Heeft iemand ervaring met deze draaibank

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
En dan gaat 't over deze:

http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=5456

Ik heb 4 jaar geleden voor een prikkie een oude HBM 1100 overgenomen.
Dat ding heeft altijd aan mijn verwachtingen voldaan .
Nu begint het lager waar de hoofdas in loopt wat speling te krijgen, en is aan vervanging toe.
Ik ga eerst onderzoeken of ik het lager kan vervangen, maar ga er van uit dat dat niet lukt.
Hier op anticiperend kijk ik wat rond naar een andere draaibank.
Een Killinger, Oneway, of Hager is financieel geen haalbare kaart.
Wel wil ik graag de elektronische variabele snelheid, en het omkeren van de draairichting is ook een pré

Meningen en ervaringen zijn welkom

Peter
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Houtdraaien algemeen: test MIDI draaibank van www.drechselbedarf-schulte.de
Ik verwijs hier even naar omdat deze machine alles heeft wat je wenst. Doe er nog een bedverlenging bij en je bent helemaal klaar voor ongeveer €950,00. Zet hem vast op een goed houten onderstel à la forumlid TUOH of op een oud gietijzeren onderstel van Marktplaats. Of gewoon op de werkbank.
Met deze Chinees van HBM heb ik geen ervaring. Wel met de componenten beitelsteun en tegencenter.
De beitelsteun bestaat uit twee delen en is lastig te positioneren en goed vast te zetten. Geldt ook voor het tegencenter: blijft niet nauwkeurig op zijn plaats.
Bij het werken tussen de centers is dit zeer gevaarlijk, namelijk wanneer je tijdens het draaien niet op tijd merkt dat de inspanning is verslapt, dan kan het werkstuk je om de oren vliegen.
Hoe verleidelijk ook ik zou niet beginnen aan zo'n HBM machine alhoewel je er best enige jaren plezier van kunt hebben.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
vr.gr. Jan Pranger.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Jan, wat heb jij toch tegen de HBM draaibanken, dat leunspaan-verleng-hulpstuk gebruik je alleen als je een schaal draait met de vaste kop gedraaid, in alle andere gevallen laat je hem er tussenuit en zet je de leunspaan direct in de houder en heb je dat probleem met positioneren niet.

(wel mee eens, het flubber onderstel van de MC1100, deze heb ik ook direct vervangen voor een houten model)

groeten,
Patrick
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Patrick ik heb er niets tegen, maar zie de beperkingen. Dat neemt niet weg, dat je ook op zo'n machine jaren lang plezier kunt hebben. Ik heb ze in Duitsland wel gezien bij iemand die naderhand betere lagers en een zwaardere motor met toerenregeling had ingebouwd. De twee mogelijkheden van de beitelsteun ken ik. Bij mij bleven die onderdelen tijdens het draaien niet rotsvast zitten. En die vario van mij had stofproblemen evenals de schakelaar. Of is het bij mij te stoffig? :D :D
Nogmaals voor de prijs kwaliteit verhouding hoef het niet te laten.
vr.gr. Jan Pranger.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Jan,

Het leunspaan euvel ken ik. De standaard constructie is verre van stabiel, dus heb ik toen ik het bankje kocht al heel snel m'n eigen leunspanen gemaakt. Met het tegencenter ben ik nog geen problemen tegengekomen. Jouw stofprobleem was misschien exemplarisch, ik heb er geen last van. Wél maak ik 1-2 keer per jaar de boel schoon.

Verder vind ik het wat moeilijk om onderscheid te maken tussen de diverse merken en kwaliteiten. De bank waaraan ik refereerde in m'n eerste posting is b.v. ook te koop onder het merk Scheppach. Optisch de zelfde bank, ander kleurtje, iets duurder. Als je even verder zoekt is de bank (en niet alleen dit model) in diverse kleuren met diverse merken erop te koop. De prijs loopt dan een beetje gelijk op met de naamsbekendheid van het merk. Ik ben in de loop der jaren zeer wantrouwend geworden t.a.v. "gerenommeerde merken" en de kwaliteit van de producten die ze leveren. Kijk maar naar Bosch.

Je hint naar het bankje van Schulte was wel een goede, 'k had 't ding niet goed bekeken, en ook jouw ervaringsverslag niet gelezen.
't Lijkt op 't eerste gezicht wel een optie, maar het nadeel vind ik dat de vaste kop niet draai-/verplaatsbaar is, (Zo op het eerste gezicht.) Schulte staat bij mij zéér hoog in aanzien, 'k heb er de afgelopen jaren veel gekocht en hun service is van ongekende kwaliteit.

Voorlopig kijk ik eerst of ik de lagers van de huidige bank kan vervangen. Hij is me tot dusver goed bevallen. Natuurlijk is 't een ding met een gebruiksaanwijzing, en ik moet op bepaalde dingen letten waarbij je bij een professionele bank niet naar om hoeft te kijken.

Misschien kom ik (als je het goed vind) een keer naar Lemmer, da's voor mij niet zo ver weg.

Groet
Peter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.