Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Stanley No. 5, type 11

Dag allemaal,

Van de week de bezitter geworden van een "nieuwe" oude schaaf: een Stanley no. 5. Deze ontbrak nog in mijn reeksje als startende houtbewerker. Voorlopig is met een no. 4 en een no. 7 het setje even compleet.

Volgens de type study is het een type 11 uit de periode 1910-1918. Dit is onder andere te zien aan de drie patent data in de zool van de schaaf, een lage knop op de voorkant en een klein stelwiel. Zo zijn er nog wat meer kenmerken waarmee je een oude Stanley schaaf kunt dateren. De type 11 lijkt een schaaf te zijn waarin Stanley het goede van voorgaande types heeft kunnen samenbrengen. Alhoewel daar de meningen op het net over verdeeld zijn. Echter zijn de meesten het er wel over eens dat een oude Stanley kwalitatief veel beter is dan een Stanley van nu.

meer info voor wie hierin geïnteresseerd is:
    http://hyperkitten.com/tools/stanley_be ... _study.php
    en met foto's:
    https://home.comcast.net/~stanleyplanes ... typing.htm

Attached files

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: nieuwe aanwinst: Stanley No. 5, type 11

mooie schaaf !!! ik heb een nr 4 uit die serie!!

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Re: nieuwe aanwinst: Stanley No. 5, type 11

Ook mooi gefotografeerd. Dit kan zo een tijdschrift in.

Re: Stanley No. 5, type 11

Mooi! Die oude Amerikaanse zijn toch wel iets bijzonders, op de een of andere manier veel klassieker dan de UK modellen die je hier meestal ziet. Dit exemplaar is dan ook nog eens heel netjes. Ik heb een #7 uit diezelfde tijd en dat is ook zo'n mooi ding (hoewel minder netjes dan de jouwe). De beitel van mijn schaaf is ook van hele goede kwaliteit en ik heb dan ook niet de behoefte gevoelt om die te gaan vervangen.

Je zit daar in de US natuurlijk als een kat op het spek gebonden, dus ik zie de groei van je verzameling met vertrouwen tegemoet.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek
    Je zit daar in de US natuurlijk als een kat op het spek gebonden, dus ik zie de groei van je verzameling met vertrouwen tegemoet.
    Ik weet niet voor wie die opmerking bedoeld is maar mocht dit op mij slaan dan moet ik je toch teleurstellen. Ik ben hier ook op zoek naar oud handgereedschap maar dat valt knap tegen. Er zijn hier in de buurt wat zaken in antiek en collectibles maar dat is puur schroot met vermolmd hout. En als het dan ergens op lijkt vragen ze de hoofdprijs. En ook op de garage en yard sales valt weinig te scoren. Dat is meestal of volkomen afgeragd of goedkope rommel. En op Craig's List valt het ook knap tegen. Maar ik blijf op het vinkentouw zitten.

Je kent de oldtools mailinglist? Daar zou je eens lid kunnen worden, je voorstellen en dan vragen naar de betere adressen uit de buurt. Ik heb ooit een 5 1/2 uit Engeland laten overkomen.

Verder stoort de golvende ondergrond bij de 1e foto, het lijkt met of de schaafzool golvend is, wat toch hopelijk niet het geval is....

Deze schaaf heb ik bij Ducotools vandaan voor 5 tientjes. Leek mij een goede prijs, ze hebben wekelijks nieuwe aanwinsten.

De fotos heb ik in 10 minuten hier in de huiskamer gemaakt met een velletje wit papier op een stoel dus niet perfect recht etc

Er zijn nog een paar leuke lists met goed spul, maar allemaal buiten Nederland dus dan zijn de verzendkosten vaak weer zo hoog.

Kijk ook eens op woodnet.net forums op hun marktplaats. Daar is veel aanbod maar voor ons zijn de transportkosten veel te hoog.

Bedankt!

Hier nog twee goeie lists met regelmatig veel nieuw oud spul!

http://www.thebestthings.com/stanley.htm

http://www.oldtools.co.uk/tools/Woodworking_Plane.html

Ooep, ik zie nu pas dat jij de schaaf gekocht had en niet WR. Dat had ik even door elkaar gehaald.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten