Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 11 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 107

Re: 15' Ski Tow Runabout by Geertjun

bedankt voor jullie reacties!

Ik zal polyservice eens vragen of ze ook een handleiding voor mij hebben, klink heel handig!
    Heb al wel het hele praktijkhandboek Kunststoffen voor de 2e maal uitgelezen.

En uiteraard jij ook veel succes met het bouwen van je boot Bas!
    Ik kijk nu al uit naar een (foto)update in je eigen topic 8-)

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012

Het meeste is wel gezegd. Een kleine aanvulling:

-Plamuren met 2k epoxy-plamuur
    -Schuren k120 (alleen het plamuur)
    -Stofvrij/vetvrij maken
    -Epoxy primer aanbrengen met roller niet nodig
    -Epoxy aanbrengen met roller (weggooiroller van polyservice)
    -Glasmat aanbrengen en (met dezelfde roller) verzadigen met Epoxy
    -Schuren niet nodig
    -meteen 2e Glasmat aanbrengen in Epoxy, en meteen narollen met ontluchtingsroller
    -Schuren (om dit schuren te voorkomen kan je peelply over het natte doen)
    -Epoxy aanbrengen niet nodig
    -2 a 3 lagen dd blanke lak (tussendoor schuren met steeds fijner schuurpapier)
    -Antifouling laag aanbrengen (is 1 keer voldoende? en kan dit gewoon over de dd blanke lak?)

Ik miste de functie doorhalen Volgens mij hou je wel erg van schuren :?:
    Wat bedoel je met de 2e laag glasmat haaks aanbrengen? Als de vezels in alle richtingen lopen heb je geen haaks toch? Bij glasmat is het heel makkelijk om overlappen aan te brengen, door de mat op maat te scheuren. Waar je het scheurt wordt het dunner, en wordt de overlap dus niet dikker.

Nou weet ik niet helemaal precies hoe Glen L zijn ontwerpen berekent, maar bij mijn Bateau ontwerp zijn de overlappen van het glasweefsel een zeer gewenst onderdeel van de constructie. Deze overlappingen vallen allemaal op de randen en je moet ze ook zeker niet wegschuren, maar wegplamuren. Dat hoeft niet zo veel werk te zijn als je netjes lamineert, in de meeste laminaten zit te veel hars. Een redelijk ideale verhouding is 50% glas 50% hars (gewicht!) maar dat is hard werken en lever een mooi droog laminaat op. Meestal zit je met de hand lamineren in de buurt van de 60% hars. Hoe beter de glas/hars verhouding, des te sterker en goedkoper is het laminaat; epoxy is niet goedkoop. Gebruikt de roller voor het aanbrengen van de hars en het bevochtigen van het glas en gebruikt dan een grote kunststof spatel om de hars goed te verdelen, te ontluchten en om de overtollige hars uit het laminaat te strijken. Soms heb je een tweede spatel nodig om het laminaat op zijn plaats te houden. Leer een beetje spelen met de druk van de spatel om het laminaat niet te vervormen en toch de hars er uit te persen.
    Als het laminaat alleen bedoeld is om het hout te beschermen, kun je het glas wel stotend leggen, maar als het als echt composiet bedoeld is , met je overlappen, ander heb je een serieus risico op breuk. Een glas/harslaag met 450 gr glasmat is ongeveer 1 mm dik.
    Als je meerder glasmatlagen aan moet brengen, doe dat zoveel mogelijk in 1 keer; de 2e laag gebruikt dan zo 20% minder hars en dan levert dus een sterker laminaat op.

Maar waar ik eigenlijk mee had moeten beginnen: wat wordt dat een mooie boot! En je bouwt ook erg netjes, we krijgen dit jaar een aantal tewaterlatingen zo te zien!!

jaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel
    Wat bedoel je met de 2e laag glasmat haaks aanbrengen? Als de vezels in alle richtingen lopen heb je geen haaks toch? Bij glasmat is het heel makkelijk om overlappen aan te brengen, door de mat op maat te scheuren. Waar je het scheurt wordt het dunner, en wordt de overlap dus niet dikker.
    Om vergissing te voorkomen, ik ben van plan om met glasweefsel te werken en niet met glasmatjes. (Glasweefsels hebben in vergelijking met glasmat een hogere treksterkte. Bij vierkantweefsel gaat iedere inslagdraad over en onder de volgende kettingdraad door. Hierdoor ontstaat een schuifvast weefsel, maar het is bij vormen die in meer richtingen zijn gekromd, moeilijker aan te brengen.)

Ik bedoel dus eigenlijk dat ik de stroken glasweefsel tegen elkaar leg en dan weer overlap met een 2e laag die dan de naad afdekt van de eerste laag.

En nee, ik ben geen liefhebber van schuren.. het werken met epoxy is voor mij de eerste keer.
    Maar bovendien bedankt voor je reactie Bijtel!

@ Jaap:
    Bedankt voor de info/tips en uiteraard voor de complimenten!

Vandaag een trailer gekocht voor de boot, het was een hele mooie aanbieding.. kon ik 'm zelf niet voor maken!

De boot is inmiddels aan de binnenkant voorzien van een injecteer en epoxy filet's
    Verder zijn er opstapjes op de spiegel aan de achterkant van de boot gemonteerd, de stootrand/opstapje volgens tekening valt niet in mijn smaak, en vind dit een beetje een breuk in de vloeiende vormgeving van de boot, er zijn wel andere alternatieven om de boot te beschermen tegen een steiger/andere boot

Attached files

Weet iemand van jullie waar ik ergens beslag (onder andere zoals op de foto hieronder) kan krijgen voor de boot? al behoorlijk wat online verkoopsites afgestruind, maar met weinig succes.
    De botenbouwers onder ons weten vast wel een leuk adresje waar ze zoiets verkopen of op maat maken..

Alvast bedankt!

Attached files

Als je je een tijdje wil verlekkeren aan allerlei verschillende modellen dan deze in California of wat dichter bij in de UK.

Maar waarom maak je het niet van hout, de kunst is dan wel om het sierlijk te houden en er geen boerenhekwerk van de maken, maar ook de grote namen van weleer maakten hele mooie ramen in hout.

jaap

Jaap, hebben ze jou wel eens gezegd dat je geweldig bent?... dan zeg ik het nu in ieder geval!
    Dat is precies wat ik zocht, wel prijzig trouwens. (maar ik ben inmiddels toch al over het budget van wat ik in gedachten had)
    Ik vind het juist wel mooi dat er een beetje chroom/rvs aan een een klassieke boot zit, mist het niet te overdreven is uiteraard.

Bedankt! Gr Geert,

Geert,

Probeer De Geus Jachtbouw in Breda eens, die kunnen dat vast wel leveren.

Ze hebben ook mooie RVS stootlijsten voor op je boot :mrgreen:

Bedankt voor je tip Stefan! 8-)

Inmiddels iets verder verdiept in de windshields.. en toch wel iets heel moois tegen gekomen!

Alleen nog spelen met de verhoudingen, en dan is‘t helemaal zo gek nog niet.

Verder ben ik druk met schuren, schuren en nog eens schuren... pfff wat een werk zeg! maar de 2 lagen matten in epoxy liggen er op/in! Na het schuren wil ik nog 1 keer een laag epoxy aanbrengen voor de zekerheid. Daarna het onderwatergedeelte aanbrengen.

Attached files

Forum Rechten