Stanley No. 5, type 11

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Dag allemaal,

Van de week de bezitter geworden van een "nieuwe" oude schaaf: een Stanley no. 5. Deze ontbrak nog in mijn reeksje als startende houtbewerker. Voorlopig is met een no. 4 en een no. 7 het setje even compleet.

Volgens de type study is het een type 11 uit de periode 1910-1918. Dit is onder andere te zien aan de drie patent data in de zool van de schaaf, een lage knop op de voorkant en een klein stelwiel. Zo zijn er nog wat meer kenmerken waarmee je een oude Stanley schaaf kunt dateren. De type 11 lijkt een schaaf te zijn waarin Stanley het goede van voorgaande types heeft kunnen samenbrengen. Alhoewel daar de meningen op het net over verdeeld zijn. Echter zijn de meesten het er wel over eens dat een oude Stanley kwalitatief veel beter is dan een Stanley van nu.

meer info voor wie hierin geïnteresseerd is:
http://hyperkitten.com/tools/stanley_be ... _study.php
en met foto's:
https://home.comcast.net/~stanleyplanes ... typing.htm








Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mooi! Die oude Amerikaanse zijn toch wel iets bijzonders, op de een of andere manier veel klassieker dan de UK modellen die je hier meestal ziet. Dit exemplaar is dan ook nog eens heel netjes. Ik heb een #7 uit diezelfde tijd en dat is ook zo'n mooi ding (hoewel minder netjes dan de jouwe). De beitel van mijn schaaf is ook van hele goede kwaliteit en ik heb dan ook niet de behoefte gevoelt om die te gaan vervangen.

Je zit daar in de US natuurlijk als een kat op het spek gebonden, dus ik zie de groei van je verzameling met vertrouwen tegemoet.
 

WR1944

Oud hout
Seek zei:
Je zit daar in de US natuurlijk als een kat op het spek gebonden, dus ik zie de groei van je verzameling met vertrouwen tegemoet.

Ik weet niet voor wie die opmerking bedoeld is maar mocht dit op mij slaan dan moet ik je toch teleurstellen. Ik ben hier ook op zoek naar oud handgereedschap maar dat valt knap tegen. Er zijn hier in de buurt wat zaken in antiek en collectibles maar dat is puur schroot met vermolmd hout. En als het dan ergens op lijkt vragen ze de hoofdprijs. En ook op de garage en yard sales valt weinig te scoren. Dat is meestal of volkomen afgeragd of goedkope rommel. En op Craig's List valt het ook knap tegen. Maar ik blijf op het vinkentouw zitten.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je kent de oldtools mailinglist? Daar zou je eens lid kunnen worden, je voorstellen en dan vragen naar de betere adressen uit de buurt. Ik heb ooit een 5 1/2 uit Engeland laten overkomen.

Verder stoort de golvende ondergrond bij de 1e foto, het lijkt met of de schaafzool golvend is, wat toch hopelijk niet het geval is....
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Deze schaaf heb ik bij Ducotools vandaan voor 5 tientjes. Leek mij een goede prijs, ze hebben wekelijks nieuwe aanwinsten.

De fotos heb ik in 10 minuten hier in de huiskamer gemaakt met een velletje wit papier op een stoel dus niet perfect recht etc ;)

Er zijn nog een paar leuke lists met goed spul, maar allemaal buiten Nederland dus dan zijn de verzendkosten vaak weer zo hoog.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Kijk ook eens op woodnet.net forums op hun marktplaats. Daar is veel aanbod maar voor ons zijn de transportkosten veel te hoog.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ooep, ik zie nu pas dat jij de schaaf gekocht had en niet WR. Dat had ik even door elkaar gehaald.
 

WR1944

Oud hout
De meeste sites richten zich meer op verzamelaars dan op gebruikers van de gereedschappen. En ze weten ook aardige prijzen te rekenen. Een paar jaar terug kocht ik een Stanley mini router plane 271 (?) voor ongeveer EUR 40. Op een van de sites staat die met een verweerde doos voor $ 98. Ik kijk hier wel bij de garage- en yard sales en snuffel nu en dan op Craig's List.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo WR
Ik zie veel schaven op EBAY in Amerika, voor ons zijn de verzendkosten het probleem maar anders wist ik het wel. Is het waar dat er veel betaald word voor de houten profielschaafjes ??

Een beetje of topic sorry
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Jurriaan zei:
....

Verder stoort de golvende ondergrond bij de 1e foto, het lijkt met of de schaafzool golvend is, wat toch hopelijk niet het geval is....

Welke golvende ondergrond? ;)
Lang leve Photoshop :)
 

WR1944

Oud hout
armadaman zei:
Hallo WR
Is het waar dat er veel betaald word voor de houten profielschaafjes ??

Ik heb geen idee. Ik ben niet zo prijsbewust. Als ik iets koop is voor mijn gevoel de prijs in orde en verdwijnt de prijs geleidelijk uit m'n geheugen. Ik snuffel rond, niet fanatiek, naar stalen schaven en let dus niet op op de houten varianten. Maar als je Craig's List of E-Bay doorwandelt kom je er vanzelf achter. De Euro doet zo'n 1,3 dollar maar met de perikelen in economisch Europa schommelt dit nog al.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.