uit de losse hand hout opruwde vooaleer er gelijmd moest worden.

Attached files
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
ik heb deze wel in een schaaf zitten.
Deze beitel staats volgens mij bijna haaks in de schaaf.
Zal morgen wel eens kijken hoeveel graden dat het precies is.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja tandschaven hebben een hoek zo tussen de 80 en 90 graden.

Het hout opruwen voor het lijmen is een achterhaalde techniek. Een glad oppervlak plakt beter. Maar bij het fineren met beenderlijm wordt het nog wel gedaan. Het voordeel is dan onderandere dat je fineer niet zo rondglibbert in de natte lijm.

Schaven met een tandschaaf heeft nog een voordeel bij warrig hout. Je hebt geen last van inspringsels. Het gegroefde oppervlak kan je daarna met een schraper goed glad krijgen. Vooral bij fineer waar veel mooie maar warrige patronen worden gebruikt is dit weer een groot voordeel.

In de "gewone" houtbewerking is een tandschaaf van weinig betekenis.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dit lijkt op een beitel die in een tandschaaf hoorde.
In een tandschaaf staat de beitel haaks in de schaaf.
Afmetingen van de tandschaaf 165 tot 230 mm. Beitel breedte ongeveer 50 mm.
Er werd geen keerbeitel gebruikt en de beitel werd geklemd door een houten spie, net zoals in een houten blokschaaf.
Hij lijkt een beetje op een kleine houten blokschaaf, maar vaak was de achterkant iets taps toelopend.
De schaafdiepte is echt minimaal ingesteld als doel het opruwen voor de fineerlaag.

Maar er is ook een versie van voor een schraapschaaf, dat is een combinatie tussen een spookschaaf en schraapstaal. Het uiterlijk van de schaaf lijkt het meeste op een spookschaaf. Deze beitels werden onder een hoek van 45 graden geslepen. Het verschil tussen de bewerking met de spookschaaf is dat de schraapschaaf duwend werd gebruikt. Vaak zat er aan de anderekant een vlak gedeelte wat ook geslepen was onder 45 graden.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Toevallig dit ik dit hier lees. Heb ook een tandbeitel gevonden van E.A. Berg in het werkkot van mijn grootvader, die meubelmaker was. Indien iemand hier op het forum hem kan gebruiken, wil ik hem gratis opsturen indien ik de verzendkosten vergoed krijg (vanuit België).
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Daar ga je vast iemand blij mee maken Bossy!

Fons - dat klinkt logisch, maar misschien zijn er nog trucs of zaken waar je op moet letten. Het lijkt me dat je na een tijd gebruik door je scherpe tandjes heen bent toch?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Je bent niet sneller door de tandjes heen dan dat je met een gewone staalbeitel het einde van het bruikbare staal bereikt hebt. De kant met de groeven wordt NIET geslepen. Je slijpt alleen de vouw, op zijn best wat braampjes wegvegen op een strop aan de kant met de groeven.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik herinner me nu weer van de lessen op de ambachtschool dat we de beitel in kopshout moesten tikken om de braampjes weg te werken:D

Fons
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Heb een tandschaafje binnen van SvE. Denk dat de vouw nu op ongeveer 35 graden is geslepen.
Zo laten?
 

koene

Nieuw lid
8 feb 2014
1
0
goeiedag,

een klein vraagje; op welke manier steekt men het mes in de schaaf? tanden naar voor of naar de achterzijde toe?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.