freesmachine , snijgereedschap

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
hmm, kan het zijn dat je oude vakman ook van het type is dat niet geloofd in het nut van een veilgheidbril of gehoorbeschermer, en een spouwmes alleen maar vervelend vind :?:
Zij die aan hun leven gehecht zijn weten dat je beter gewoon een stel messen koopt voor je messendrager, en die zelf dan bijwerken hoe je wil.
Op deze franse blog staat het uitgelegd:
http://copeaux.duberry.pagesperso-orang ... toupie.pdf

Ik denk niet dat er vandaag nog fabrikanten zijn die staal verkopen en vermelden dat het hiervoor mag dienen, bij de eerste dode die valt hebben ze een rechtzaak op hun rug.
 

tuoh

Oud hout
Inderdaad, losse messen in de as is vragen om moeilijkheden. Maar oude gewoontes zijn blijkbaar moeilijk uit te roeien.
Ik ken een constructiebedrijf waar ze nog wekelijks topieassen binnen brengen om te voorzien van een gleuf, en dat zijn dus nieuwe assen :shock:

Topiemessen werden gemaakt van zacht koolstofstaal, eens het profiel er aan gevijld (niet slijpen) werden ze afgewet, en voorzien van een braam, analoog aan een schraapstaal. Bij een topiemes is er maar één snijkant, het andere eind word grof in model gebracht als tegengewicht, de doorvoersnelheid moet dan ook laag zijn, toerental eveneens, of de messen gaan vliegen, letterlijk dan.

De messenkop is een veel beter alternatief, veiliger, en de messen zijn van HSS = langere standtijd, en bij een goede vormgeving heb je hier twee snijkanten, een hoger toerental is dus mogelijk, idem voor de doorvoer.
Het eindresultaat is altijd superieur aan een topiemes.

Als ik eens een oud profiel moet kopiëren laat ik altijd een stel HSS messen bijmaken naar het model, de meerprijs vind de klant op zijn factuur. Ik ben tevreden dat die oude topiemessen verleden tijd geworden zijn, heb er regelmatig ongelukken mee zien gebeuren. En het was ook altijd een geklooi, zoeken naar een gepast vulstuk als het mes te klein of te laag was, problemen bij het vastspannen, het mes zet zich scheef als het niet de juiste dikte heeft, etc.....
Een topiemes is zijn snede snel kwijt, zeker in Eik en Noten gaat het snel bergaf.

Ik zou er nog eens over nadenken alvorens te gaan experimenteren, niet alle oude techniek is superieur, of bied een meerwaarde aan een werkstuk.


Mvg,

André
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb zelf ook even ernaar gezocht maar kon niets vinden, er is geen wet die je verbied om zo te werken bij je thuis, en je baas mag dat ook als hij het zelf doet. Maar in geen geval mag hij aan zijn werknemers vragen om zo te werken, en ik zou zelfs zeggen dat het al strafbaar is zodra er andere personen aanwezig zijn in de werkplaats omdat je hen ook in gevaar brengt. Een leraar van mij heeft het voorval gehad bij zijn eerste werkgever, de topie begon hevig te shudden, hij duikte onmiddelijk weg toen het mes losvloog, door zijn jas scheurde en zich 20m verder in een eiken balk klemde, ze hebben hem er nooit uitgekregen!
 

tuoh

Oud hout
Wij gebruikten daar op het laatst Uddeholm staal voor, ik dacht Uddeholm 000, hetzelfde staal wat gebruikt word voor lintzaagbladen. Voor het geval dat.... heb ik thuis nog altijd wat lengte liggen :D
Het voornaamste is dat je taai staal te pakken krijgt. De staalsoort moet makkelijk te zagen en te vijlen zijn. Het is namelijk essentieel dat er makkelijk een braam aan te trekken is. Dikte van het staal 6 à 8mm, afhankelijk van de hoogte.


Mvg,

André
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb nog een aantal van deze messen liggen, en ook een gleuf in de as van mijn freesmachine, maar ik zou me er niet aan wagen. Een vroegere leraar van me vertelde me eens dat hij zo'n mes dwars door een muur heen heeft weten vliegen... Heb me maar een freeskop gekocht :D .

Eigenlijk dacht ik het staal voor iets anders te gebruiken, misschien als schaafmessen voor zelfgemaakte schaven. Nu lees ik dat het waarschijnlijk veel te zacht is...
Misschien eens experimenteren met harden en temperen?

Als ik eens meer tijd heb :) .

André, jij bent trouwens een collega van mijn vrouw!
Zij werkt in het stadsarchief van Antwerpen ;) .

Steven
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Waarom zou je deze gevaarlijke praktijken willen toepassen terwijl voor alles tegenwoordig een goede oplossing is, elke frees is gewoon te koop. In extreem geval laat je hem maken. Natuurlijk kost het geld maar lijkt mij niet op te wegen tegen de risico's
 

lextriplex

Nieuw lid
25 jan 2012
7
0
Hallo

Ik ben nu 25 jaar houtbewerker en er gaat geen week voorbij dat ik niet mijn sleufspil gebruik, uiteraard heb ik ook het hele arsenaal aan beitelblokken maar ik kan toch niet zonder mijn sleufspil. even een metertje lijst frezen in een profiel wat ik niet heb liggen even 15 min. slijpen inspannen en frezen maar. Ik gebruik het heel veel voor gebogen werk waarbij ik de draaiende spil al geleiding gebruik, geen gedoe met lagers of aanloopringen, inspannen en frezen maar!
Maar inderdaad het is niet zonder risico ik ben dan ook super oplettend als ik mijn beitel inspan en let dan ook erg op de doorvoersnelheid van het hout en het toerental. Uit ervaring weet ik dat je alleen maar kleine profielen moet inspannen om onbalans te voorkomen. Voor grote profielen gebruik ik het nooit! Ik zal het niemand aanraden dit te gebruiken, en vertel ook niemand dat ik oude bladveren van een dikke amerikaan als beitels gebruik geheim is geheim!

Groet Lex triplex
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.