Afwerken kleine houten voorwerpen

Bachatero

Nieuw lid
24 jan 2012
19
0
Goedendag,

Ik als beginnende houtbewerker heb de volgende vraag.

Stel je hebt wat kleine voorwerpen van hout gemaakt die niet als timmer-constructie materiaal worden gebruikt, zoals een onderzettertje of een kleine snijplank. Werk je die dan ook af met een vernis-lak of is daar een ander materiaal voor.

Mijn dank reeds nu,

Johan
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
wanneer ik zelf een platte oppervlakte wil afwerken zoals een tavelblad,

ga ik er eerst een mooie rand aan maken met de bovenfrees. daarna schuur ik heb eerst op met grof schuurpapier, en draarna met heel fijn schuurpapier. daarna neem ik de tavel heel licht af met water en amonia. eemaal afgenomen schuur ik hem weer. daarna neem ik de tavel af met een droge doek. als ik hem afgenomen heb olie ik hem, lak ik hem. als de lak gedroogt is, schuur ik de tavel nog een keer helemaal op, ga weer met een droge doek eroverheen. daarna lak ik hem nog 1 keer, en dan ben ik klaar.

deze methode gebruik ik zelf, maar je kunt deze vraag beter stellen aan ervaren woodworkers op dit forum, ik ben notabene ook nog maar 14.
 
@ stephan mag ik je erop attent maken dat tafel met een F geschreven wordt

daarnaast ligt de afwerking heel erg samen met het soort product wat je gemaakt hebt vindt ik
bijvoorbeeld houtdraaiwerk zou ik nooit lakken
er zijn zeer veel verschillende oliën en wassoorten die zeer geschikt zijn om objecten af te werken
op het moment gebruik ik nu zelf boenwas in 3 kleuren(licht,donkerder en erg donker),lijnolie en bijenwas
nu heb ik het hier wel over objecten die eigenlijk puur voor decoratie dienen
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Joost, dat is een simpele vraag met een zeer complex antwoord. Er zijn vele boeken geschreven over het afwerken van hout. Zelf ben ik een enorme fan van olie (tung,walnoot,lijn), danish-oil en was. Echter zijn er nog zoveel verschillende methoden die ik nog niet heb geprobeerd.

Vernis is een optie maar het is zeer zeker de moeite waard om bv eens iets anders te proberen.

Verder moet je kijken waarvoor het gebruikt wordt. Is het decoratie of echt een gebruiksvoorwerp.

Heb je foto's van je werk ?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ha Johan,

Zoals Rick al zegt, zijn er zo ontzettend veel mogelijkheden! Er zijn 2 afwegingen denk ik:
-Wat is practisch voor het doel van het product? Een snijplank in vernis is naast onpractisch ook nog schadelijk voor de gezondheid. Een tafel zou je moeten behandelen met een vochtwerend middel om kringen e.d. te voorkomen.
- Wat is het beoogde optische effect? Wil je de natuurlijke uitstraling behouden? Of juist een andere houtsoort imiteren?

(@ René, mag ik je er op attent maken dat je interpunctie nogal alternatief is? :D)
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
@rené13: Mag ik je erop attent maken dat er in je tekst slechts één leesteken ,één hoofdletter en bovendien een dt fout zit ? :D
Helemaal niet kwaad bedoeld hoor, het viel me gewoon op ;)

@Bachatero: Snijplanken kan je afwerken met olie die daarvoor geschikt is. Bij ikea is er een goeie, goedkope olie verkrijgbaar. (ik heb geen aandelen van ikea;-)).

Verder gebruik ik ook (wal)notenolie en vernis of boenwas, afhankelijk van het gebruik natuurlijk.

Succes!
Steven
 
het klopt dat ik geen leestekens gebruik
en mijn opmerking naar stephan was helemaal niet slecht bedoeld enkel viel het op dat er een aantal keer dezelfde fout werd gemaakt waarna het daarna wel goed werd geschreven

ps als iemand er moeite mee heeft dat ik geen leestekens gebruik graag een pm dan zal ik erop letten in het vervolg

wat is de naam trouwens van die olie bij de ikea
heb er al vaker van gehoord maar eigenlijk nooit echt gezien/gevonden
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
De laatste tijd zie ik steeds vaker dat mensen geen leestekens en hoofdletters meer gebruiken. De reden daarvoor snap ik niet. Maar persoonlijk vind ik dit ontzettend irritant. Het maakt teksten bijna onleesbaar en vaak zelfs onbegrijpelijk. Het kan ook misverstanden opleveren, want wel of niet een komma kan een zin een hele andere betekenis geven. En in mijn ogen getuigt het van een gebrek aan respect voor de lezer.

Zelf kies ik er steeds vaker voor om dergelijke berichten niet meer te lezen, want ze irriteren me en ik moet te veel moeite doen om ze te begrijpen. Ik weet niet of ik daar alleen in sta, maar misschien is het goed om je te realiseren dat een dergelijk schrijfgedrag dit resultaat kan hebben. En dat wil je net niet bereiken volgens mij als je op een forum schrijft.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
De olie van IKEA heet SKYDD. Het is een platte fles van 0,5 liter.
Het betreft paraffineolie en is zeer geschikt voor het behandelen van houten spullen die met levensmiddelen in aanraking komen. Ik gebruik dit voor de snijplanken. Ik weet de prijs niet meer, maar die is heel erg laag.
Pieter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.