zelf een tafelblad maken

  • Onderwerp starter dommelvallei
  • Startdatum
D

dommelvallei

Guest
hallo allemaal.
ik wil een eiken tafel maken (1200euro in de winkel vind ik iets te veel;_))

nu had ik het idee om eiken of noten vloerdelen te gebruiken, deze in repen te zagen van 60x 10cm. en deze te verlijmen op een multiplex plaat (18mm?)
het verlijmen wil ik dan doen aan alle kanten, op op de multiplex plaat. zonder deuvels etc.
wel natuurlijk goed inklemmen gedurende het lijmproces

het blad moet ca. 220x100cm. worden

heeft iemand het al eerder gedaan op deze manier?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik heb wel eens zo een tafel gemaakt uit multiplex geplakt met houten sinaasappelkistjes....gaf wel een lollig effect. Op zich moet je werkwijze lukken echter zal ik wel proberen om het hout zo dun mogelijk te houden. 5/6 mm zou wel goed komen.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Een vraag: waarom wil je deze in repen van slechts 10cm zagen? Zou het niet mooier zijn de vloerdelen volledige breedte te laten?
 

pienterpientje

Nieuw lid
25 aug 2011
1
0
massief hout op een drager die zelf niet kan werken is vragen om problemen .
Die 1200 euro staat natuurlijk voor een deel voor de marge van de winkel , maar vergeet niet dat zelfs dan je met een beetje behoorlijke tafel al snel 111 tot 14 uur werk moet verzetten .
Alle mogelijke tussendoorwegen die je kunt bewandelen , leiden tot een eindproduct wat je snel uit het zicht op zolder plaatst !
vakwerk kost tijd , moeite , zweet , pijn , maar de voldoening en trots die je ervaart als je tafel af is en door iedereen bewonderd word , doet alles vergeten !

Dus pak een paar planken , en een vlakbank ( liefst gietijzer ) stel dat ding perfect , en ga schaven.
Als je dat onder de knie hebt , in de lijmklem , en dan schuren , onderstel klaar maken , en voor je het weet zeg je je baan op en wil je alleen nog tussen de houtkrullen lopen ........
 

Houtactief

Actieve deelnemer
19 feb 2012
30
0
Chapeau Chapeau Pientje!

Heel goed, ik maak exclusieve meubels (en ben docent bouw en fijnhout) en krijg ook vaak de reactie van mensen waarom het zoveel moet kosten.

Precies om de reden die jij noemt, vakwerk kost tijd en tijd is geld.
Meestal kan ik niet eens al mijn uren doorfactureren aan mijn klanten maar dat is niet erg want ik verdien liever iets minder aan een mooi product dan veel aan een lelijk (steigerhouten) product!
 

robert01

Nieuw lid
13 jan 2010
14
0
Ondanks dat ik het liefst alles zelf maak heb ik niet het juiste gereedschap voor een grote en zware eiken tafel.
Alternatief is een blad te bestellen wat in een grote lijmpers is geweest en zelf af te werken. www.droomhout.nl is waar ik dit heb besteld voor een behoorlijk lagere prijs dan jouw 1200,-
7 cm dik massief eiken
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een plaat hout nemen en die beplakken met planken, gaat gegarandeerd kromtrekken! Dat weet ik uit eigen ervaring :oops: en dat was maar een klein paneeltje. Bestudeer eens het forum en/of wat boeken hoe je een tafel maakt en bezoek een houthandel bij je in de buurt om je te orienteren op de prijzen. En specifieke vragen kun je weer prima op ons forum stellen, maar het is leuker om je eerst wat te verdiepen. Wat voor tafel het moet worden, dikte blad, type poten, afmetingen, wat voor gereedschap heb je tot je beschikking etc. Als je een goedkope tafel wilt kunt misschien beter een gebruikte ergens kopen, als je de voldoening van het zelf maken wilt hebben een tafel die helemaal bij je past, dan is zelf maken de oplossing. Maar wees gewaarschuwd, het houtvirus is vrij besmettelijk.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.