De groeiende werkplaats in de basement (met foto's)

WR1944

Oud hout
Vanaf het moment dat ik in een stoffig en vooral rommelig hoekje van de basement begon met het verwijderen van allerhande troep is het na anderhalf jaar aardig gegroeid. Van 3,5 bij 4 m waar ik geruime tijd mee gewerkt heb tot aan de huidige 3,5 bij 6,5 is het stapje voor stapje gegaan. Er staat een L-vormige werkbank tegen de muur. Een MFT/3 op een verrijdbaar onderstel. Een recentelijk gefabriceerde freestafel en een rek voor hout. Ik ben nu ruimte aan het vrijmaken voor het volgende project, een deur voor een slaapkamer waar ik al geruime tijd aan werk. Dit werk gebeurt met lange onderbrekingen voor andere projecten. Maar nu de dagen langer worden wil ik hier mee verder gaan en het uiteindelijk gaan afmaken. Omdat we twee katten hebben die nogal eens buiten de pot pissen wil ik eerst een deur maken zodat de kamer kan worden afgesloten.
Het project erna wordt een heuse traditionele werkbank. Ook daarvoor heb ik meer ruimte nodig. Gelukkig heb ik een freestafel en een MFT/3 op wielen zodat ik die kan parkeren waar ze niet in de weg staan als ik ze niet nodig heb. Ik heb momenteel geen foto's omdat ik flink aan het opruimen/reorganiseren ben. Als het stof is opgetrokken plaats ik foto's voor een kijkje in m'n keuken.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dat wordt al een erg mooie werkplaats waar een ieder graag een middagje door zou brengen. Hoe heb je de ventilatie geregeld ?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hallo WR1944

Zoals ik al in mijn vorige opmerking plaatste ben ik nog steeds een beetje jaloers op jouw werkruimte, je schreef dat het plafond wel laag was maar nog net hoog genoeg. Maar is er geen gelegenheid om de verlichting en de bedrading weg te werken in het plafond? Ook i.v.m. veiligheid met de losse draden (als het elektra draden zijn ) die ik zie hangen.
Ook ik ben ook benieuwd hoe je aan schone lucht (ventilatie) komt als je daar bezig ben
Ik zie daar ook nog een mooie verzameling festools staan, nu wordt ik toch echt jaloers.

P.S. staat WR1944 ook voor het bouwjaar, zo ja dat is een heel goed bouwjaar.

Mvg.
 

WR1944

Oud hout
Spaander zei:
Zoals ik al in mijn vorige opmerking plaatste ben ik nog steeds een beetje jaloers op jouw werkruimte, je schreef dat het plafond wel laag was maar nog net hoog genoeg. Maar is er geen gelegenheid om de verlichting en de bedrading weg te werken in het plafond? Ook i.v.m. veiligheid met de losse draden (als het elektra draden zijn ) die ik zie hangen.
Ook ik ben ook benieuwd hoe je aan schone lucht (ventilatie) komt als je daar bezig ben
Ik zie daar ook nog een mooie verzameling festools staan, nu wordt ik toch echt jaloers.

P.S. staat WR1944 ook voor het bouwjaar, zo ja dat is een heel goed bouwjaar.

Er zijn strikte regels (codes) voor het bouwen van huizen en voor het aanleggen de utilities (gas, water, electra en riolering). Maar iedereen knutselt er lustig op los zonder zich om de code te bekommeren. Er is een landelijke code maar de staten en gemeenten kunnen strengere regels opstellen. Dat maakt het er vaak niet makkelijker op. Ikzelf probeer zoveel mogelijk de regels te volgen (behalve dan het inhuren van een certified contractor en het laten inspecteren door een gemeente-ambtenaar). De plafond/vloerbalken lopen van muur tot muur en dus moeten sommige utility-leidingen door de balken geboord worden. Ook daar zijn regels voor. Maar zo nu en dan pak ik een deel van het leidingwerk beet en werk het weg zoveel als ik kan. Zo ben ik al een hoop oude TV- en telefoonleidingen kwijtgeraakt. Want bij de verandering van het systeem (telefoonmaatschappij en dakantenne naar kabel) bleef het oude spul gewoon zitten. Zo zitten er nog steeds oude electriciteitsleidingen op isolatoren her en der. Ook zijn enkele zaken die ik zelf heb aangebracht ook tijdelijk en hangen er wat losse aansluitsnoeren.
Maar de codes op zich zijn niet zo technisch hoogstaand als in Europa. Ik verbaas me regelmatig over de gammele constructies van schakelaars en fittingen.
Er is formeel geen luchtverversing in de kelder maar daar ga ik op termijn wel iets aan doen. Het is een oud huis waar door kieren er wel enige ventilatie is. De kelder steekt bijna een meter boven het maaiveld uit aan de voorzijde zodat er wat kleine raampjes zijn. Een raamopening ga ik gebruiken om er een koker op aan te sluiten met een ventilator. Verder is de stofafzuiging van de Festool MINI een pluspunt en heb ik gelukkig (nog) geen stofallergie.
En het is inderdaad m'n bouwjaar. M'n vrouw vind het ook een goed bouwjaar want ze is een paar maanden na mij jarig, ook in 1944.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.