15' Ski Tow Runabout by Geertjun

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Na wat inspiratie opgedaan op dit forum, heb ik besloten om een boot te gaan bouwen, en wel dezelfde die bas r aan het bouwen is.
Het gaat mij nu vooral om het bouwen zelf, hoewel ik wel graag in de vakantie achter een boot hang op een paar latten!

Maargoed jullie willen toch foto's zien... ;)




















Wordt vervolgd...

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Nou, het gaat vlot in de scheepsbouw :D Het ene nieuwbouwproject na het andere. Het is een uitdagende klus waar je veel plezier, maar soms ook wat hoofdpijn ;) van gaat krijgen.

De Fundering, oftewel de bouwstoel, ziet er alvast heel degelijk uit. Of zoals men weleens pleegt te zeggen, "een goede voorbereiding is het halve werk" Dat komt wel goed dus.

Succes met de bouw,

André
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Geertjun Ik wens je succes met de bouw,je hebt er een kleine nette ruimte voor, en
goed gereedschap zie ik.
Gr.placebo
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Bedankt voor jullie reacties! :cool:

Inmiddels alle onderdelen op 25mm Triplex getekend, en en begin gemaakt met het uitzagen en monteren van de delen. Alles wordt dmv een decopeerzaag uitgezaagd, en met een blokschaaf netjes tot aan de lijn geschaafd.
Alles is aan elkaar gelijmt met bruislijm en gefixed met rvs schroeven.
De ruimte die ik tot beschikking heb is heel minimaal, maar ik kan er helaas niet meer van maken! het is in ieder geval wel een leuke uitdaging..









tot snel... ;)

Attached files
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Nou Geert, daar zit zo te zien een prima tempo in net als bij je grote inspirator...

Ik zie komende zomer de aankondiging voor de woorworking waterski trials wel tegemoet... man tegen man ... boot tegen boot...

Gaat dat een beetje multiplex op maat schaven?
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
@scheppie: ja mits je vlijmscherp gereedschap hebt gaat het net zo makkelijk als massief hout.. alleen wordt het staal van de schaaf of beitel wel sneller stomp. :)

Inmiddels al weer wat vorderingen gemaakt, gaat best lekker zo..







Wordt vervolgd.

Attached files
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Wat mij opvalt is dat de wat ervaren botenbouwers vooral woorden als hoofdpijn en sterkte gebruiken :lol: .

Maar ik moet zeggen, de topics hier werken inspirerend. Ooit komt er hier ook iets wat kan varen :) .

Ben benieuwd naar het eindresultaat!
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Ik denk dat het komt doordat als je meerdere boten hebt gemaakt je een patroon gaat herkennen.

Bij mij is het altijd. In het begin heel veel plezier in het bouwen. Tot het moment dat grofweg de boot waterdicht is en de eerste matjes erop liggen. Daarna komt een moment waar je jezelf erg moet aanzetten om iets te gaan doen. Bijv. een aantal dagen glasweefsel schuren. En dan komt de afwerking waarbij ik altijd weer veel plezier beleef.

Tussendoor heb je soms ook van die dieptepunten als iets tegenzit.

Bij een groot project als dit zul je altijd momenten hebben dat het even niet lekker gaat. Daarom wens ik altijd sterkte toe. Maar nog belangrijker: plezier. Want dat is toch wat bij mij altijd overheerst.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Toevallig dat ik dit topic zie.

Erg gaaf project dit, daar zullen wel de nodige avondjes in gaan zitten. :)

De multiplex platen komen bij Waanders vandaan? (daar zag ik laatst wel die dikte liggen) :lol:

Groeten een plaatsgenoot. :D
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Bedankt voor de reacties, altijd leuk! :D

En weer een fotoupdate! gaat best lekker zo, al zeg ik het zelf.. ;)
Echt fantastisch om te doen.. ik heb tot nu toe dan gelukkig ook nog geen tegenslagen gehad, en hoop ze ook niet tegen te komen. 'k heb inmiddels alle spullen in huis om de boot geheel in de epoxy te zetten.. leverancier is Poly-service, van plamuur tot anti fouling













wordt wederom vervolgd.. :D

Attached files
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
MarcoZ zei:
De multiplex platen komen bij Waanders vandaan?

