één geheel

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
Hallo mede forummers,

effe klagen ;-) nee hoor, wil gewoon even iets kwijt. helaas is het moeilijk om aan goed draaihout te komen.
meestal is het hout wat ik gebruik geplakt, en dat zie je met draaien. een mooi effect vind ik dit niet altijd. al die randen.
heeft iemand een tip waaar ik op moet letten om dat te beperken? of misschien anders moet draaiien?

heet mooiste vind ik stukken uit één geheel, waarin het hout mooi tot zijn recht komt. maar o zo moeilijk te verkrijgen, hier in de buurt.
misschien heeft iemand tips om aan zulk hout te komen. helaas is hier alles netjes bijgehouden, lage struikjes, weinig bomen.

ik hoor het wel (een noodkreet van mij) ;) grapje
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
hoi mootje,

ik zie dat je in zuid holland woont, en ik ook. misschien weet ik een paar adresjes voor je maar dan zou ik graag weten waar je precies woont. ik ken namelijk wel een paar adresjes voor hout (ik neem aan dat je nat hout ook goed wint) evt. kan je wat hout hebben als ik een keer een boom omzaag
 
In veel gemeenten worden de kapvergunningen in het plaatselijke suffertje gepubliceerd. Mijn ervaring is dat als je de eigenaren van de te kappen bomen op een nette manier benaderd dat dit een goede bron van hout kan zijn. Veelal weten ze er geen raad mee en geven het veelal gratis weg.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
je kan ook hout krijgen van gemeentes en hoveniers, en van de groenstort. benader gewoon iemand die er werkt en leg uit dat je het kan gebruiken voor je hobby en dan krijg je vaak wat mee. ook kun je complete stammen kopen van haardhoutboeren maar dan kost het je wel een paar tientjes. maar dat valt meestal ook al mee had laatst een stam van 3 meter en 45 cm diameter voor €20.

wel raad ik aan om een goede kettingzaag te kopen, onmisbaar bij het verwerken van nat hout.
 
mijn probleempje over hout krijgen is bijna opgelost:p
morgen eventjes bij de directeur van mijn school binnenwippen
zijn vandaag een stuk of 8 eiken omgelegd met onderaan een doorsneden van bijna een meter!
de lengte van de stammen kun je dus wel raden:ruim 17 meter lang per boom schat ik
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
mooi! ik hoop dat je een geschikte kettingzaag voor het werk hebt... wil je er allemaal schalen van draaien? dan ben je wel even zoet, maar dan heb je wel een flinke voorraad..

helaas woon in niet in de buurt van maastricht anders had ik wel willen helpen. altijd leuk hout zagen
 
ik hoop toch 2-3 stukken van twee meter per stuk te kunnen bemachtigen
ik ga niet voor de dikste want die kan ik gewoon niet verwerken
60 cm is voor mij dik genoeg:p
verder ligt er nog een hoop klein spul van ongeveer 25 cm dik
dat neemt het bedrijf zowieso niet mee en moet de school dus zelf opruimen
daar help ik ze wel even bij:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.