schaaf in olie / vet of niets?

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Hallo allemaal,

Als jullie je schaven een tijdje niet gebruiken, gebruiken jullie dan ook vet of olie om de schaven en de beitel en keerbeitel te beschermen tegen roesten?

Wat gebruiken jullie voor olie of vet? Of gebruiken jullie niets?

Alvast bedankt voor de tips.

Vincent
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Aan het eind van de dag haal ik er een doekje met camellia-olie overheen. In sommige (weers)omstandigheden kan ik binnen een dag al roest hebben op bloot staal in mijn werkplaats.

Arthur
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Vincent,

Ik gebruik japanse camillia olie voor gereedschap van de Baptist. Met dit kleine flesje doe ik al een jaar of 4, en meer dan de helft heb ik nog over. Dat er bij betrekkend is de prijs ineens al niet meer zo hoog.

Groet Jos
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Bedankt voor de snelle antwoorden.

Hebben jullie toevallig ook tips om het dof geworden zwarte lak van de zool van een schaaf weer glimmend te krijgen. Met terpentine wordt de lak volgens mij dof, en een gewone doek er overheen halen is net niet krachtig genoeg.

Bedankt
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik heb ook een potje protectool en camellia olie. Ik gebruik de olie niet alleen als ik de schaven wegzet, maar ook als smering tijdens het schaven. Ik heb daarvoor een blok hout gepakt, een beetje vorm gegeven en daarop een stuk vloerbedekking geplakt. Op de bedekking spuit ik geregeld wat van die olie en haal mijn schaven daar overheen. Werkt makkelijk en snel en zorgt voor bliljvende controle tijdens het schaven.

En ik zal eerlijk zijn. Het is niet mijn eigen idee, maar die van Jim Tolpin :) Ik ben beter in het kopieren van ideeen dan ze zelf verzinnen haha.
 

Bobbie

Actieve deelnemer
25 aug 2011
72
0
Amstelveen
Mijn beitels worden in een doek met vakken ingerold en gezamenlijk met de schaven, aan de einde van de dag, veilig in een afgesloten gereedschapskist gedaan, af en toe WD40.
Tevens staat er in de schuur een kacheltje te snorren om het vocht er uit te houden.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik gebruik zelf voor gereedschappen die ik langeretijd niet gebruikt een eigengemaakt middeltje.
twee delen vasseline verdund met één of twee deelen naaimachineolie.
Door de jaren heen maak ik het eigelijk steeds dunner.
Ik meng dit meestal met een kleine ronde verfkwast in een klein groentepotje met schroefdeksel.
Ik breng dit op het gereedschap met de zelfde ronde verfkwast, van ongeveer 1 cm.
Vervolgens wikkel ik het gereedschap in een katoenenlap.

Als je het gereedschap weer gaat gebruiken natuurlijk wel goed verwijderen.
Het grootste deel kun je er van afvegen, en eventueel nawrijven met een lapje waar wat wd40 onvetter op zit. En na wrijven met een schonelap.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Bedankt voor de tips! De japanse camellia olie werkt echt super, voor t vaak gebruikte gereedschap. En dat werkt ook nog super om de schaaf wat vlotter over stroef hout te laten glijden!!

En voor echt goed conserveren heb ik Rennaissance Wax ontdekt, dat laat echt een hecht laagje achter zonder aan te tasten. Een aanrader!

http://thebestthings.com/toolfaqs.htm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.