Hey plaatsgenoot! :D Nee, de platen komen niet bij Waanders vandaan, heb daar slechte ervaring met service en kwaliteit. Ik ga meestal voor hout richting de Arnhemse fijnhouthandel!
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Geertjun,

Wow, je gaat echt als een speer!
Ik zal snel weer eens gaan beginnen voordat je mij nog inhaalt.
Ziet er erg goed uit allemaal.
Wat voor plaat heb je gebuikt voor de zijkanten?
Heb je al een idee hoe hij er straks uit gaat zien?, Mahonie, of helemaal schilderen.
Ook ik heb goede ervaringen met poly-service.
Succes met de verdere bouw, misschien komen we elkaar nog eens tegen op het water.

Mvg Bas R
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Hey Bas,

Ben jij inmiddels al wat verder gekomen, of nog steeds andere dingen tussendoor? ik laat voorlopig even alles links liggen, vandaar dat het ook vrij snel gaat denk ik.. :D
Ik heb een mahonie 6mm Garantieplex plaatjes van bruynzeel... onderwater gedeelde is van 6mm okoume garantieplex, Het buigen ging prima! niks nat hoeven maken om het beter te kunnen buigen of iets dergelijks!

De bedoeling is dat er een blanke lak overgaat, dus geen geschilderde boot. Hoe ik het precies verder wil, weet ik nog niet.. ik heb in ieder geval al wel zwarte antifouling in huis, dus het onderwater gedeelte wordt zwart!
Het zal het wel iets met Mahonierood, zwart en gebroken wit worden, aangezien ik de bankjes wil laten bekleden met gebroken wit leer, met een mohonie kleur stiksel of zoiets. Maar zover is het nog lang niet!
Wie weet! :D Al enig idee wat je er achter hangt straks? ik denk zelf aan een 60 pk Mercury!


Vraagje: Hoe zit het met de volgorde van het aanbrengen van epoxy?

-Plamuren met 2k plamuur
-Schuren k120
-Stofvrij/vetvrij maken
-Epoxy primer aanbrengen met roller
-Epoxy aanbrengen met roller (als de primer nog plakkerig aanvoelt?)
-Glasmat aanbrengen en (met speciale roller) verzadigen met Epoxy en na rollen met ontluchtingsroller (in de nog natte 1e laag Epoxy?)
-Schuren
-2e Glasmat haaks over de eerste Glasmat aanbrengen in Epoxy
-Schuren
-Epoxy aanbrengen
-Schuren
-2 a 3 lagen dd blanke lak (tussendoor schuren met steeds fijner schuurpapier)
-Antifouling laag aanbrengen (is 1 keer voldoende? en kan dit gewoon over de dd blanke lak?)

Dus kortom, kan ik de glasmat gewoon op het *droge* hout leggen en dan met epoxy er overheen? of moet ik het in de natte epoxy leggen, en er vervolgens nog een keer een laag overheen rollen?

Op- en/of aanmerkingen zijn van harte welkom! :cool:
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Geert,

Je kan direkt op het hout lamineren, hout wel eerst goed ontvetten met Aceton, dat trekt echt goed vocht uit het hout, dan kun je epoxy met een roller aanbrengen, dan gelijk de glasmat erin leggen en goed inrollen met epoxy, matje moet echt doorweekt zijn dus doorzichtig, mag geen witte stukjes meer zien, en goed lucht eruit halen, kun je bijvoorbeeld met een kwast met epoxy tamponeren.

Lamineren is vaak het handigst als je nat in nat werkt dus als het wat plakkerig is kan je weer een laag aanbrengen, scheelt je een hoop schuur werk.

Glasvezel kan ook gewoon over plamuur etc, van te voren eerst altijd opschuren en ontvetten met aceton.

