Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

potje ong. 10 bij 10 cm

Hallo

weer even een draaiwerkje van mij. ik had nog een eiken plank liggen en die heb ik geplakt.
    daaruit een schaal gedraaid van ongeveer 30 cm en van het restje hout dit potje, van ongeveer 10 bij 10 cm.
    de schaal is weggegeven, zonder dat ik een foto gemaakt heb, ging ook zo spontaan. het heeft iniedergeval een goed plekje gevonden.

ik vond het zonde om er veel hout vanaf te halen, om een grijpbare ronding te krijgen, vandaar dit idee dekseltje, gewoon dan maar van 'binnen uit ' werken, ik vind het zelf een leuk resultaat.
    ik heb ook in één keer de ronding/vom erin gedraaid en daarna de deksel eraf gedraaid/gezaagd.
    weer een andere methode; dan apart de pot en de deksel te draaiien.
    het was wel moeilijk om de breedte te behouden (voor de oplettende kijker...)

Attached files

Re: potje ong. 10 bij 10 cm

leuk maar volgens mij is het essenhout

ik kreeg 'm als eikenplank, dit zei de eigenaar.
    ach maakt ook niet zoveel uit, was iniedergeval wel hard hout, niet zo hard, wel harder dan vuren en grenen, maar dat is al snel.

zeker een mooi potje,
    je hout kennis schort er een beetje aan eiken man! dat herken je aan die gr0te spiegels

je kan het potje er op zetten tijdens het draaien met wat tape dat hij heel strak zit

eiken herken ik eigenlijk altijd aan de donkere streepjes die er veelvuldig in voorkomen
    ook lijkt het bij eiken soms dat de toplaag een beetje doorschijnend is(heb ik tenminste ondervonden bij enkele schalen)
    verder een leuk schaaltje ook leuk gedaan met de greep op het dekseltje

Kastanje lijkt ook heel erg op eiken, maar heeft geen spiegels.
    Veel plafondplanchetten (schoortjes in Nederland?) werden/worden in kastanje gemaakt.

Leuk potje trouwens, greepje is ook heel tof gevonden!

Nog van dat

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frans A
    je kan het potje er op zetten tijdens het draaien met wat tape dat hij heel strak zit
    kun je uitleggen welke methode dat is? of is dit ipv een opspanplaat oid??? afijn, wat bedoel je hiermee, frans?

mannen, bedankt voor de complimenten.
    en ik denk dus dat dit eiken is, heb ook kastanje schalen en een pot gemaakt, was toch heel anders, dus ik hou het op eik.

nooit geen eik
    ik zag het in een youtube filmpje zal hem posten als ik hem dalijk kan vinden

De houtsoort van dat mooie potje is wel degelijk Essen

Mvg,

André

okee essen dan....., grappig om te zien dat het toch altijd moeilijk blijkt om het houtsoort te bepalen.

bedankt andre voor het compliment.

Forum Rechten