Schaven aangeboden, goede koop voor beginner?

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
@Thypke: Gefeliciteerd met je aankopen, hoop dat je er nog veel plezier aan beleeft!
Schaven is heerlijk als alles werkt zoals het hoort hé :D .
Het geluid alleen al vind ik super, je hoort je mes gewoon snijden in dat hout!
Yep, we hebben er een verslaafde bij :lol: .

@Dulcimer: Hoezo je blijft tegen die stickers aankijken? Zie je achteraf nog iets van je panlatten dan?
Waarschijnlijk onderaan dan als er geen onderdak op ligt?
Tip: Leg de volgende keer de stickers richting hemel, maar daar was je waarschijnlijk zelf al achter gekomen ;) .

Groeten,
Steven
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Frans en Pascal,

"Alles" over de transitionals van Stanley kan je lezen op Patricks's Blood and Gore webpagina.
http://www.supertool.com/StanleyBG/stan4.htm. Het stukje over het opstoken van de transitionals moet je maar met een korrel zout nemen. In Amerika worden ze onderhand ook al redelijk zeldzaam en dus meer geld waard. Hier is het uitzonderlijk om zo'n goed exemplaar te vinden. Dus Pascal, van harte gefeliciteerd.

De schaaf van Pascal heeft niet de hoge knop, dus het is zeker niet een van de laatste modellen. Volgens de bovengenoemde website werden ze gemaakt tot 1943.

Nooitgedagt heeft ook een tijdje zulk soort schaven gemaakt, maar helaas weet ik daar verder niks over.
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Steven Gauwberg zei:
@Thypke: Gefeliciteerd met je aankopen, hoop dat je er nog veel plezier aan beleeft!
Schaven is heerlijk als alles werkt zoals het hoort hé :D .
Het geluid alleen al vind ik super, je hoort je mes gewoon snijden in dat hout!
Yep, we hebben er een verslaafde bij :lol: .
Idd, n beetje friemelen met de instellingen nog maar het gaat toch al vlot. Enja, ik vrees van wel, ik heb dringend wat meer tijd nodig om te schaven!

@ Seek: Bedankt! Ze kan dus ook nog dienen als waardevol erfstuk :D. Ik hoop ze mooi in ere te kunnen houden, ze is naar mijn gevoel echt nog niet veel gebruikt. Daarbij zal ze bij mij ook niet zo zwaar gebruikt worden, met een beetje geluk ziet ze er over 100 jaar nog bijna hetzelfde uit :D.
 
D

Dulcimer

Guest
Vóór 1943, toen maakte Stanley nog kwaliteit. Ik waardeer 't dat je dit hebt willen opzoeken Kees. Echt 'n hele mooie aankoop Pascal!
Steven; die rotstickers kun je helaas niet altijd aan de bovenkant laten zitten; menige panlat loopt krom en ik wil de kromming aan de bovenkant hebben; dus kom je er niet onederuit om die vreselijke stickers weg te pulken :evil:
Prettig weekend,
Frans
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
@Dulcimer: Helemaal gelijk!
Dan heb ik toch een tip voor je.
Wrijf elke sticker in met olie of vet, en pulk ze er na enkele dagen af (dan heeft het goed kunnen intrekken).
Je zal volgens mij versteld staan hoeveel makkelijker dit lukt ;)

Groeten,
Steven
 

Maoters Eef

Nieuw lid
2 mrt 2012
1
0
Op marktplaats worden veel schaven aangeboden in verschillende prijs klasse,ook bij ducatool zijn veel schaven te koop maar over het algemeen zijn ze daar veel duurder.
 
D

Dulcimer

Guest
Steven, bedankt voor de tip.
Maoters Eef; inderdaad kun je geluk hebben op Marktplaats maar 't aanbod komt daar ook veel van handelaren, en verder veel rechttoerechtaan blokschaafjes met houtworm. Ik ken de prijzen en denk dat Pascal hier een prima koop mee heeft gedaan; natuurlijk had hij misschien vroeg of laat zo'n schaaf via Marktplaats kunnen kopen, maar in deze kwaliteit?
Groet,
Frans
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Maoters Eef zei:
Op marktplaats worden veel schaven aangeboden in verschillende prijs klasse,ook bij ducatool zijn veel schaven te koop maar over het algemeen zijn ze daar veel duurder.
Op Marktplaats staan idd veel schaven maar deze zijn zonder merk en dan heb je geen idee in welke staat hij is. Dus tenzij je zelf kan gaan kijken ben je nooit zeker dat je krijgt wat er op de foto staat. Bij Ducotools betaal je meer maar dan heb je een schaaf met naam en ben je wel zeker van de kwaliteit (de reden waarom me dit werd aangeraden). In vergelijking met nieuwe schaven is dit nog altijd een koopje voor een zeer mooie schaaf denk ik zelf.
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Hey Dulcimer en Seek,

Om even terug te komen op de datering van de Stanley nr 30 die ik kocht, via een website die op het forum verscheen en nog wat eigen zoekwerk, kwam ik bij de volgende folders uit. Ik probeer het overzichtelijk te houden maar met al de links is dat moeilijk.

