Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

schaaf in olie / vet of niets?

Hallo allemaal,

Als jullie je schaven een tijdje niet gebruiken, gebruiken jullie dan ook vet of olie om de schaven en de beitel en keerbeitel te beschermen tegen roesten?

Wat gebruiken jullie voor olie of vet? Of gebruiken jullie niets?

Alvast bedankt voor de tips.

Vincent

Re: schaaf in olie / vet of niets?

Aan het eind van de dag haal ik er een doekje met camellia-olie overheen. In sommige (weers)omstandigheden kan ik binnen een dag al roest hebben op bloot staal in mijn werkplaats.

Arthur

Vincent,

Ik gebruik japanse camillia olie voor gereedschap van de Baptist. Met dit kleine flesje doe ik al een jaar of 4, en meer dan de helft heb ik nog over. Dat er bij betrekkend is de prijs ineens al niet meer zo hoog.

Groet Jos

Bedankt voor de snelle antwoorden.

Hebben jullie toevallig ook tips om het dof geworden zwarte lak van de zool van een schaaf weer glimmend te krijgen. Met terpentine wordt de lak volgens mij dof, en een gewone doek er overheen halen is net niet krachtig genoeg.

Bedankt

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Beetje wd40 werkt goed genoeg voor mij.

ik ben erg te spreken over protectool, gezien mijn zweethanden

Ik heb ook een potje protectool en camellia olie. Ik gebruik de olie niet alleen als ik de schaven wegzet, maar ook als smering tijdens het schaven. Ik heb daarvoor een blok hout gepakt, een beetje vorm gegeven en daarop een stuk vloerbedekking geplakt. Op de bedekking spuit ik geregeld wat van die olie en haal mijn schaven daar overheen. Werkt makkelijk en snel en zorgt voor bliljvende controle tijdens het schaven.

En ik zal eerlijk zijn. Het is niet mijn eigen idee, maar die van Jim Tolpin Ik ben beter in het kopieren van ideeen dan ze zelf verzinnen haha.

Af en toe even inspuiten met WD-40 werkt prima voor mij!

Mijn beitels worden in een doek met vakken ingerold en gezamenlijk met de schaven, aan de einde van de dag, veilig in een afgesloten gereedschapskist gedaan, af en toe WD40.
    Tevens staat er in de schuur een kacheltje te snorren om het vocht er uit te houden.

Ik gebruik zelf voor gereedschappen die ik langeretijd niet gebruikt een eigengemaakt middeltje.
    twee delen vasseline verdund met één of twee deelen naaimachineolie.
    Door de jaren heen maak ik het eigelijk steeds dunner.
    Ik meng dit meestal met een kleine ronde verfkwast in een klein groentepotje met schroefdeksel.
    Ik breng dit op het gereedschap met de zelfde ronde verfkwast, van ongeveer 1 cm.
    Vervolgens wikkel ik het gereedschap in een katoenenlap.

Als je het gereedschap weer gaat gebruiken natuurlijk wel goed verwijderen.
    Het grootste deel kun je er van afvegen, en eventueel nawrijven met een lapje waar wat wd40 onvetter op zit. En na wrijven met een schonelap.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten