Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

hoe houten lades te vergendelen in de jachtbouw

Forummers,

Voor in mijn zeilboot (Albin Vega) maak ik lades onder de langsbanken in de kajuit.
    Nu zoek ik naar een vergrendel systeem.
    (immers, als de boot onder helling gaat dan mogen de lades niet uitschuiven)
    De bekende push-locks heb ik al gevonden.

Maar ik zie op de foto dat ze een rechte schootplaat hebben, net als elk kastslot.
    Hierdoor moet je na het dichtdoen van de lade het slot eerst weer vergrendelen.
    Dit lijkt me onhhandig.
    Geheid dat dit vergeten wordt en de boel er bij een windvlaag uitklapt.

Ik wil graag de lades zo kunnen dichtduwen, waarbij ze in een slot vallen.
    Een deurslot met sleutel is overbodig, te groot en te kostbaar.

Vragen:
    - Bestaan er, naar jullie weten, push-locks met een schuine schoot?
    - Zijn er oplossingen mogelijk/gebruikelijk aan de achterkant van de lade, een haak bijvoorbeeld met een duwstang vanaf de voorzijde?
    - Misschien heeft iemand ervaringen?

ps. ik heb nu een schuifgrendel aan de voorzijde van de lade. Dit vind ik eigenlijk minder elegant.

Re: hoe houten lades te vergendelen in de jachtbouw

Afhankelijk van hoe de schuiven opgebouwd zijn (front opliggend of inliggend) zijn er wel mogelijkheden zonder dat het geld kost

Eén klassieke manier is om te werken met een smalle lat vooraan de ladeopening, de onderkant van de lade is dan voorzien van een groef waar deze lat invalt als de lade dicht is. Om de lade te openen deze even optillen en tezelfdertijd uitrekken

Een schets maakt alles wat duidelijker,

Mvg,

André

Attached files

Vriendelijk dank voor je reactie André.

Het is inderdaad een eenvoudige en robuuste oplossing die je voorstelt.
    Helaas bij mij minder goed toepasbaar: de lades lopen vast in een kogelgeleiding en zijn volledig uittrekbaar.

De breedte van de lades is 480 mm - de hoogte 140 mm - de diepte 480 mm. Er kan best wat gewicht in komen, bijvoorbeeld ik wil 1 lade gebruiken voor het gereedschap.
    De lades zijn laag, in het midden van het schip, juist hier is het goed om gewicht te stouwen.
    De voorzijde heeft een opdekpaneel zoals jij hebt getekend.

Het vervolg gisteren:
    Ik bezocht een caravanzaak en controleerde daar de werking van de push-locks.
    Inderdaad, de deur valt niet zelf in het slot bij dichtdoen.

Wel vond ik een kastdeurslot.
    http://www.ocs-recreatie.nl/nl/catal...n/kastdeurslot
    Dit voldoet aan de eisen: bij sluiten valt de deur/lade zelf in het grendel.
    Deze heb ik gekocht.
    Echter, het ziet er op de foto redelijk uit maar in de praktijk is het erg "plastic"
    Niet scheeps en het zit onder de bank in de schopzone. Ben er toch niet zo enthousiast over.

Ik heb wat proefjes gedaan, mogelijk kan ik de plastic bediening aan de voorzijde vervangen door een RVS pen. (zal er foto's van uploaden) Maar, het wordt een vrij bewerkelijke oplossing.

Vraag:
    - kent iemand een dergelijk slot met greep in metaal?

Is dit misschien wat? http://www.bootland.nl/kastdeur-beslag.html
    Gr.

Aad.

AAd, die site had ik gevonden. De drukknoppen zijn de push-locks, die vergrendelen alleen handmatig. Het koperen grendeltje is misschien wat, maar bediening daarvan moet met een gat door het front.
    Inmiddels heb ik, naar aanleiding van het test stuk wat ik had gemaakt een idee gekrengen. Dit ga ik vanavond verwerken, ik denk dat dit goed zal werken.
    Blijft over dat het slotje nog van plastic is. Ik heb een dergelijk slotje nog niet kunnen vinden in metaal.

Ik denk dat je wilt dat je laden bij het "dichtdoen" automatisch worden vergrendeld. Dan is dit denk ik wat je zoekt: http://www.onkenhout.nl/sluitingen/klik ... ng-m1.html
    Voor de toepassing op schepen: http://www.onkenhout.nl/media/useruploa ... ing_m1.pdf
    Alleen jammer dat er geen messing uitvoering is.
    Gr.

Aad.

Aad, dat is inderdaad wat ik zoek. Bedankt! Ik zal de prijs opvragen, hoop dat het betaalbaar is. Gisteravond nog even het proefje verder gedaan, ik denk dat deze oplossing ook wel acceptabel is. Zal er een foto van posten.

Aad, bedankt! Dit is een mooie vervanging voor de plastic greep. Ik zal onderzoeken wat deze grepen kosten, ze zijn erg mooi.

Heb gisteravond nog even wat gemaakt. De bediening gaat hier met een korte pal, deze is achter de handgreep weggewerkt. De pal heeft een drwarsasje, dit asje valt in een ingefreesde sleuf in het voorste paneel. Het tweede paneel dicht de sleuf af en sluit zo de as/pal combi op.

Ik heb een uitgebreid onderzoek gedaan naar de luikgrendels. En heb goede oplossingen kunnen vinden. Echter, er hangt wel een prijskaartje aan. Ik heb de kosten opgevraagd en het wordt zo'n 35 euro per grendel. Heb wel een goede site gevonden voor deze spullen: Sailinox

Dan volgt de afweging: ga ik door met het zelf bedachte principe met greep en pal of ga ik voor een luikgrendel? Wat in dit geval meespeelt is dat er 4 nodig heb, hiervan zijn de grepen al gekocht evenals 2 plastic sloten. Als ik kies voor de grendels kost me dat 140 euro + de andere onderdelen wordt totaal 188 euro. De pallen kosten niets extra's, materiaal heb ik liggen.

Ik kies om reden van budget voor de pallen. Inmiddels heb ik wat tekeningen gemaakt, ik laat ze hierbij zien ter indicatie. In elk geval allen zeer bedankt voor het meedenken.

Dat zijn mooie tekeningen, waar heb je die mee gemaakt?

Forum Rechten