Dulcimer zei:
Vóór 1943, toen maakte Stanley nog kwaliteit. Ik waardeer 't dat je dit hebt willen opzoeken Kees. Echt 'n hele mooie aankoop Pascal!
Seek zei:
De schaaf van Pascal heeft niet de hoge knop, dus het is zeker niet een van de laatste modellen. Volgens de bovengenoemde website werden ze gemaakt tot 1943.


In de folder van 1898 (http://www.roseantiquetools.com/id16.html) staat er geen Bailey voor de voorste knop op de schaaf, wat bij de mijne wel het geval is.

In de folder van 1902 (http://www.handplane.com/63/stanley-1902-catalog/), staat ook geen Bailey.

In de folder van 1908, 1909 (http://www.handplane.com/64/tyzack-and-son-1908-catalog/ en http://www.handplane.com/144/joh-weiss-sohn-1909-catalog-part-ii/), staat ook geen Bailey.

In de folder van 1914 (http://www.roseantiquetools.com/id16.html) is dit wel het geval (20 cent duurder op 16 jaar trouwens :D).

In de folder van 1923, 1928, 1934 (http://www.handplane.com/29/george-adams-1923-catalog/ en http://www.handplane.com/54/norris-1928-catalog/) wordt de 30" jointer niet meer vermeld (weet de reden hiervoor niet, mogelijk dat ze niet meer verkocht werden?) (prijzen zijn intussen verdubbeld). Dit kan gestaafd worden met de datering dat ze verkocht werden van 1869 tot 1917, daarna mogelijk vervangen door de G-reeks? (http://www.handplane.com/260/stanley-no-30-jointer-plane/).


Dan op basis van de site die Seek al vermeldde.

Er is een stukje tekst over de "frog" / kikker van de schaaf.
Code:
those made prior to ca. 1915, the screws used to hold the frog to the plane are wood screws and have round heads. These screws, over time, tended to strip the wood, making it impossible for the frog to be secured to the plane. You'll occasionally see examples where the screw holes have been plugged and then re-tapped. Stanley addressed this problem with their 1912 patent which called for brass bushings to be screwed and pinned into the wood, and to use flat-head machine screws to secure the frog to the bushings.
Op mijn schaaf zitten ronde schroeven met een dikke vlakke kop. Ik kan geen "brass bushings" zien en de draad van de schroef lijkt me ook van houtschroeven. Dus geen flat-head machine screws (rij 1 nummer 1) maar wel, 2e rij nummer 1 of 2:
screws-1.jpg


Dat zijn niet echt "round heads" zoals in de tekst beschreven wordt (1e rij). Maar ook geen flat head machine screws (laatste rij). Ik zou mijn Stanley dan ook eerder plaatsen voor 1915, op basis van de draad van de schroeven en omdat ik geen "brass bushings" kan zien.
Conclusie: mogelijke tijdsperiode: 1909-1915.

Weet niet of het helemaal juist is wat ik hier schrijf, misschien kloppen de folders niet helemaal (betrekking tot het woord Bailey bij de voorste knop) en werd ze toch nog langer verkocht. Maar mogelijk heb ik de schaaf toch al concreter kunnen plaatsen in de tijd.

Groeten Pascal
 
D

Dulcimer

Guest
Hallo Pascal,
helaas heb ik te weinig kennis van zaken om e.e.a. te kunnen bevestigen. Als 't klopt wat je nagezocht hebt dan is dit een oud model en dat maakt de aankoop extra interessant. Hopenlijk kan Kees je van dienst zijn, je zou ook Ducotoolsd kunnen mailen met 't verzoek om informatie. 'n Andere mogelijkheid is het forum van Ambacht en gereedschap waar nogal wat verzamelaars zitten.
Vele groeten,
Frans
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zo, je bent er diep ingedoken! Leuk.
Voor informatie over oude Amerikaanse schaven zou ik de Amerikaanse forums proberen. Sawmillcreek en Woodnet, daar zitten veel mensen die er van af weten.

Zou het kunnen zijn dat de schroeven een vervanging zijn? Die sheetmetal screws (Parkers worden ze bij ons vaak genoemd) heb je namelijk in dikkere maten dan houtschroeven, dus misschien hebben ze daarmee een uitgelubberd gat gereapareerd.
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Wanneer ik nog eens tijd heb, ga ik nog eens verder opzoek met de fora die jullie gaven.

Seek zei:
Zou het kunnen zijn dat de schroeven een vervanging zijn? Die sheetmetal screws (Parkers worden ze bij ons vaak genoemd) heb je namelijk in dikkere maten dan houtschroeven, dus misschien hebben ze daarmee een uitgelubberd gat gereapareerd.
Dat is mogelijk al lijkt me dat onwaarschijnlijk. Aangezien de schaaf nog in zeer goede staat is en ook de gaten er zeer netjes uitzien. In de stijl van, dit is nog nooit los geweest :D. Kan natuurlijk altijd, als ik het ontdek, horen jullie het nog wel!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.