hergebruik geimpregneerd hout

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Door de flinke storm onlangs heeft mijn tuinhek het eindelijk begeven. Nu kan ik het, als hobby houtbewerker, niet over mijn hart verkrijgen om het hek weg te gooien. Ik heb de planken dus los geschroefd en op zolder neergelegd om te laten drogen. Ik denk dat ik dit hout goed kan gebruiken voor ladebodems, achterwanden van kastjes en wellicht wat plantenbakken. Ik weet niet of het hout van dit hek geimpregneerd (of gewolvaniseerd ofzo) is en ik weet ook niet of dat wat uitmaakt.

Wie kan mij antwoord geven op de volgende vragen over hout dat geimpregneerd is?

- kan ik dit gewoon met handschaven te lijf gaan of kan ik dan om de 2 minuten gaan slijpen?
- kan ik ze op elkaar lijmen met danwel witte houtlijm of PU lijm om er dikkere planken van te maken?
- zijn er extra gezondheidsrisico's wanneer ik dit hout ga bewerken?

Er zijn hier altijd wel knappe koppen die antwoorden hebben op gestelde vragen dus bijvoorbaat dank.

Gr. Michael
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
- kan ik dit gewoon met handschaven te lijf gaan of kan ik dan om de 2 minuten gaan slijpen?
-->Geen probleem
- kan ik ze op elkaar lijmen met danwel witte houtlijm of PU lijm om er dikkere planken van te maken?
-->Geen probleem, beide lijmen is mogelijk
- zijn er extra gezondheidsrisico wanneer ik dit hout ga bewerken?
-->Geen idee, geïmpregneerd hout is onder druk behandeld met een chemisch goedje dat hoogstwaarschijnlijk niet gezond zal zijn.

Overigens is het meeste geimpregneerde hout gewoon vuren.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Bedankt voor je reaktie. Ik denk dat het hout idd vuren is. Ik zal het wel gaan schaven met een mondkapje op :). Overigens heb ik vorige week wat gemaakt van Massaranduba. Zelfs bij het handschaven raakte mijn neus geirriteerd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.