potje ong. 10 bij 10 cm

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
Hallo

weer even een draaiwerkje van mij. ik had nog een eiken plank liggen en die heb ik geplakt.
daaruit een schaal gedraaid van ongeveer 30 cm en van het restje hout dit potje, van ongeveer 10 bij 10 cm.
de schaal is weggegeven, zonder dat ik een foto gemaakt heb, ging ook zo spontaan. ;) het heeft iniedergeval een goed plekje gevonden.

ik vond het zonde om er veel hout vanaf te halen, om een grijpbare ronding te krijgen, vandaar dit idee dekseltje, gewoon dan maar van 'binnen uit ' werken, ik vind het zelf een leuk resultaat.
ik heb ook in één keer de ronding/vom erin gedraaid en daarna de deksel eraf gedraaid/gezaagd.
weer een andere methode; dan apart de pot en de deksel te draaiien.
het was wel moeilijk om de breedte te behouden (voor de oplettende kijker...)



Attached files
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
ik kreeg 'm als eikenplank, dit zei de eigenaar.
ach maakt ook niet zoveel uit, was iniedergeval wel hard hout, niet zo hard, wel harder dan vuren en grenen, maar dat is al snel. ;)
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
zeker een mooi potje,
je hout kennis schort er een beetje aan eiken man! dat herken je aan die gr0te spiegels

je kan het potje er op zetten tijdens het draaien met wat tape dat hij heel strak zit
 
eiken herken ik eigenlijk altijd aan de donkere streepjes die er veelvuldig in voorkomen
ook lijkt het bij eiken soms dat de toplaag een beetje doorschijnend is(heb ik tenminste ondervonden bij enkele schalen)
verder een leuk schaaltje ook leuk gedaan met de greep op het dekseltje
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Kastanje lijkt ook heel erg op eiken, maar heeft geen spiegels.
Veel plafondplanchetten (schoortjes in Nederland?) werden/worden in kastanje gemaakt.

Leuk potje trouwens, greepje is ook heel tof gevonden!

Nog van dat ;)
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
frans A zei:
je kan het potje er op zetten tijdens het draaien met wat tape dat hij heel strak zit

kun je uitleggen welke methode dat is? of is dit ipv een opspanplaat oid??? afijn, wat bedoel je hiermee, frans?

mannen, bedankt voor de complimenten.
en ik denk dus dat dit eiken is, heb ook kastanje schalen en een pot gemaakt, was toch heel anders, dus ik hou het op eik.
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
okee essen dan....., grappig om te zien dat het toch altijd moeilijk blijkt om het houtsoort te bepalen. ;)

bedankt andre voor het compliment.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.