Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Slijpmachine

Slijpmachine

Heren van de houtdraaierij,
    Ik ben op zoek naar een nieuwe slijpmachine.Ook weet ik wel dat die langzaamdraaier van Creusen een mooi product is, maar die kost dan ook wel een paar centjes. En in deze tijd is dat toch wel veel geld.
    Wat gebruiken jullie allemaal voor slijpmachines en hulpstukken om de draaibeitels en gutsen scherp te maken en te houden?
    Alle suggesties voor een betaalbare optie zijn welkom.
    Pieter

Re: Slijpmachine

Bench grinder van de Gamma (Kinzo) met een breed aluminium oxide wiel en een hardvilten schijf (waar het carborundum wiel zat). Merkloze beitelsteun van Baptist (Veritas-kloon). Oneway Vari-grind met eigenbouw steun.

Ik heb me direct het slijpen van gutsen, platte beitel en afsteekbeitel uit de hand aangeleerd tijdens mijn houtdraailessen bij Christiaan Jörg in Utrecht: www.christiaanjorg.nl Dus zonder dure hulpstukken, die je per beitel moet instellen. Zo kan ik tijdens het draaien vlot even de beitel (aan)scherpen. Wel heb ik de beitelsteun in een bepaalde hoek gezet, waardoor ik uit kan gaan van een vaste slijphoek als uitgangspunt. Daarna met de beitel 8jes draaien. D.w.z. de figuur/beweging van cijfer acht met de beitel over de steen "tekenen" van boven naar beneden en weer terug, waarbij je steeds de beitel (guts) kantelt. Voor fingernailgeslepen beitels ga je hoger op de steen om een meer puntige vouw te krijgen. Op mijn langzame creusen (1450 O/m) heb ik een korrel 80 en korrel 100 steen. Een eventuele braam slijp ik er ook niet af, want die verdwijnt ook zodra je het hout raakt.
    vr.gr. Jan Pranger.

Ik heb een merkloze slijper. Gutsen en beitels slijp ik redelijk goed.... denk ik. Fingernails, heb ik moeite mee. Ik zit er aan te denken om zelf een slijphulp te maken.
    Ik ontbraam de gutsen met een stukje wp schuurpapier. draaibeitels wet ik toch maar. Hoewel draaiers daar heel verschillend over denken.

Klassieke gutsen slijp ik uit de hand (dwz op een beitelsteun), net als vlakke beitels (hoewel ovale vlakke beitels wel een 'probleem' zijn). Schalengutsen en andere gutsen met 'swept-back' wangen (ook bekend als "Irish grind" of "Ellsworth grind") doe ik toch liever met mijn Vari-grind.

Forum Rechten