Gr Stefan
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hey Geertjun,

Ik wil vanaf komend weekend weer aan de boot gaan beginnen.
Afgelopen maanden thuis bezig geweest met een verbouwing, oa. een opberg/speelmeubel voor de kinderen gemaakt (zie elders dit forum).
Kwam eigenlijk wel goed uit want in de garage was het te koud om aan de boot te werken.

Al enig idee wat je er achter hangt straks? ik denk zelf aan een 60 pk Mercury!

Ik heb gisteren toevallig een motor aangeschaft.
Na lang zoeken heb ik een geschikte motor gevonden, enige nadeel was dat het natuurlijk niet om de hoek was.
We zijn gisteren morgen vroeg eerst naar Franeker gereden om daar een trailer op te halen, daarna zijn we door gereden naar Akkrum voor een 40pk Mercury blauwband.
Alles bij elkaar goed voor 500km maar het was de moeite.
Ik moet zeggen dat de motor groot en zwaar is, we kregen hem met moeite in een bestelauto.

Vraagje: Hoe zit het met de volgorde van het aanbrengen van epoxy?

Je volgorde klopt wel.
Ook ik had mijn epoxy van Polyservice.
Bij de levering zat een handleiding met o.a.. de droogtijden.
na wat rekenwerk kwam ik erachter dat wanneer je de injector aanbrengt en de epoxy rekening houdend met de droogtijden tussendoor je een behoorlijk lange dag voor de boeg hebt.
Ik heb er daarom voor gekozen om op een avond de injector aan te brengen en deze te laten drogen.
Vervolgens heb ik hem geschuurd (1 uurtje werk) en op een zaterdag morgen begonnen met de epoxy.
Hierdoor heb je wat meer tijd om alles goed aan te brengen.
Het is mij wel erg tegengevallen om het glasweefseldoek overal netjes tegen elkaar te krijgen.
Leg je ze over elkaar dan krijg je een bult welke je later weg moet schuren.
Leg je ze van elkaar dan krijg je een gleuf.

Dus kortom, kan ik de glasmat gewoon op het *droge* hout leggen en dan met epoxy er overheen? of moet ik het in de natte epoxy leggen, en er vervolgens nog een keer een laag overheen rollen?

Persoonlijk vond ik het het makkelijkste om eerst op een gedeelte epoxy aan te brengen, daar het doek in te plakken en er vervolgens nog 1 maal epoxy over te zetten.
Nadat alles droog was hebben we de volledig boot geschuurd met korrel 40 en alles na geschuurd met korrel 120.
Hierna heb ik er alleen nog een laag epoxy over gezet.
Volgens Polyservice was een laag glasweefsel voldoende.

-2 a 3 lagen dd blanke lak (tussendoor schuren met steeds fijner schuurpapier)
-Antifouling laag aanbrengen (is 1 keer voldoende? en kan dit gewoon over de dd blanke lak?)

Ik heb eerst, wanneer de boot nog ondersteboven lag de volledige buitenkant zoals hierboven beschreven in de epoxy gezet.
Daarna heb ik op het onderwatergedeelte de Interimcoat aangebracht.(grondverf waarover de anti-fouling komt)

Ik ga nu eerst de bovenkant afwerken (hout + epoxy) en daarna wil ik in de volledige boot 3x in de dd-lak spuiten (m.u.v. het onderwater gedeelte).
Volgens mij wordt er geadviseerd om 3 lagen antifouling aan te brengen.
Ook is mij verteld dat de antifouling maximaal 3 maanden, voor het te water laten, mag worden aangebracht. (aangezien jij de boot in 2 maanden maakt is dit geen probleem ;) :D )
Waar anti-fouling komt hoeft/mag geen DD-lak worden aangebracht.


Dit zijn mijn ervaringen.
Ongetwijfeld zullen er op het forum ook leden zijn welke andere ervaringen hebben.

Succes met de verdere bouw!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.