Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Herzagen ?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011

Herzagen ?

En vraagje aan de ervaren houtbewerkers,

Wat bedoelt men nu precies als men schrijft “herzagen” of is dat een begrip?
    Ik begrijp uit het filmpje van rickkoorman “herzagen van wenge’ dat het opnieuw dunnere planken zagen is uit een bestaand stuk hout.

Maar bijna al het hout dat men koopt is toch ook gezaagd dan wordt dat toch allemaal ook herzaagt?
    Of is dit een verkeerde veronderstelling?

Re: Herzagen ?

Wanneer je hout zaagt op de boomzaag is het eindresultaat plakken boomstam van een bepaalde dikte.
    Die worden zo te koop aangeboden.
    Een tweede stap in de houtzagerij kan zijn om deze boomschalen te herzagen. Men gaat de boomschalen dan opdelen in vierkante of rechthoekige secties, men krijgt dan balken of planken.

Ga je nu een plank of balk opdelen in nog kleinere secties dan ga je dus ook herzagen, dat kan in een bedrijf, maar thuis dus ook

Dus wanneer men de sectie of doorsnede van een balk of plank gaat wijzigen, dan ben je aan het herzagen, ga je een balk in de lengte doorzagen dan is dat geen herzagen, maar afkorten.

Mvg,

André

En dan heb je nog schulpen. Dat is ook in de lengterichting van de plank, zo maak je een brede plank smaller. Herzagen is een dikke plank dunner maken, veel meer werk dus. Bij een vierkante balk wordt het een beetje twijfelachtig of je aan het schulpen of herzagen bent .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door timmertje
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh
    ga je een balk in de lengte doorzagen dan is dat geen herzagen, maar afkorten.
    denk toch echt dat het andersom is , in de lengte schulpen , in de breedte afkorten .
    Ja, dat is wel wat ik bedoelde, maar blijkbaar wat ongelukkig formuleerde ops:

Mvg,

André

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Herzagen is voor mij het op de kant doorzagen van planken/balken om op deze manier hout te kunnen bookmatchen of spiegelen.

Het filmpje laat inderdaad het herzagen van wenge zien. Uit een balk van 52mm halen we iets van 4 of 5 delen. Deze delen worden de top van een keukenblad.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011

Beste forumleden

Wat word ik weer op mijn wenken bediend, hartelijk dank voor uw uitleg.

Forum Rechten