Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Meubelscharnier

Meubelscharnier

Hallo, nog een vraag. Hoe groot moet de ruimte bij A zijn, wanneer je 3 deurtjes op een rij naast elkaar hebt ? Moet natuurlijk wel fatsoenlijk(helemaal) open kunnen. Het frame en deurtjes is 22 mm dik. Volgens mij moeten linker- en rechterdeur volledig opdek zijn en de middelste half opdek ?

Attached files

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Re: Meubelscharnier

Een bekend "probleem". Hoe groot de afstand A (de spleet neem ik aan) moet zijn ligt er hoofdzakelijk aan wat je mooi vind.De scharnieren openen zodanig dat het bij een spleetbreedte van 1mm nog zonder problemen opengaat. Wat betreft het scharniertype heb je gelijk. Links en rechts vol opdek midden halfopdek. Voor het middelste scharnier kan je in principe hetzelfde type gebruiken als de twee buitenste. Halfopdek kan je ook creeren mbv een hogere kruisplaat.
    Het "probleem" waar je hier mee te maken kan krijgen is de breedte van de deuren. Als de tussenruimtes van de kast even groot zijn en de middelste deur is halfopdek dan zal je linkerdeur al groter zijn dan de middelste. In dit soort gevallen is het meestal een beetje schipperen tusen halfopdek en zeg maar 3/4 opdek. Met de instelmogelijkheden van goeie scharnieren is dit meestal geen probleem.

Ed

Ik bedoel inderdaad de ruimte bij A. Alle deurtjes worden even groot.

Eh ik bedoel, de afstand bij A is niet afhankelijk van het type/soort scharnier ?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

De draaibeweging bij deze scharnieren is zodanig dat de deur in geopende toestand altijd minder oversteekt dan in gesloten toestand. Als je in dit geval bv de middelste deur openmaakt dan zal de afstand A groter worden. Het is niet zo dat de middelste deur de linker deur gaat raken als je dat bedoeld.
    Bijgevoegd een pdf file over blum cliptop scharnieren. Op een van de laatste pagina's is te zien hoe de scharnieren openen.

Ed

Attached files cliptop scharnieren.pdf (404.5 KB)

Forum Rechten