Ontwerp van een plantenkas, wat vragen

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Re: Onwerp van een plantenkas, wat vragen

Heb jij toevallig een voorbeeld van zo'n product?

Het probleem met impregnatie (hier is in een vorige post over dit onderwerp op gewezen) is dat dit niet door en door is waardoor na het verzagen (sponningen, verbindingen) het onbehandelde hout bloot komt te liggen. Dit is natuurlijk op te lossen met een product toe te passen zoals jij omschrijft.

Belangrijk is uiteraard bij een kas dat het niet giftig is (of wel giftig maar niet uitloopt ;))
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Re: Onwerp van een plantenkas, wat vragen

Ik bedoel een product zoals dit:
www.polycolor.be/nl/verf/beitsen-vernis ... ction=info.
Belangrijk is dat delen die nat worden ook goed kunnen drogen. En het hout behandelen voordat de constructie wordt gemaakt. De problemen beginnen in de niet zichtbare en niet bereikbare delen. De poortjes in de tuin en weide bij mijn ouders werden regelmatig met carbolineum behandeld. Ik ga dit product zeker niet aanraden, als het al nog verkrijgbaar is. Het was zeer effectief, maar houtrot kwam toch tussen de overlapping van planken, of waar een stijl tegen een betonnen paal was geschroefd.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Update Ontwerp van een plantenkas

Hier het huidige ontwerp, met nokbalk, dakramen en deur :)
De afdekkap voor de nok heb ik nog niet ingetekend.





Ik heb een aantal kas-ontwerpen bestudeerd en gezien dat het glas altijd aan de buitenzijde zit, omdat het binnen vrijwel altijd vochtiger is dan buiten, dus dat heb ik ook maar gedaan. De verbindingen worden eenvoudig: halfhouts b.v., met hier en daar een schroef of spijker.

De zijwanden en achterwand zijn losse frames die dus in de werkplaats volledig geconstrueerd kunnen worden. De rest hoop ik zoveel mogelijk voor te kunnen bereiden en 'on site' (in de tuin dus) in elkaar te kunnen steken.

Zoals je ziet zijn een hoop suggesties uit deze en vorige posts over dit onderwerp inmiddels 'op papier' geïmplementeerd. Dus allen wederom bedankt. Tips, suggesties én opbouwende kritiek blijven welkom.

O ja, ik denk dat ik toch voor geïmpregneerd hout ga, zoals ook hier geopperd. Want dit is goedkoper, eenvoudiger te bewerken en moet ook lang mee gaan als het goed behandeld is (met name op delen waarin gezaagd is, zoals verbindingen, sponningen en kopse kanten). B.v. met het product dat Mathieu aanbeveelt.


Peter

Attached files
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Peter,
Toch goed navragen bij aankoop van het product. Hetgene waar de link naar verwijst is een soort grondverf en heeft nog een afwerking nodig. Voor het bijwerken van tuinhout zijn er nog andere producten beschikbaar. Maar let wel op, tuinhout is niet hetzelfde als geïmpreneerd timmerhout (voor daken). Bij tuinhout gaat de behandeling dieper.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.