Vervangen lagers HBM 450

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
Het was al enige tijd niet meer mogelijk om iets glad te draaien met een diameter groter dan 5 cm ivm trillingen. Daarom nog maar een grindtegel geplaatst, maar dat hielp ook niet. Gisteren kwam ik er na vele pogingen met de hand ronddraaien van de aandrijfas achter dat er een "tik" viel waar te nemen. De problemen werden dus toch veroorzaakt door een defect lager. Het handwiel heb ik losgedraaid na de inbus borgbout te verwijderen. Vervolgens de aandrijfriem losgemaakt van de motor. De hele kop losgemaakt door de 4 inbusbouten waarmee deze vastzit aan het bed los uit te draaien. Vervolgens de inbus borgbout van de aandrijfpoelie er uitdraaien en met het hele zaakje naar de plaatselijke garage. Daar hebben we met de daar aanwezige hydraulische pers de as uit het huis geperst. Vervolgens het lager wat mee was losgekomen van de as geperst en vervolgens het nog in het huis aanwezige lager losgeperst. Na 10 minuten was het klusje al gedaan. Thuisgekomen alle onderdelen goed schoongemaakt en waar nodig voorzien van wat olie. Daarna op het internet op zoek naar nieuwe lagers type 6005 2Z. Daar had ik mazzel omdat iemand uit Zeeland nieuwe lagers te koop had voor slechts 3 euro per stuk (NSK). Deze hoop ik vandaag binnen te krijgen zodat ik morgen de zaak weer in elkaar kan zetten. Ik hoop dat ik dan weer eens normaal iets kan draaien. Overigens bleek dat de lagers niet waren ingelijmd wat ik meen weleens gelezen te hebben.
Gr.

Aad.
 

WR1944

Oud hout
Normaliter worden lagers met een zgn. klempassing aangebracht. Als je moet lijmen (bijv. met Loctite) ben je verkeerd bezig. Met speciaal gereedschap worden de lagers gemonteerd waarbij zorg gedragen moet worden dat je geen perskracht overbrengt via de kogels of rollen. Bij sommige (grotere) constructies bestaat een lager uit losse delen, binnenring, rollen- of kogelset in een kooi en een buitenring. Die worden dan vaak met warmte (verwarmingsmanchet) of koude (vloeibare stikstof of CO2) op de as of in een huis aangebracht. Dat is een spannend werk want het moet in een keer goed gaan.
Als je de lagers gaat monteren, zorg voor een schoon oppervlak en licht ingeolied en de juiste hulpstukken. Voel na de montage of alles soepel draait. Als je in lengterichting enige speling mocht hebben kan je dit waarschijnlijk met shims wegwerken. Maar daar weten de boys van de garage wel raad mee.
Succes.
 

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
Ik heb vandaag laat in de middag de lagers binnengekregen dus kan ik morgen aan de slag.
@WR1944: ik ben van plan om als eerste de lagers in het huis te persen. Ik kan dan makkelijk druk uitoefenen op zowel binnen- als buitenring. Ik ontkom er echter niet aan dat er kracht op alleen de binnenring wordt uitgeoefend als de as er wordt doorgedrukt. En zoals ik al zei heb ik alles goed schoongemaakt, licht opgeschuurd en licht in de olie gezet. Morgen hoop ik een teststukje te kunnen draaien!
Gr.

Aad.
 

WR1944

Oud hout
Aad zei:
Ik heb vandaag laat in de middag de lagers binnengekregen dus kan ik morgen aan de slag.
@WR1944: ik ben van plan om als eerste de lagers in het huis te persen. Ik kan dan makkelijk druk uitoefenen op zowel binnen- als buitenring. Ik ontkom er echter niet aan dat er kracht op alleen de binnenring wordt uitgeoefend als de as er wordt doorgedrukt. En zoals ik al zei heb ik alles goed schoongemaakt, licht opgeschuurd en licht in de olie gezet. Morgen hoop ik een teststukje te kunnen draaien!
Gr.

Aad.

Als je de lagers eerst in het huis perst moet je dat doen met bijv. een stuk pijp dat alleen op de buitenring drukt. Anders heb je het begin van lagerschade al binnen. En licht opschuren is ook niet zo'n beste truc. Alleen als je een lichte beschadiging op de as hebt kan je met een fijn vlak slijpsteentje heel voorzichtig wat wegwerken.
Bij de constructie van de kop hebben de heren ingenieurs bij het ontwerpen rekening gehouden met het op de goede manier monteren van de lagers. Daarom vind ik het jammer dat ik niet even over je schouder mee kan kijken om je op het goede spoor te zetten.
 

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
Wel, de operatie is gelukt en meteen maar het potje afgedraaid wat ik gefrustreerd in de la had gedeponeerd. :evil:
Keurig glad af kunnen draaien nu!
@WR1944: de lagers heb ik in het huis geperst met een ruim blokje hout, dus dat zit wel goed. Bovendien ging dat tamelijk licht. De as door de lagers persen ging wat moeizamer, maar er hoefde bij geen van de handelingen echt druk te worden uitgeoefend. (de hydraulische pers is voorzien van een oliedrukmanometer)
Wat betreft dat licht opschuren: er zat wat licht vuil op de as; dit heb ik licht opgeschuurd met korrel 400, waardoor het vuil heel snel verdween, eigenlijk kan je het geen schuren noemen. ;)
Ik hoop er weer veel plezier van te hebben.
Gr.

Aad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.