Slijpmachine

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Heren van de houtdraaierij,
Ik ben op zoek naar een nieuwe slijpmachine.Ook weet ik wel dat die langzaamdraaier van Creusen een mooi product is, maar die kost dan ook wel een paar centjes. En in deze tijd is dat toch wel veel geld.
Wat gebruiken jullie allemaal voor slijpmachines en hulpstukken om de draaibeitels en gutsen scherp te maken en te houden?
Alle suggesties voor een betaalbare optie zijn welkom.
Pieter
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bench grinder van de Gamma (Kinzo) met een breed aluminium oxide wiel en een hardvilten schijf (waar het carborundum wiel zat). Merkloze beitelsteun van Baptist (Veritas-kloon). Oneway Vari-grind met eigenbouw steun.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik heb me direct het slijpen van gutsen, platte beitel en afsteekbeitel uit de hand aangeleerd tijdens mijn houtdraailessen bij Christiaan Jörg in Utrecht: www.christiaanjorg.nl Dus zonder dure hulpstukken, die je per beitel moet instellen. Zo kan ik tijdens het draaien vlot even de beitel (aan)scherpen. Wel heb ik de beitelsteun in een bepaalde hoek gezet, waardoor ik uit kan gaan van een vaste slijphoek als uitgangspunt. Daarna met de beitel 8jes draaien. D.w.z. de figuur/beweging van cijfer acht met de beitel over de steen "tekenen" van boven naar beneden en weer terug, waarbij je steeds de beitel (guts) kantelt. Voor fingernailgeslepen beitels ga je hoger op de steen om een meer puntige vouw te krijgen. Op mijn langzame creusen (1450 O/m) heb ik een korrel 80 en korrel 100 steen. Een eventuele braam slijp ik er ook niet af, want die verdwijnt ook zodra je het hout raakt.
vr.gr. Jan Pranger.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik heb een merkloze slijper. Gutsen en beitels slijp ik redelijk goed.... denk ik. Fingernails, heb ik moeite mee. Ik zit er aan te denken om zelf een slijphulp te maken.
Ik ontbraam de gutsen met een stukje wp schuurpapier. draaibeitels wet ik toch maar. Hoewel draaiers daar heel verschillend over denken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Klassieke gutsen slijp ik uit de hand (dwz op een beitelsteun), net als vlakke beitels (hoewel ovale vlakke beitels wel een 'probleem' zijn). Schalengutsen en andere gutsen met 'swept-back' wangen (ook bekend als "Irish grind" of "Ellsworth grind") doe ik toch liever met mijn Vari-grind.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.